Dalbotös skrev:
Så behöver det inte vara. Har i bekantskapskretsen flera som leasar bilar även fast de har råd att köpa. Alla är rörande överens om att det är ett kanonupplägg, få köra nya bilar och slipper bekymra sig om reparationskostnader, däck, försäkringar och annat.
.
.
Själv hade jag gärna leasat men kör för långt för att det skulle bli vettigt.
Kan man frigöra kapital för en ny bil så är problemet med citat "och slipper bekymra sig om reparationskostnader, däck, försäkringar och annat." minimalt utifrån att man ska jämföra med köp av ny bil som körs i tre år och max 1500 mil/år. Man behöver knappast byta däck under den tiden (sommar/vinterhjul delar på 4500 mil) och behöver halvförsäkring, samt att skulle något bli felaktigt blir det i normalfallet garantiåtgärdat eller goodwill hanterat. Inget ska kunna bli utslitet under 4500 mil under tre år med normalkörning, exkluderat lampor och torkare vilket räknas till förbrukningsvaror. Lyckas man köra sönder andra delar så finns det i även i leasingavtal klausuler som reglerar att kunden får betala för dessa, dvs hanteras som onormalt slitage.

Sedan köper jag förklaringen att man kan se det som bekvämt att köpa bil som tjänst, dvs leasing, och då betala för den tjänsten via månadskostnad.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Privatleasing är det billigaste sättet att få tillgång till en ny bil om man räknar in alla kostnader och värdeminskning.
Jag har tidigare alltid ägt bil själv med lån och räknar jag ut vad jag sen lyckats sälja bilen för begagnad och jämför de siffrorna med vad jag nu betalar för likadan bil i privatleasing är det några hundralappar i månaden (ca. 600 kr) billigare att privatlease'a.

Volkswagen som jag har (och haft en omgång tidigare) är rätt OK med lite smårepor, uppslag, etc. när an lämnar tillbaka bilen...
 
Jonatan79 skrev:
Om man är duktig/har tur eller liknande kan den insats man skulle köpt en bil med investeras med positiv avkastning eller komma till användning för att renovera hus tex ;)
Hade du sagt samma sak gällande hyreslägenhet, Fast ränta på bolån?

Ts, hur länge hade du tänkt ha bilen? Mil/år?
 
Redigerat:
kanonkula skrev:
Hade du sagt samma sak gällande hyreslägenhet, Fast ränta på bolån?

Förstår inte vad du menar, har väl ändå inget med tråden att göra...
 
Jonatan79 skrev:
Förstår inte vad du menar, har väl ändå inget med tråden att göra...
Att du förespråkar att leasa en bil och investerar kapitalet i aktier (antar jag?) istället för att köpa en bil? Sammasak menar jag då med en hyresrätt(hyr något dyrare) istället för en bostadsrätt ( betalar dyrare klumpsumma men i regel billigare hyra samt du har något att sälja när du vill flytta.)
Eller du menade kanske att man skulle strunta i att skaffa bil och investera de pengarna istället?
 
anders07 skrev:
Privatleasing är det billigaste sättet att få tillgång till en ny bil om man räknar in alla kostnader och värdeminskning.
Jag har tidigare alltid ägt bil själv med lån och räknar jag ut vad jag sen lyckats sälja bilen för begagnad och jämför de siffrorna med vad jag nu betalar för likadan bil i privatleasing är det några hundralappar i månaden (ca. 600 kr) billigare att privatlease'a.
Kan nog variera en del, t.ex. vilken låneränta du kan få/förhandla dig till och hur mycket som du betalar av eget kapital vid köp av bil. Sedan påverkar också hur väl du lyckas med prisförhandling vid försäljning/köp av bil, dvs 10.000-20.000 priskillnad blir några hundralappar/månad under tre år som är normaltiden för leasing.
Så att generellt säga att leasing är billigare vill jag nog påstå inte stämmer.

Däremot så slipper man förhandla sälj/köppriser och ev. hantering av banklån vid leasing vilket många uppskattar om man har svårt för att förhandla och ogillar själva affärsarbetet.
 
kanonkula skrev:
Du har ju inte betalt bilen, du har endast förbundet dig att betala x kr i x månader för den och efter dessa månader äger du inget ändå.
Du "byter" inte in den mot en ny, du tecknar en ny leasing bara
Jag tror att du äger den och måste göra ett val att antingen byta in den eller sälja den efter avtalstiden, så var upplägget för 7 år sedan då jag sålde bilar i alla fall.. Privatleasing var då ett ganska nytt begrepp och inte lika utbrett som det är idag.
Självklart är det finansbolaget som tjänar på det men varför skulle det vara ett problem, köper ni byggnadsmaterial till inköps eller tillverkningskostnad också? Att det är dyrare än andra alternativ, jepp... men hur många väljer alltid det billigaste alternativet? Här i min hemstad skulle i så fall alla bensinstationer få lägga ner förutom Ingo som oftast är billigast på samma vara som andra har...
 
Så här skriver Vw om sin privatleasing, det är så privatleasing fungerar i de flesta fallen, även toyota.
När jag räknade på ett leasinavtal hos vw så fanns även möjligheten att lägga in kontanta pengar och därmed sänka månadskostnaden.
Det fanns även möjligheten att avbryta leasingen genom att köpa loss bilen för det aktuella restvärdet.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
galento
Vi var faktiskt hos BMW och Peugeot och kollade på privatleasing igår.Verkar vara många tillägg om man t.ex vill ha automat.Det som tilltalar är att inte behöva tänka på service och att bara lämna tillbaka den efter avtalstiden ut.

Men man får försöka kolla upp detta mer.
 
anders07 skrev:
Privatleasing är det billigaste sättet att få tillgång till en ny bil om man räknar in alla kostnader och värdeminskning.
Jag har tidigare alltid ägt bil själv med lån och räknar jag ut vad jag sen lyckats sälja bilen för begagnad och jämför de siffrorna med vad jag nu betalar för likadan bil i privatleasing är det några hundralappar i månaden (ca. 600 kr) billigare att privatlease'a.
.
Du tar upp en viktig aspekt som många glömmer i resonemanget, nämligen värdeminskningen. Inte sällan läser man om att man äger bilen om man betalt den via annan finansiering, men det glöms bort att värdeminskningen har fritt fall de tre första åren (c.a 50%) och att värdet av det man äger fallit i takt med betalningarna. Status que i många fall.

Incitamentet för generalagenterna att sänka insteget är stort, de kan öka sina registreringar och få in fler vagnar till den mest lönsamma delen, eftermarknaden. Så att de "måste" tjäna x antal kronor vid köpet stämmer inte helt. Att generellt säga att det alltid är billigare att leasa stämmer nog inte, men däremot är det ett bra sätt för den pragmatiska bilägaren som inte vill exponera eget kapital.
 
Det som är viktigt är ju att komma ihåg att detta gäller ny bil. Vill man göra den minst dåliga bilaffären (det finns inga bra) privat får man köpa en typ ett år gammal demobil eller en tjänstebil som återlämnats och sen sälja den privat efter ca. 2 år och upprepa samma affär.
 
Det har blivit ganska hård konkurrens om kunderna nu då nästan alla större tillverkare erbjuder privatleasing. Detta leder till lägre kostnader för konsument. Tex betalar Skoda tillbaka 3,75kr/mil under 4500 efter 36 månader. Dock max 500 mil x 3,75kr.
 
Vi har en Mercedes E220 cdi 2015. Veho bil föreslog privat leasing. Dom la upp ett kostnadsförslag på 36 månader. Nypriset på bilen var 539000 kr. Månads kostnaden på leasingen skulle bli 8000 kr inkl allt max körsträcka under perioden var 4500 mil. (Där över kostar det 12,50 kr per mil.) 288000 på 3 år. Räknade lite själv på det. Det ingick service etc. Service är oftast på 2500 till 3000 mil eller efter 12 månader. beroende på bilmärke. Normal körning är ca 1500 mil per år. Så det blir 3 st servicar oavsett milantalet. Mercedes stora service kostar 7500 och den är på 8000 mil. Däck idag kan man köra mellan 4-5000 mil på om man inte får punktering dvs. Sen får man betala restvärde eller lämna tillbaks den och ev få en räkning på saker som ska åtgärdas som inte ingår i det finstilta. Har man småbarn så kan det bli dyrt. Fördelen med privatleasing är att man slipper kontantinsatsen på 20% vilket i vårt fall blev 113800 kr. Vi hade en inbytesbil som vi fick 140000 kr för så valet för oss oavsett inbyte så köpte vi bilen på traditionellt vis. Kredit som dom flesta andra. Det hade vi även gjort om vi inte hade inbytesbil. Man får spara till kontantinsatsen. Den kostar oss 4000 i månaden med Danske bank. 200 i halvförsäkring i 3 år. Första servicen kostade 1500 kr år 1 och då hade vi kört ca 1000 mil. Räknar vi kostnaden tills idag ca 1,5 år så blir den ca 77000 kr. Hade vi privat leasat bilen så hade det kostat 144000 på 1,5 år. Man kastar mycket pengar i sjön och för dom pengar vi har "sparat" på att inte leasa bilen åker vi till Thailand i 3 veckor på 5 ⭐️⭐️⭐️⭐️ Hotell över jul och nyår. Jag tycker att man ska tänka över om man har råd att ge bort pengar för att åka en ny fin lånad bil eller om man kan åka en duglig bruksbil och spara till kontantinsatsen. Värdeminskningen får man oavsett du privatleasat eller köper på kredit.
 
Redigerat:
Ingen normalt funtad människa leasar för 8000kr/månad. Inte lönsamt med bilar värde över ca 250000kr om ni frågar mig
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Kollegan betalar 2900 för allt. (V60 t3) Hade jag inte kört så långt varje dag hade jag lätt hoppat på liknande upplägg! Men det är jag det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.