9 748 läst · 42 svar
10k läst
42 svar
Pris på fiberinstallation
Vad gäller uppgradering av programpaket så avser nog Haagbard situationer där man fått Lagom i någon form av kollektivt avtal. Vill man då gå ifrån den kollektiva och vanligen kraftigt rabatterade lösningen och köra sitt eget race får man givetvis betala fullt pris. Man kan inte både ha rabatten och sedan välja en annan produkt.
Däremot ÄR det strul att lägga över telefonen från koppar till fiber. Räkna med 24-48 timmar med död linje och ett par samtal till kundtjänst.
Sedan fungerar det OTROLIGT bra. Strulet är snabbt glömt.
Däremot ÄR det strul att lägga över telefonen från koppar till fiber. Räkna med 24-48 timmar med död linje och ett par samtal till kundtjänst.
Får jag gissa att du inte orkade klicka på länken? ;-)mycke_nu skrev:Vad gäller uppgradering av programpaket så avser nog Haagbard situationer där man fått Lagom i någon form av kollektivt avtal. Vill man då gå ifrån den kollektiva och vanligen kraftigt rabatterade lösningen och köra sitt eget race får man givetvis betala fullt pris. Man kan inte både ha rabatten och sedan välja en annan produkt.
.
Redigerat:
Troligtvis inte, kommer Skanova/Telia bygga nät till dig på samma sätt så kommer du att få erbjudande om detta.gadu^ skrev:
Intressant, uppgifterna jag hade om 159 kr var från Mars.miksil skrev:
För egen del funderar jag på att istället välja till TV4 paketet inkl anytime + Discoverypaketet som jag tycker passar mitt tittande bättre.
Låter som ett bra erbjudande, våran fiber skulle ha kostat 7000:- för 3 1/2 år sedan men vi slapp då betala för vi var pilotområde. När väl allt efter en del strul var inkopplat så funkar det kanonbra, vi betalar för 10MB men har oftast mer. Det går snabbare att komma fram till kundtjänsten om man har fiber än koppar då det är olika nummer och de är trevliga och hjälpsamma
När vår förening driftsattes visade det sig att de som hade problem med sin telefonflytt hade valt andra förvalsoperatörer än telia och att det var där det krånglade. De som hade Telia fick flytten gjord på ca 30-60 minuter. Men detta var ju ett tag sedan kanske var mer manuell handpåläggning då från kundtjänst...mycke_nu skrev:Vad gäller uppgradering av programpaket så avser nog Haagbard situationer där man fått Lagom i någon form av kollektivt avtal. Vill man då gå ifrån den kollektiva och vanligen kraftigt rabatterade lösningen och köra sitt eget race får man givetvis betala fullt pris. Man kan inte både ha rabatten och sedan välja en annan produkt.
Kring kanalpaket är annars ett tips till er kollektivt anslutna att begära in en offert på vad det kostar att kollektivt gå upp till kanaplaket stor. I vår förening var det inget att tveka på i alla fall. :wow:
Jag hade Glocalnet som förval på (endast) samtal och fick först utan någon förvarning ett byte till Telia, sedan efter några veckor så blev telias kopparabonnemang omgjort till fiberabonnemang (fast utan fiber då). När jag själv kontaktade Glocalnets kundtjänst för att förvissa mig om att bytet gått rätt till (eftersom så lite annat hade gjort det) så var jag tydligen fortfarande kund där och dom var rätt vana vid att Telia gjorde på detta felaktiga vis när dom tog över kunder.ANDHOL skrev:
Inte för att det verkar möjligt, men tydligen så var jag kund hos bägge bolagen samtidigt på samma tjänst:|
Det korta bytet från annan operatör via telias kopparnät har jag hört att flera fått, ville man behålla numret så gick det visst bara att göra bytet från telia/telia -> telias fiber, annars skulle man få ett nytt nummer på fiberabonnemanget.
Helt klart blir det strul om man har en annan operatör än Telia, men även med Telia tog det två dagar i mitt fall, varav minst 12 timmer helt utan telefon. Vissa i vår förening har varit utan telefon i upp till två veckor, men då är det ofta andra problem som påverkar såsom:
- Fel i egna nätet
- Olika personer i familjen står för telefon resp bredband
- Diskussioner runt kompabilitet med trygghetstelefoner (det ÄR kompatibelt)
- Juridiska personer
Helt klart är att de administrativa systemen för Telias fiber och koppar produkter än så länge är dåligt integrerade och att Kundtjänst är dåligt utbildad när det gäller villkoren för kollektiva avtal.
Man får ta det lite med jämnmod när man är tidigt ute. Överlag har Telia gett vår förening oerhört bra service och varit mycket lyhörda för våra önskemål.
- Fel i egna nätet
- Olika personer i familjen står för telefon resp bredband
- Diskussioner runt kompabilitet med trygghetstelefoner (det ÄR kompatibelt)
- Juridiska personer
Helt klart är att de administrativa systemen för Telias fiber och koppar produkter än så länge är dåligt integrerade och att Kundtjänst är dåligt utbildad när det gäller villkoren för kollektiva avtal.
Man får ta det lite med jämnmod när man är tidigt ute. Överlag har Telia gett vår förening oerhört bra service och varit mycket lyhörda för våra önskemål.
Någon som med säkerhet vet om uppringande larm funkar med bredbandstelefoni (frånsett vid strömavbrott då)?
Jag frågade Securitas och dom trodde att det skulle funka, i annat fall så skulle man få köpa nå´n GSM-tillsats för halva ordinarie priset. (oj va billigt tänker man genast).
Jag testade f.ö hastigheten nu på mitt 10/10, mottagning var 11,78 och sändning 20,22 helt okej!
Uppåt 20 har jag aldrig sett förut, oftast är siffrorna mellan 12 och 14.
Jag frågade Securitas och dom trodde att det skulle funka, i annat fall så skulle man få köpa nå´n GSM-tillsats för halva ordinarie priset. (oj va billigt tänker man genast).
Jag testade f.ö hastigheten nu på mitt 10/10, mottagning var 11,78 och sändning 20,22 helt okej!
MathiasS skrev:
MathiasS skrev:
Sen tycker jag att det är helt orimligt att man ska behöva betala kortavgifter och boxar och abbonemang för varje TV man vill ansluta hemma och IPTV känns ju av den anledningen rätt kass, men detsamma gäller ju för all digital-TV (utom marksända till viss del). Jisses vilken blåsning operatörerna lyckades med i övergången från analogt till digitalt! Med samma affärsmodell borde vi ju få betala extra för varje telefon vi kopplar in hemma....
Om du ansluter dig till ett nät som Telia kommer äga (eller ett dotterbolag till Telia) så är det rimligtvis så att Telia endast kommer erbjuda sina egna tjänster i detta nät.
Om du nu har en möjllighet att ansluta dig via stadsnätet så ska du ju givetvis titta på vad det alternativet kostar. Därefter är det bara att bestämma sig för om det är värt 10-15000 att ha valfrihet, mångfald, undvika monopol, fred på jorden osv.
Rent ekonomiskt är det nog omöjligt att räkna hem en prisskillnad för Telias paketpriser på tjänster verkar vara jäkligt vassa.
Om du nu har en möjllighet att ansluta dig via stadsnätet så ska du ju givetvis titta på vad det alternativet kostar. Därefter är det bara att bestämma sig för om det är värt 10-15000 att ha valfrihet, mångfald, undvika monopol, fred på jorden osv.
Rent ekonomiskt är det nog omöjligt att räkna hem en prisskillnad för Telias paketpriser på tjänster verkar vara jäkligt vassa.
Jag har nu testat att koppla in larmet till bredbandstelefonin.Haagbard skrev:Någon som med säkerhet vet om uppringande larm funkar med bredbandstelefoni (frånsett vid strömavbrott då)?
Eftersom jag tidigare dragit fram ett separat jack till den tidigare satellitmottagaren så hade jag en numera överbliven telefontråd genom huset.
Kollade larmets anslutningspunkt, det var två trådar, kollade telejacket till fibertelefonin, även där bara två trådar.
Gick då helt osnyggt in och kopplade in den överblivna extra telefontråden i jacket, anslöt larmet i andra änden och direkt började modemet i larmet att klicka.........spännande......
Så ringde telefonen, och Securitas larmcentral informerade mig om att mitt backupbatteri i larmcentralen behövde bytas nu efter 9 år.
Alltså funkade min inkoppling
Däremot strular numera tv-mottagningen, någon eller några gånger i veckan tappar mottagaren "kontakten" eller hur man ska uttrycka det, ny inloggning sker och ofta låser denna sig vid någon procent och man får uppmaning att bryta nätströmmen.
Händer också att bilden blir sämre och sämre för att sedan frysa helt, byter man då kanal och tillbaka så brukar det funka igen.
En annan variant är att bilden bara blir helt grå, oavsett vad man gör.
Bruten nätström med åtföljande långdragen inloggningsprocedur brukar hjälpa.
Högst irriterande då detta ofta sker när man minst vill att det ska skeq(;^p
Själva mottagaren är utbytt utan effekt, nu ska switchen + nätverkskabel bytas härnäst.
Internet har dock funkat väldigt stabilt, bara två avbrott vad jag märkt.
Funkar inte TVn skall du felanmäla detta till Telia, troligen är det fel i deras switchar. Normalt sätt skall man endast bli utloggad efter långa strömavbrott, typ tre timmar.
I vår förening har vi dock ett par abonnenter som blir utloggade direkt vid strömavbrott, men detta fel ligger alltså hos Telia.
Att bilden blir pixelerad och försvinner tyder på att Telia inte förmår leverera data i den takt som krävs. Även detta beror troligen på fel eller felkonfigurering i deras switchar vilka skall klona identiska dataströmmar till flera abonnenter istället för att försöka upprätthålla en egen dataström till just din TV.
I vår förening har vi dock ett par abonnenter som blir utloggade direkt vid strömavbrott, men detta fel ligger alltså hos Telia.
Att bilden blir pixelerad och försvinner tyder på att Telia inte förmår leverera data i den takt som krävs. Även detta beror troligen på fel eller felkonfigurering i deras switchar vilka skall klona identiska dataströmmar till flera abonnenter istället för att försöka upprätthålla en egen dataström till just din TV.