Hej,

Jag har för första gången anlitat ett bolag som ska fixa lite grejer åt mig i hemmet och blev nu lite osäker. De tar 750kr/h, men säg att de skickar mer än 1 som ska utföra arbetet, betalar jag då 750kr/h/person eller är det 750kr/h för arbetet?

Utöver det undrar jag också om det är vanligt att de inte har de verktyg som behövs för arbetet med sig trots tydliga instruktioner. Exempelvis så hade de inte en såg med sig trots att jag tydligt skrivit att en skiva behöver kapas. De behövde då åka till firman för att kapa skivan som de tog med sig och var borta i 4h. Jag hade kapat skivan med handsåg på kanske 2-3 minuter. Firman ligger 20 min från min bostad.
 
  • Wow
  • Gilla
Nasstromi och 1 till
  • Laddar…
S
750kr/h/person

Har du varit tydlig, och det var möjligt att få med sig sågen på ett vettigt sätt så känns det trist såklart att de åkte iväg.

Kan de va att de har större grejer på firman och ville säkerställa ett bra kap?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
750kr/h/person

Har du varit tydlig, och det var möjligt att få med sig sågen på ett vettigt sätt så känns det trist såklart att de åkte iväg.

Kan de va att de har större grejer på firman och ville säkerställa ett bra kap?
Märkligt att priset inte kommuniceras tydligare då. Jag har upplevt det som priset för att utföra arbetet. Om de velat kunde de alltså skickat 10 man och jag hade vackert fått betala 7500kr/h.

Absolut att de kanske ville säkerställa ett bra kap. Men då blir min fråga vad som anses vara rimlig tid att kapa en skiva på. 4h känns extremt.
 
  • Gilla
Mörner och 1 till
  • Laddar…
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Märkligt att priset inte kommuniceras tydligare då. Jag har upplevt det som priset för att utföra arbetet. Om de velat kunde de alltså skickat 10 man och jag hade vackert fått betala 7500kr/h.

Absolut att de kanske ville säkerställa ett bra kap. Men då blir min fråga vad som anses vara rimlig tid att kapa en skiva på. 4h känns extremt.
Haha jag hade blivit sur om jag sagt att en skiva ska kapas och de tagit 4h för att göra det.

Bestrid skiten så kanske de lär sig något.
 
  • Gilla
gasell och 5 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Haha jag hade blivit sur om jag sagt att en skiva ska kapas och de tagit 4h för att göra det.

Bestrid skiten så kanske de lär sig något.
Jag får betala för fikarast, lunch och en siesta här känns det som.
 
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Jag får betala för fikarast, lunch och en siesta här känns det som.
Och raster ingår inte i arbetstid så det ska du inte betala. Elektrikern som var här sist drog iväg för att köpa delar och äta lunch, men timmarna på fakturan var färre än timmarna han var på plats (tog betalt för 2 men var här 2h40m)... Visst att påslaget på material var orimligt högt som vanligt, men jobbet var bra utfört så inget att tjafsa om.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Hej,

Jag har för första gången anlitat ett bolag som ska fixa lite grejer åt mig i hemmet och blev nu lite osäker. De tar 750kr/h, men säg att de skickar mer än 1 som ska utföra arbetet, betalar jag då 750kr/h/person eller är det 750kr/h för arbetet?

Utöver det undrar jag också om det är vanligt att de inte har de verktyg som behövs för arbetet med sig trots tydliga instruktioner. Exempelvis så hade de inte en såg med sig trots att jag tydligt skrivit att en skiva behöver kapas. De behövde då åka till firman för att kapa skivan som de tog med sig och var borta i 4h. Jag hade kapat skivan med handsåg på kanske 2-3 minuter. Firman ligger 20 min från min bostad.
Att de var borta 4h behöver inte betyda att de jobbade med din skiva så länge. De kan ha utfört arbete åt annan kund också.

Ser du att de fakturerar 4h för kapningen?

De ska inte spela någon roll hur många personer de skickar ut på ett jobb. Antalet timmar totalt ska bli samma.

Om 1 snickare gör jobbet på 20h så ska 2 snickare göra samma jobb på 10h.
 
  • Gilla
Arvid Klint och 3 till
  • Laddar…
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Märkligt att priset inte kommuniceras tydligare då. Jag har upplevt det som priset för att utföra arbetet. Om de velat kunde de alltså skickat 10 man och jag hade vackert fått betala 7500kr/h.

Absolut att de kanske ville säkerställa ett bra kap. Men då blir min fråga vad som anses vara rimlig tid att kapa en skiva på. 4h känns extremt.
Vad har du beställt?

Och har dom fakturerat 4hx2 för skivan eller oroar du dig förebyggande?

Fakturerar dom 2x4h för kapning av en byggskiva så bestrider du. Det görs på plats med cirkelsåg eller liknande. Är det ett bord som ska bli snyggt så tar man kanske med sig det?

Eller så hade dom bara vägarna förbi och ville se vad du ville ha gjort egentligen och fakturerar 1h för besöket och kapning.
Du får glatt vänta och se.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Hej,

Jag har för första gången anlitat ett bolag som ska fixa lite grejer åt mig i hemmet och blev nu lite osäker. De tar 750kr/h, men säg att de skickar mer än 1 som ska utföra arbetet, betalar jag då 750kr/h/person eller är det 750kr/h för arbetet?

Utöver det undrar jag också om det är vanligt att de inte har de verktyg som behövs för arbetet med sig trots tydliga instruktioner. Exempelvis så hade de inte en såg med sig trots att jag tydligt skrivit att en skiva behöver kapas. De behövde då åka till firman för att kapa skivan som de tog med sig och var borta i 4h. Jag hade kapat skivan med handsåg på kanske 2-3 minuter. Firman ligger 20 min från min bostad.
Det var dyrt. Stockholm?
 
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Jag får betala för fikarast, lunch och en siesta här känns det som.
Vad har ni avtalat exakt?
 
S Screed skrev:
Det var dyrt. Stockholm?
Nix. Medelstor stad i Skåne.
 
  • Gilla
Joel Minicz
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad har ni avtalat exakt?
Att arbetet ska utföras. 375kr framkörningsavgift, 10% påslag på inköp och 750kr/h.
 
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Nix. Medelstor stad i Skåne.
Då borde du verkligen kolla runt. 475 - 600 känns mer rimligt. I Göteborg med omnejd iaf. 750 innan rut då förmodar jag?
 
S Screed skrev:
Då borde du verkligen kolla runt. 475 - 600 känns mer rimligt. I Göteborg med omnejd iaf. 750 innan rut då förmodar jag?
Jag kollade runt en hel del. Detta var på riktigt det bästa priset om jag ville få det gjort relativt fort. Att vänta flera månader var dessvärre inget alternativ och väldigt många skickade aldrig något prisförslag/offert när de hört om arbetet. Förmodligen för litet arbete för att det ska vara lönt.

Arbetet utförs i våtrum så jag behövde också ett bolag med behörighet, vilket innebar betydligt färre alternativ även om någon tjomme kunde göra det för 4000kr fastpris.
 
kolla om du kan få rot-avdrag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.