Funderar faktiskt på detta med att hyra en ny bil på 24-36 månaders löprid.
Att ha bil är en dyr affär hur man än vänder och vrider.
Ngn som vill dela sina biltankar?
 
Jag ringde och kollade med en bilsäljare och kan man låna på huset och köpa bilen så är det billigare än privatleasing.
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
S
De som leasar bilen till dig har givetvis räknat på det för att göra vinst. Man betalar utan att äga nåt, däremot blir utgifterna lättare att förutse.
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Hmm.. Med risk för att tänka fel nu men visst äger du väl bilen på en lesásing, Efter avtalstiden har du valet att lösa ut den för restvärdet eller byta in den mot en ny, och förhoppningsvis till ett övervärde, Leasingbolaget har rätt att återta fordonet om du inte fullföljer din del av kontraktet däremot
 
RilleRock
Sen för iaf Volvo så är milantalet beräknat för 1500 mil om året alltså totalt 4500 mil på 3 år.
 
Micke_vb skrev:
Hmm.. Med risk för att tänka fel nu men visst äger du väl bilen på en lesásing, Efter avtalstiden har du valet att lösa ut den för restvärdet eller byta in den mot en ny, och förhoppningsvis till ett övervärde, Leasingbolaget har rätt att återta fordonet om du inte fullföljer din del av kontraktet däremot
Du har ju inte betalt bilen, du har endast förbundet dig att betala x kr i x månader för den och efter dessa månader äger du inget ändå.
Du "byter" inte in den mot en ny, du tecknar en ny leasing bara
 
Räkna med att det i snitt blir ~15% dyrare att leasa än att köpa en bil. Mindre vinst än så vill nog inte företaget ta när de håller på i en bransch där produkterna tappar värde av att bara stå i lager.

Det är klart att om du hamnar på ett riktigt måndagsexemplar som står på verkstadsgolvet hela tiden så ger leasingen en försäkring som gör att du till och med kan tjäna på affären. Utgångspunkten borde ändå vara att man får en bil som faller in i snittet.
Om målsättningen ändå är att leasa en dålig bil för att blåsa företaget skulle jag inte rekommendera Toyota eftersom japsarna brukar veta vad de håller på med. Kör på en amerikansk eller europeisk bil i sånt fall, de brukar trilla sönder när man öppnar dörren.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har funderat på det där, och hur går det med alla småskavanker? man får ju alltid nån idiot som slår upp sin bildörr på sin bil med repor och små bucklor som följd. Räknas det som "naturligt slitage" eller blir det eftergift när leasingen gått ut och man skall lämna in bilen? Eller kommer det en faktura på plåtarbete och omlackering av bildörr(ar)?
 
Det står specificerat i leasingavtalet vad som räknas som normalt slitage. Det är en del av det finstilta man definitivt bör läsa och sedan titta på den bil man kör idag........
 
Det skulle vara intressant att veta hur "bumps and scratches" är benämnda i leasingavtalen, det är väl olika men det är ju helt klart intressant och en faktor att hålla koll på om man överväger leasing. Att lämna in en bil där man har 3 små bucklor i dörrar och få en faktura på 18.590:- för omlackering av dörrar är ju intressant i sammanhanget.

Om man har mycket stenskott på rutan, får man då pynta en ny ruta vid inlämning? Får man betala en rekond vid inlämning?
 
Vid alla typ av skador så täcker försäkringen och det blir enbart självrisk på ca 1500kr, (iaf Audi). Välj att reparera innan du lämnar in eller när du lämnar in. Om du planerar att köra max 1500 mil per år är det bättre än att köpa en ny eller upp till 3-4 år gammal bil. Jag räknade tillsammans med min kompis som köpte en 2 år gammal Passat kombi och inkl allt kom vi fram till att vi haft samma totalkostnad efter 7 år men då har jag kunnat byta till ny bil var tredje år och hans risk ökar varje år då mer och mer måste servas/repareras. Kolla in tex Skoda, dom har prisvärda privatleasingar , speciellt då deras bilar är välutrustade som standard jämfört med många andra likvärdiga modeller.
 
Privateasing används när man inte kan frigöra kapital för köp (inkl. att få bra lån).
 
AndersS skrev:
Privateasing används när man inte kan frigöra kapital för köp (inkl. att få bra lån).
Så behöver det inte vara. Har i bekantskapskretsen flera som leasar bilar även fast de har råd att köpa. Alla är rörande överens om att det är ett kanonupplägg, få köra nya bilar och slipper bekymra sig om reparationskostnader, däck, försäkringar och annat. Vet inte exakt hur deras avtal är skrivna men är man inte särskilt intresserad av bilar utan bara vill köra och kan tänka sig en lite högre kostnad för att slippa fundera så är det väl ett bra alternativ.
Själv hade jag gärna leasat men kör för långt för att det skulle bli vettigt.
 
Om man är duktig/har tur eller liknande kan den insats man skulle köpt en bil med investeras med positiv avkastning eller komma till användning för att renovera hus tex ;)
 
Man kan ju inte bara gissa att det blir dyrare att leasa för att företaget som leasar ut bilen ska tjäna pengar.
Jag räknade på det här när vi var inne på att skaffa en ny Skoda eller Vw för ett tag sedan.
Både skoda och vw var billigare att leasa än att köpa den själv, köra den i 3 år och sedan sälja den.
Extrautrustning betalar man 100% av på leasingen altså väldigt ofördelaktigt, men håller man sig till modeller som är bra utrustade i grundutförande så ser kalkylen bättre ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.