Jag har flera grå Coboltfräsar som inte är märkta med Cobolt. Om det står M på dem vet jag inte. Jag kan gå och kolla om en stund

Jodå, av tre grå Coboltfräsar är två märkta med "M" och en med Cobolts logga. Jag vet att alla tre är Cobolt.

• Gilla
mefi
  • Laddar…
Där ser man! Det var ju goda nyheter - då kan jag räkna hem några till kronor i värdet för samlingen :) Tack!

I verkstan står en ganska stor svarv. Att svarva är fortfarande nytt för mig, och har därmed ingen koll på tillbehören som används.
Jag hittade en låda med massa prylar i som jag förstår är till svarven - är dessa sådant som skall sparas eller har det inget värde?

• Låda med svarvtillbehör och verktyg, som sax, måttband och skruvmejslar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sådan värdering brukar väl annars bli: -Vad sa han att det kostade att köpa. ;)

M mefi skrev:
I verkstan står en ganska stor svarv. Att svarva är fortfarande nytt för mig, och har därmed ingen koll på tillbehören som används.
Jag hittade en låda med massa prylar i som jag förstår är till svarven - är dessa sådant som skall sparas eller har det inget värde?
Spara

U
M mefi skrev:
En låda med massa bra att ha prylar. Finns väll inget direkt försäljningsvärde i snabbstålsverktygen men sjukt praktiskt att slipa till om man vill svarva nått lite special.
Nycklarna och mejslarna kommer du behöva.

• Gilla
mefi
  • Laddar…
Tack för svar! Blir att jag kanske slänger ihop saker jag inte vill ha i kartonger och säljer av som div. verktyg och tillbehör i små partier.

Någon som vet vad dessa kan ha för försäljningsvärde? Jag lutar mot att jag förmodligen bara kommer att använda frässtål istället för handjagande när jag vill ha profiler

• Samling trähandhyvlar på golv, vissa märkta med prislappar.
    Skapa konto
  • Olika profilerade trälistar uppställda på ett golv, potentiellt använda för snickeri eller byggprojekt.
    Skapa konto
Är det matchande par på de med konkav/konvex yta?

Frustrator Frustrator skrev:
Är det matchande par på de med konkav/konvex yta?
Vet inte säkert men ser ut att kunna vara fallet?

• En närbild av en träbit med en spricka hållen upp mot ett ljusgolv.
    Skapa konto
De är helt ovärderliga när man reparerar gamla saker och behöver justera nya profiler så de blir lila de gamla. Behåll dem för bruksvärdet överstiger försäljningsvärdet.
Gissar på marknadsvärde 200 kronor styck men de sparar tusentals kronor i tid och frustration.

• Gilla
mefi
  • Laddar…
Hej

har denna svarv ståendes i garaget. Någon som kan uppskatta värdet. Jag har haft igång. Den ingick i husköpet Grönt och rostigt metall svarv i ett garage, detaljbild på chuck och verktygshållare.
Skapa konto
Använd svarv med chuck och tillbehör i ett garage, dammig och verkar vara i arbetsför skick.
Skapa konto
En samling verktyg och tillbehör till en svarv, dammiga och oorganiserade, på en hylla i ett garage.
Skapa konto
Gammal grön metallvarv i ett garage med blå vågig plåtbeklädnad i bakgrunden.
Skapa konto
Gammal grön svarvmaskin ORN Modell står i ett garage, ser använd ut.
Skapa konto
Gammal grön metallsvets med Svenska Maskinaffären-etikett, handtag och reglage synliga, använt skick.
Skapa konto

Det där är en bra svarv. Med Nortonlåda och separat drivaxel till matningen. I princip den ideala husbehovssvarven. En sådan som jag drömmer om.

Å andra sidan är den gammal och kan kräva omfattande reparationer eftersom den är ganska gammal.

Mitt råd är att behålla den eftersom bruksvärdet överstiger marknadsvärdet. I Finland skulle den väl kosta kring 3000 euro om den är någotsånär i skick men i Sverige är den mycket billigare jag vet inte hur mycket.

• Gilla
kribban
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där är en bra svarv. Med Nortonlåda och separat drivaxel till matningen. I princip den ideala husbehovssvarven. En sådan som jag drömmer om.

Å andra sidan är den gammal och kan kräva omfattande reparationer eftersom den är ganska gammal.

Mitt råd är att behålla den eftersom bruksvärdet överstiger marknadsvärdet. I Finland skulle den väl kosta kring 3000 euro om den är någotsånär i skick men i Sverige är den mycket billigare jag vet inte hur mycket.
tack för svaret! Jag tror att jag ska göra en funktionskontroll med hjälp av en polare. Skadade väl inte att putsa upp den och gå igenom alla delarna innan man lägger ut den för försäljning. Har ingen användning för den. Den följde som sagt med husköpet. Synd att man inte bor i Finland

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.