28 537 läst · 869 svar
29k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
När vi byggde vårt hus hade vi en VVSare, med cert, som var sämre än jag, slutade med att han fick nervsammanbrott och jag fick pula ihop sakerna åt honomC Calore skrev:
Lol Precis som VAR INTE begåvningsreserven....J Janne Nilsson skrev:Risken att bli ohövlig är överhängande, men jag tar chansen.
en bilmeck använder utrustning, lokaler etc och debiterar ofta på accord enl fastställda moment. Arbetar nästan aldrig 8h på en bil...
en elektriker kan på byggen debitera 7-8h/dag dvs 140 000:-/mån om de debiteras med 1000:-/h
el/tele var väl inte heller begåvningsreserven...
Sorry to say..
Har en svag indikation att du tillhör den.
Byggen är till största delen anbud..
Tror du inte elektriker har lokaler?????
Förmodligen i paritet med bilmek. Inkl. Hk.
Instrumenten kostar ofta över 100 000 kr st.
Förmodligen större kostnader för kalkyl.projja på jobb etc...
Eller hur tror du nya karolinska kom till?????
Ngn skuttfirma med kontoret på fickan......
Förhoppningsvis kan du vidga ditt ngt inskränkta antagande.
Från en som vet att 1 plus 1 är eeeeehhh 3 ??
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 717 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 717 inlägg
Men om du ska jämföra med en restaurang och tycker att du ska ha rätt att ha samma påslag på materialet som de har på ölen, så kanske du ska ta samma timpeng av kunden som de gör?T tomsk skrev:
Snackar du elektriker nu?T tomsk skrev:
Vilka instrument tänker du på då?
Jag påstår att man har en full verktygs och instrumentutrustning för att göra allt basarbete såsom elektriker för runt 50tusen.
Det behövs det gäng med handverktyg som man typ alltid bär på sig - 3000
Skruvdragare, borrhammare, pannlampa, annan arbetslampa, laser - 7000
Lite övriga verktyg, klipptång, lettidon, TKK-don, bågfil, kraftavbitare, osv - 5000
Ett par trappstegar, verktygsväska, raaco sortimentlåda - 6000
En T600, T150 el likn + elinstallationsprovare, max 20000
Sen allt smått och gott jag glömt, 10000
Ja, sen behöver man ju förstås kläder, skor, hjälm, varsel, ID06 så det blir ju en 10000 till.
Så med kläder och lite annat inräknat så blev det ju 60 papp. Och detta är slitagevaror, köps nytt med 2 års mellanrum, typ. Så är det inte med verktygen.
Det roliga är att just detta lärde de ut i en kurs jag gick, inom systemvetenskap ...T tomsk skrev:
Men de hade någon tanke om det där med synergi-effekter, tydligen .. Det var inte matte vad jag förstod ...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 717 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 717 inlägg
Du kanske har missat att tråden handlade om att dra el i ett kök, inte dra elen i nya Karolinska?T tomsk skrev:Lol Precis som VAR INTE begåvningsreserven....
Ska du jämföra med nya Karolinska så kanske du inte ska jämföra med en bilverkstad utan med en tillverkare som Volvo. Där kan vi tala om dyr utrustning...
Jag förstår inte varför du envisas med att jämföra äpplen och päron. Vi talar om 500 kr för ett 2-vägsuttag i en privatpersons kök.
Man kan ju börja fundera på om alla uttag i Nya Karolinska också kostat så mycket i materialkostnad...
Artikeln talar sitt tydliga språk att man inte ska anlita företag som bedriver elarbeten och använder sig av utländsk arbetskraft oavsett de är polacker eller ej. Att sedan Elsäkerhetsverket inte har bättre koll är ju beklagligt.Mikael_L skrev:Hur vet du det?
Jag tycker det låter märkligt, det finns något tusental andra européer som har svensk elinstallatörsauktorisation, varför finns det inga polska?
edit:
Här har vi t.ex en berättelse om en polack med behörighet, nu var ju iofs inte han någon stjärna, och/eller de andra som han hade omkring sig.
[länk]
Men du Putte verkar ju ha koll, var det den enda polacken med behörighet, och han fick behörigheten indragen?
I dessa Corona tider med lågkonjunktur har jag passerat ett köpcentrum varje dag denna vecka och noterat att det är mer bilar på Bauhaus parkering än vad det är vid köpcentret. Och dessa ligger på 300 meters avstånd från varandra. Normalt sett brukar det vara tvärtom.
En bekant blev tvungen att koppla själv när den polska elektrikern inte fick komma tillbaka efter ett besök i polen. Så just nu finns det problem med polska elektriker.
T tomsk skrev:Lol Precis som VAR INTE begåvningsreserven....
Jag är superintresserade över dessa 100 000kr utrustningen. Hur ofta används denna till privatpersoner?
Vad är det för dyra verktyg för just privatpersoner?
Det låter lite som att man gärna vill ta på sig ALLA jobb och några jobb kräver dyr utrustning men inte något som används tillräckligt ofta för att betala av sig. Aldrig funderat på att begränsa vilka arbeten ni tar på er för att minska era kostnader?
100 000 för verktyg vet jag inte vad han syftar på men dessa används knappast till privatpersoner men ska likväl betalas oavsett om kunden är privat eller ejmathiash77 skrev:Jag är superintresserade över dessa 100 000kr utrustningen. Hur ofta används denna till privatpersoner?
Vad är det för dyra verktyg för just privatpersoner?
Det låter lite som att man gärna vill ta på sig ALLA jobb och några jobb kräver dyr utrustning men inte något som används tillräckligt ofta för att betala av sig. Aldrig funderat på att begränsa vilka arbeten ni tar på er för att minska era kostnader?
Jag tycker vi låter tomsk återkomma med vad han menade.
Och märk väl vad han exakt skrev:
"Instrumenten kostar ofta över 100 000 kr st."
Det gäller alltså flera, minst två, instrument, då det stod i plural.
och över 100 000 st !
Så nu får du nämna 2 st instrument som är oundgängliga för en elektriker som båda kostar över 100 000, eller så börjar du med ett åtminstone ...
Eller så kan du också bara erkänna att du bara skrev ett totalt dravel-inlägg, som vi alla kan ignorera och du skämmas över ...
Och märk väl vad han exakt skrev:
"Instrumenten kostar ofta över 100 000 kr st."
Det gäller alltså flera, minst två, instrument, då det stod i plural.
och över 100 000 st !
Så nu får du nämna 2 st instrument som är oundgängliga för en elektriker som båda kostar över 100 000, eller så börjar du med ett åtminstone ...
Eller så kan du också bara erkänna att du bara skrev ett totalt dravel-inlägg, som vi alla kan ignorera och du skämmas över ...
Självklart måste verktygen betalas OM man köper dem.P Putte 9497 skrev:
Men om jag jobbar med bokföringen åt småföretag kanske jag INTE ska köpa en Stordator/Superdator för 20 miljoner när en i 20000kr klassen räcker?
Får jag förfrågan får EN kund borde tankeverksamheten starta och fundera på:
- Hur många fler kunder behöver denna utrustningen?
- Finns det en marknad för mig där jag kan tjäna mer pengar?
- Kommer verktyget att ligga på lagret i 3 år tills nästa användning?
- Vill alla mina kunder betala för att jag köper in utrustningen?
- Kan mina få kunder där jag använder den tänkas betala EXTRA för utrustningen?
Om dessa frågor inte går ihop så borde svaret vara att tacka nej till jobbet som kräver den dyra utrustningen.