F fribygg skrev:
Det vill till att få värmepumpen lönsam oxå med dagens elpris,
Eldriven värmepump blir finfint lagom till höstens elavstängningar ;)
 
Det kommer inga avstängningar. Däremot kan det ju bli hutlöst dyrt när det blir kallt.
Jag har ett vedeldat hus med väldigt stort värmebehov. Jag funderar på att koppla in en begagnad luftvärmepump för att köra på den när det är rimliga utetemperaturer och låga elpriser. När elen ofta är näst intill gratis (bortsett från nät och skatt) känns det bättre att köra på värmepump.
Det skulle dessutom påverka marknaden i positiv riktning med en kund som använder mer el när den är billig. Nu kan jag köra på elpatron, men det har jag bara gjort vid några tillfällen när det varit extrema negativa elpriser.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Eldriven värmepump blir finfint lagom till höstens elavstängningar ;)
Finns det några andra värmepumpar?


Många av dagens eldstäder är ju inte utformade för att värma en kåk utan att ha el till cirkulationspumpar och fläktar.
Vad ska du @spikplanka ha för panna att värma din kåk med om det blir elavstängningar i höst som du förutspår?
 
F fribygg skrev:
Finns det några andra värmepumpar?
wikipedia.org: Einstein refrigerator

Men problemet är att det finns ett stort bestånd av bostäder som inte KAN värma sig med annat än värmepump och därmed är helt beroende av elnätet.
F fribygg skrev:
Vad ska du @spikplanka ha för panna att värma din kåk med om det blir elavstängningar i höst som du förutspår?
Cirkulationspump och tändning tar inte mycket energi.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kommer inga avstängningar.
Det kan du omöjligt veta Daniel, det är en form förhoppning men du kan omöjligt belägga ditt påstående.

Att ha möjlighet att värma med värmepump när man så önskar låter klokt. Jag själv har ganska litet värmebehov i mitt permanentboende pga vindpapp och isolering och dessutom gott om ved så jag har ännu inte kommit mig för att beställa nån ny effektiv luft/luft pump.
 
P
Är man beredd att jobba lite så finns det nästan alltid gratis ved eller nästintill , det kostar arbete och bensin för hämta och såga och klyva. men det kan såklart vara lite olika i olika delar av landet beroende på vad det är för typ av landskap och hur mycket skräpträd det är som folk vill ha bort.

Men många vill ju absolut ha färdig kapat och klyvet och från vedförsäljarna som inte gör nåt annat så blir ju priserna rätt rejält höga och det är tveksamt om det är så lönsamt att köpa årsförbukningen av ved för ofta 5 siffriga belopp om man dessutom ska installera eldstad för att kunna använda den så är skillnaden mot värmepumpens elförbrukning om man inte har alltför otätt hus så blir det nog ofta bättre att jobba lite extra på jobbet och betala elräkningen istället.

Folk har många ggr fått för sig att det är billigt att elda med ved och det alltid är billigast även om man köper ved för nästan 20 000 om året för det är så tråkigt att kapa och klyva.. :) jag har såna i släkten som uppenbart inte kan räkna / rädslan för höga elpriser har liksom fått "vargen kommer" status rädslan är liksom större än problemet
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Cirkulationspump och tändning tar inte mycket energi.
Så sant, men vad hjälper det om den energin inte finns tillgänglig om det skulle bli strömavbrott?

Med en vedbod fylld när priset på veden är rätt har man ju möjlighet att välja om och när man vill elda om man har en eldstad som klarar det.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag funderar på att koppla in en begagnad luftvärmepump för att köra på den när det är rimliga utetemperaturer och låga elpriser.
Jag tror att en begagnad jordvärme pump är ett bättre ekonomiskt alternativ eftersom du får installera den själv och de begagnade bara kostar kanske 1/50 del av de nya.

En begagnad l/l är lika dyr att installera som en ny så funderar man på luftvärmepump är det nog bättre att köpa nytt.
 
Det var luft-vatten jag syftade på, inte luft-luft. De behöver inget hål och vid de temperaturer som råder när det finns billig el är de lika effektiva.
 
P polaris78 skrev:
för det är så tråkigt att kapa och klyva..
Kommer nog snart en robot som löser det ;)


F fribygg skrev:
Så sant, men vad hjälper det om den energin inte finns tillgänglig om det skulle bli strömavbrott?
Eftersom det tar lite energi blir det mycket lättare att ordna elen med batteri och omformare mm.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Eftersom det tar lite energi blir det mycket lättare att ordna elen med batteri och omformare mm.
Gör en tråd om det!
 
D Daniel 109 skrev:
Det var luft-vatten jag syftade på, inte luft-luft. De behöver inget hål och vid de temperaturer som råder när det finns billig el är de lika effektiva.
Nog behöver luft/vatten pumpar ungefär lika mycket hål genom fasad eller grund som en luft/luft värmepump, men du kanske menar att de inte behöver ha nån borra som en bergvärmepump?
 
Ja, det var ett hål i berget jag syftade på. Det blir ju en stor del av kostnaden för bergvärme. Och till ingen nytta om man planerar att bara köra vid låga elpriser. I elområde3
 
Finns ett pris även för bekvämlighet, där är jag villig att betala lite extra och självklart utifrån husets energibehov som har stor påverkan. Började en gång med ved, även en period med olja/el, för att 2000 sätta in en bvp. Så idag är den egna veden bara lite tilläggseldning och hobby/motion.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.