21 904 läst · 248 svar
22k läst
248 svar
Privat ägd fastighet och bostad på allmän platsmark
Inga bygglov beviljas på allmän platsmark!!!
Det kan göras undantag för enstaka förändring av verksamhet. I det här fallet lokal till bostad och då ingår fönsterbyte i bygglovet. Vi kan bara lämna in ett bygglov och allt måste vara med. Blir det 2 bygglov så är det inte enstaka.
Det kan göras undantag för enstaka förändring av verksamhet. I det här fallet lokal till bostad och då ingår fönsterbyte i bygglovet. Vi kan bara lämna in ett bygglov och allt måste vara med. Blir det 2 bygglov så är det inte enstaka.
Huset är inte k-märkt eller liknade. Problemet är allmän platsmark. Detaljplanen saknar helt intresse då den allmänna platsmarken inte är omnämnd.
Det är inte att bara byta fönster. Jag vill inte ha skyltfönster, vissa fönster är igenmurade och glasblock är inte heller av intresse. Jag vill också ta upp asfalten göra trädgård och sätta upp staket. Det är inte tillåtet att hägna in allmän plats. Gäller lagen om hemfrid på allmän plats? Har ställt frågan till boverket men hon kunde inte svara på det.
![En tegelbyggnad med delvis igenmurade fönster och asfalterad mark utanför, intill en allmän väg.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/363/363258-cce91400326341b7dce2c992ddb6f0c6.jpg)
Moderator
· Stockholm
· 53 312 inlägg
Jag tror att den enda rimliga framkomliga vägen är att du försöker få till en detaljplaneförändring för just din fastighet. Kallas ibland frimärksplan. Det verkar du redan ha fått reda på. Eftersom du skriver om att du inte vill betala 120 000. De frimärksplaner jag har hört talas om, kostar ungefär så, och har tagit ca 12 månader att få igenom.
Så länge marken är klassad som allmän platsmark, så borde du egentligen inte få ändra ändamålet från butik till bostad.
Men om du kan få fastigheten användvar som bostad (på det formella planet) för 120 000, så tror jag det är värt det.
Så länge marken är klassad som allmän platsmark, så borde du egentligen inte få ändra ändamålet från butik till bostad.
Men om du kan få fastigheten användvar som bostad (på det formella planet) för 120 000, så tror jag det är värt det.
Redigerat:
Ja tyvärr så tror jag detsamma. Huset ligger 3 min från pågatåget men närhet till Malmö, Lund och Helsingborg så antagligen väl investerade pengar.
Det jag började tråden med var dock att kommunen bryter mot lagen när de inte har genomfört detaljplanen. Varför ska jag betala för en ändrad detaljplan när de är de som inte följer gällande lagstiftning? Genomförande tiden gick ut för 60 år sedan. De har ingen plan för platsmarken. Den tillfälliga användningen är allt annat en tillfällig.
PBL 4 kap
7 § Kommunen ska vara huvudman för allmänna platser. Kommunen får dock, om det finns särskilda skäl för det, i detaljplanen bestämma att huvudmannaskapet i stället ska vara enskilt för en eller flera allmänna platser.
8 § I en detaljplan får kommunen bestämma
1. hur allmänna platser som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt ska skyddas, och
2. hur allmänna platser som har enskilt huvudmannaskap ska användas och utformas.
21 § I detaljplanen ska kommunen ange en genomförandetid. Tiden ska bestämmas så att det finns rimliga möjligheter att genomföra planen, men tiden får inte vara kortare än fem år och inte längre än femton år.
23 § Om detaljplanen saknar uppgift om genomförandetidens längd, ska längden anses vara femton år. Om planen saknar uppgift om när tiden ska börja räknas, ska den räknas enligt 21 § andra stycket.
Tillfällig användning
26 § I detaljplanen får kommunen bestämma tillfällig användning av mark eller byggnader som inte genast behöver tas i anspråk för det ändamål som anges i planen.
27 § Den tid som den tillfälliga användningen får pågå ska bestämmas i planen.
Tiden får bestämmas till högst tio år och ska räknas från den dag som följer av 21 § andra stycket.
36 § Detaljplanen ska vara utformad med skälig hänsyn till befintliga bebyggelse-, äganderätts- och fastighetsförhållanden som kan inverka på planens genomförande.
Detaljplanens omfattning och utformning
31 § En beskrivning av hur detaljplanen ska förstås och genomföras (planbeskrivning) ska finnas tillsammans med planen.
33 § Planbeskrivningen ska innehålla en redovisning av
1. planeringsförutsättningarna,
2. planens syfte,
3. hur planen är avsedd att genomföras,
4. de överväganden som har legat till grund för planens utformning med hänsyn till motstående intressen och planens konsekvenser, och
5. om planen avviker från översiktsplanen, på vilket sätt den i så fall gör det och skälen för avvikelsen.
Det jag började tråden med var dock att kommunen bryter mot lagen när de inte har genomfört detaljplanen. Varför ska jag betala för en ändrad detaljplan när de är de som inte följer gällande lagstiftning? Genomförande tiden gick ut för 60 år sedan. De har ingen plan för platsmarken. Den tillfälliga användningen är allt annat en tillfällig.
PBL 4 kap
7 § Kommunen ska vara huvudman för allmänna platser. Kommunen får dock, om det finns särskilda skäl för det, i detaljplanen bestämma att huvudmannaskapet i stället ska vara enskilt för en eller flera allmänna platser.
1. hur allmänna platser som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt ska skyddas, och
2. hur allmänna platser som har enskilt huvudmannaskap ska användas och utformas.
21 § I detaljplanen ska kommunen ange en genomförandetid. Tiden ska bestämmas så att det finns rimliga möjligheter att genomföra planen, men tiden får inte vara kortare än fem år och inte längre än femton år.
23 § Om detaljplanen saknar uppgift om genomförandetidens längd, ska längden anses vara femton år. Om planen saknar uppgift om när tiden ska börja räknas, ska den räknas enligt 21 § andra stycket.
Tillfällig användning
26 § I detaljplanen får kommunen bestämma tillfällig användning av mark eller byggnader som inte genast behöver tas i anspråk för det ändamål som anges i planen.
Tiden får bestämmas till högst tio år och ska räknas från den dag som följer av 21 § andra stycket.
36 § Detaljplanen ska vara utformad med skälig hänsyn till befintliga bebyggelse-, äganderätts- och fastighetsförhållanden som kan inverka på planens genomförande.
31 § En beskrivning av hur detaljplanen ska förstås och genomföras (planbeskrivning) ska finnas tillsammans med planen.
2. planens syfte,
4. de överväganden som har legat till grund för planens utformning med hänsyn till motstående intressen och planens konsekvenser, och
5. om planen avviker från översiktsplanen, på vilket sätt den i så fall gör det och skälen för avvikelsen.
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Det där är en massa paragrafer som gäller för en detaljplan som antas idag.
Du kan inte automatiskt tillämpa dem på en plan som antogs 1945.
Du kan inte automatiskt tillämpa dem på en plan som antogs 1945.
Du får nog kolla i då gällande lagstiftning. Nu anses det såklart som högst olämpligt att ha bostadshus på allmän platsmark. Tolkar jag det rätt att det ligger flera bostadshus på allmän plats? Idag hade det absolut inte gått att planlägga på det viset, dock tänker jag att om det rör sig om flera bostadsfastigheter så kan ni göra gemensam sak av det. Det är som sagt högst olämpligt med bostäder på allmän plats.S Elisabet Kristensson skrev:Ja tyvärr så tror jag detsamma. Huset ligger 3 min från pågatåget men närhet till Malmö, Lund och Helsingborg så antagligen väl investerade pengar.
PBL 4 kap
Tillfällig användning
2. planens syfte,
Moderator
· Stockholm
· 53 312 inlägg
Jag skulle nog vara försiktig med att blanda in flera fastigheter. Då är det möjligt att det inte går att köra förenklad detaljplaneändring, som normalt sett gäller för en enda fastighet. Skall kommunen göra en mer generell ändring, så kanske man slipper betala, men det kommer att ta låååång tid, räkna med 5 - 30 år.
Och det förekommer att kommunen under den tiden helt stoppar alla byggen. De får visserligen bara stoppa byggen i typ. 2 år medan det pågår detaljplanearbete, men de får även stoppa byggen med motiveringen att de tänker påbörja planearbete, och det argumentet kan de köra med i både 10 och 20 år, finns ingen tidsbegränsning.
Och det förekommer att kommunen under den tiden helt stoppar alla byggen. De får visserligen bara stoppa byggen i typ. 2 år medan det pågår detaljplanearbete, men de får även stoppa byggen med motiveringen att de tänker påbörja planearbete, och det argumentet kan de köra med i både 10 och 20 år, finns ingen tidsbegränsning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 403 inlägg
Rimligen finns det en tidsgräns för detta, och en möjlighet att JO-anmäla kommunen för saktfärdighet. Och då får kommunen kritik, sen händer ändå ingenting... Det är verkligen inget lättlöst problem med gällande lagstiftning, men det är ändå inte så att kommunen får göra så.H hempularen skrev:
Hr inget lagstöd för detta i huvudet och orkar inte leta men jag skulle tro att kommunens möjlighet att göra en ändring för en enda fastighet är små och direkt olämpligt om flera fastigheter omfattas av samma ”planfel”. Anledningen till att avvikelser från gällande detaljplan är mycket begränsade i gällande lagstiftning är ju delvis för att planerna ska uppfylla sitt syfte i original. Om kommunen hr en föråldrad plan med bostäder på allmän platsmark bör den givetvis ändras/göras ny och inte bara ”plåstra såren” för en av de drabbade fastigheterna. Skulle man även kunna blanda in kommunallagens likabehandlingsprincip?H hempularen skrev:Jag skulle nog vara försiktig med att blanda in flera fastigheter. Då är det möjligt att det inte går att köra förenklad detaljplaneändring, som normalt sett gäller för en enda fastighet. Skall kommunen göra en mer generell ändring, så kanske man slipper betala, men det kommer att ta låååång tid, räkna med 5 - 30 år.
Där är ju en park anlagd inom delar av det grönmarkerade området (vänstra delen efter ån).
De hus som är byggda inom området var väl alla någon form av verksamhetslokaler på den tiden när man beslutade om detaljplanen? Nu gissar jag bara, men i så fall kanske man tänkte sig att dessa byggnader inte var lämpade som bostäder i framtiden med tanke på närheten till den dåvarande fabriken och att man därför hade nån tanke på att utvidga parken när dessa verksamheter försvann.
Nu blev ju inte verkligheten sådan och fabriken lades ner istället men detaljplanen och de hus som låg där tänkte ingen på.
Vad säger kommunen om att ändra detaljplanen? Är det tvärnej? Man håller ju bland annat på med en planförändring i byn för att tillåta skolverksamhet på mark som idag är planlagd som parkmark i en plan antagen 1948. Efter en snabb genomläsning av den skrivelsen så ser jag vissa likheter med din situation.
Avslutningsvis tycker jag det är trevligt att du vill underhålla ett fint hus och önskar dig all lycka till med kommunen
!
De hus som är byggda inom området var väl alla någon form av verksamhetslokaler på den tiden när man beslutade om detaljplanen? Nu gissar jag bara, men i så fall kanske man tänkte sig att dessa byggnader inte var lämpade som bostäder i framtiden med tanke på närheten till den dåvarande fabriken och att man därför hade nån tanke på att utvidga parken när dessa verksamheter försvann.
Nu blev ju inte verkligheten sådan och fabriken lades ner istället men detaljplanen och de hus som låg där tänkte ingen på.
Vad säger kommunen om att ändra detaljplanen? Är det tvärnej? Man håller ju bland annat på med en planförändring i byn för att tillåta skolverksamhet på mark som idag är planlagd som parkmark i en plan antagen 1948. Efter en snabb genomläsning av den skrivelsen så ser jag vissa likheter med din situation.
Avslutningsvis tycker jag det är trevligt att du vill underhålla ett fint hus och önskar dig all lycka till med kommunen
kul hus, men det kräver ju planändring om det ska gå att få något vettigt till stånd. Byggnaden är ju som jag kan bedöma rejält förändrad från orginalet 1904.
Jag säger emot Hempularen och säger att du borde prata lite med de andra fastighetsägarna som ju sitter i samma rävsax. Det borde ligga i kommunens intresse att få uppsnyggat, nu ser det ju bara ut som en övergiven butikslokal. Alternativet är ju att kommunen köper fastigheten av dig och ger dig något likvärdigt i utbyte.
Jag säger emot Hempularen och säger att du borde prata lite med de andra fastighetsägarna som ju sitter i samma rävsax. Det borde ligga i kommunens intresse att få uppsnyggat, nu ser det ju bara ut som en övergiven butikslokal. Alternativet är ju att kommunen köper fastigheten av dig och ger dig något likvärdigt i utbyte.
Inte första gången det kommer upp - men vad tar sådan lång tid???H hempularen skrev:Jag skulle nog vara försiktig med att blanda in flera fastigheter. Då är det möjligt att det inte går att köra förenklad detaljplaneändring, som normalt sett gäller för en enda fastighet. Skall kommunen göra en mer generell ändring, så kanske man slipper betala, men det kommer att ta låååång tid, räkna med 5 - 30 år.