S
MathiasS skrev:
Det är bara fegisar som inte använder fogskum.
eller dom med stor erfarenhet
 
Peta in drevremsa försiktigt det skall vara löst inte hårt packat ytterst (mot utsidan) inåt kan du i stället för plastad drev köra med bottningslist i lämplig dim. (rund grå i skumplast) och sedan mjukfog så blir det bra och diff. tätt.
 
Fred vom Jupiter skrev:
...och det blir inte stenhårt och oflexibelt som fogskum.
Stenhårt? Nej knappast, skummet har en viss elasticitet när det härdat.

Men en annan egenskap: Det fungerar som "lim" och hjälper till att hålla fönstret/dörren säkert på plats.
 
Tackar så väldigt mycket för all hjälp i tråden!

Allt ser så enkelt ut på instruktionsfilmer och när man läser om det, men i verkligheten blev det lite klurigare.

Resultatet blev nog dessvärre inte något skolboksexempel. Jag var tvungen att dela drevremsorna många gånger pga karmskruvar och klossar. Jag försökte pilla dit drev kring dessa så gott det gick. Och på vissa ställen fick jag dessvärr packa drevet hårt - gamla bågnade reglar och trånga utrymmen gjorde det rikgit svårt att lägga drevet fluffigt. När jag väl hade lagt dit mina 2 drevremsor så var det inte mycket plats över till den plastade remsan, och den är ju rättså tjock och den vill man väl inte dela heller?

När man läser instruktioner om hur viktigt det är att dreva korrekt utan avbrott så blir man ju rätt nedslagen - trist att ha lagt ut pengar på dyra 3-glasfönster för att spara energi men då fallera på en så enkel punkt som drevningen. Hur j*vliga kan följderna bli pga kass drevning? Värt att försöka göra om?

Fråga:
Det står att man skall lyfta ur fönsterkassetten ur bågen innan montering - men hur i all sin dar görs det på ett fast SP fönster och varför? Jag gjorde inte detta igår men funderar på om det är värt att göra på kommande fönster.
 
S
Fred vom Jupiter skrev:
Vad tror ni om en sådan här expanderande fogremsa ytterst?
[länk]

Borde fylla upp bra, vara lätt att peta in och enklare att hantera än glasull. Mn behöver inte ha erfarenhet och känsla i händerna för hur hårt man ska packa, som med glasull, och det blir inte stenhårt och oflexibelt som fogskum.
nä. viss flex finns det. drevat blir till och med hårdare( om det inte görs korrekt
många gånger när måste justera fönster. måste man plocka lite rent, runt fönstret, alla foder, byta drev.
 
S
KnockOnWood skrev:
Stenhårt? Nej knappast, skummet har en viss elasticitet när det härdat.

Men en annan egenskap: Det fungerar som "lim" och hjälper till att hålla fönstret/dörren säkert på plats.
karmskruv då?
 
S
plan-g skrev:
Tackar så väldigt mycket för all hjälp i tråden!

Allt ser så enkelt ut på instruktionsfilmer och när man läser om det, men i verkligheten blev det lite klurigare.

Resultatet blev nog dessvärre inte något skolboksexempel. Jag var tvungen att dela drevremsorna många gånger pga karmskruvar och klossar. Jag försökte pilla dit drev kring dessa så gott det gick. Och på vissa ställen fick jag dessvärr packa drevet hårt - gamla bågnade reglar och trånga utrymmen gjorde det rikgit svårt att lägga drevet fluffigt. När jag väl hade lagt dit mina 2 drevremsor så var det inte mycket plats över till den plastade remsan, och den är ju rättså tjock och den vill man väl inte dela heller?

När man läser instruktioner om hur viktigt det är att dreva korrekt utan avbrott så blir man ju rätt nedslagen - trist att ha lagt ut pengar på dyra 3-glasfönster för att spara energi men då fallera på en så enkel punkt som drevningen. Hur j*vliga kan följderna bli pga kass drevning? Värt att försöka göra om?

Fråga:
Det står att man skall lyfta ur fönsterkassetten ur bågen innan montering - men hur i all sin dar görs det på ett fast SP fönster och varför? Jag gjorde inte detta igår men funderar på om det är värt att göra på kommande fönster.
ja, blir lättare, sen ska man ju egentligen både kolla med pass och kryssmäta så karmen är perfekt så att dom går att öppna.
fasta fönster är inte så noga med, dom ska ju inte öppnas
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
SBH skrev:
ja, blir lättare, sen ska man ju egentligen både kolla med pass och kryssmäta så karmen är perfekt så att dom går att öppna.
fasta fönster är inte så noga med, dom ska ju inte öppnas
Ok. Jag tyckte inte det var några problem att sätta dit det fasta fönstret utan att ta bort kasetten. Men hur tar man bort kasetten då? Jag kan inte hitta några instruktioner om detta. Jag vill ju inte börja bända på måfå med en skruvmejsel direkt.
 
S
plan-g skrev:
Ok. Jag tyckte inte det var några problem att sätta dit det fasta fönstret utan att ta bort kasetten. Men hur tar man bort kasetten då? Jag kan inte hitta några instruktioner om detta. Jag vill ju inte börja bända på måfå med en skruvmejsel direkt.
ta inte bort kasetten, bara när du monterar öppningsbara fömster, fönsterdörrar eller dörrar. kan du ta bort bladet
 
SBH skrev:
ta inte bort kasetten, bara när du monterar öppningsbara fömster, fönsterdörrar eller dörrar. kan du ta bort bladet
Ok, jag håller med om att det verkar lättast så ja. Men enligt SPs egna monteringsanvisningar så ska man lyfta ut kasetten även vid monteing av fasta fönster, om jag inte missförstått
 
SBH skrev:
[länk]
Precis, alltså ska man ta ut fönsterbågen ur karmen vid montering av fasta fönster.
 
S
Redigerat av moderator:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
SBH skrev Visa original
[länk]
Precis, alltså ska man ta ut fönsterbågen ur karmen vid montering av fasta fönster.
Vad skulle vitsen vara med detta förutom att skaffa en massa merjobb helt i onödan. De som var här och monterade fönster för några år sedan gjorde inte det på något av våra fönster, inkluderat 3 fasta.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.