Känner mig lite förvirrad över jätte stor skillnad på priser som jag har fått när jag begärde offert från några elektriker i samband med renovering av badrum i mitt bostadsrätt (inklusive stambyte, huset är från 1969 och allt gällande elen verkar vara från samma år).
Ingen av elfirmor ville presentera sina priser på ett tydligt sätt - bara en klumpsumma för material och en klumpsumma för arbetskostnad. Därför skulle vilja fråga här: vad är ett rimlig pris på elinstallationer nedan:
- montera en jordfelsbrytare förre all installation i badrummet,
-spotlights belysning (4 spottar),
-eluttag till tvättmaskin,
-golvvärme (golvyta 5 m2),
-koppling av handdukstork med dold elpatron.
Tack på förhand om jag får något svar här (ingen erfarenhet av sådana renoveringar i överhuvudtaget).
 
Helt beroende på hur det ser ut just hos dig men 10 - 15 000:-
 
elmont skrev:
Helt beroende på hur det ser ut just hos dig men 10 - 15 000:-
Är det bara arbetskostnad eller inkl. material (menar det materialet som elektriker behöver för att dra fram/byta ut och förbereda för slutmontering)?? Frågar även eftersom i stort sätt alla elektriker har sagt att de inte vill ge garantier på spottar och eluttag och annat som jag vill/kan köpa bara utifrån min smak. Det verkar att de vill leverera all monteringsmaterial.
 
Det skulle vara totalkostnader. Och naturligtvis vill/kan ingen ge garantier på nått dom inte sålt. Nu är väl knappast kostnaden för uttag, brytare och fyra spottar någon tung del av totalkostnaden. Och du kan säkert köpa det du vill ha genom elektrikern och det till samma priser som du kan köpa hos någon annan, bara du förhandlar lite.
Tex spottar kostar vanligen inte så mycket utan det är allt runt om som gör att priset per spott blir lite högt, som trafos, dimmer, pottor mm.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket Elmont. Nu fick jag lite mer kött på benen! 😊
 
Elmont menar nog halogenspottar när han säger att spottar inte kostar så mycket. Snackar vi LED så är det inte ovanligt att få hosta upp 5-800 kr/spott. Sen finns både billigare och dyrare spottar, men utpris till kund brukar ligga inom det spannet vanligtvis på dom vanligaste märkena.

//Patrik
 
Jag har köpt LED-spottar IP44 för 160kr/st (5w) i en butik där brukar handla elektriker och jordfelsbrytare där kostar bara 340:- Vet ej om det är värd att köpa den via elektriker och betala deras höga priser. Det är butiksgaranti på produkten som gäller antingen för mig eller för elektrikern.
 
Karelen skrev:
Jag har köpt LED-spottar IP44 för 160kr/st (5w) i en butik där brukar handla elektriker och jordfelsbrytare där kostar bara 340:- Vet ej om det är värd att köpa den via elektriker och betala deras höga priser. Det är butiksgaranti på produkten som gäller antingen för mig eller för elektrikern.
På produkten ja. Men har elektrikern köpt in behöver du inte betala för arbetet vid garantijobb.
 
En elektriker vill knappast sälja en JFB från det billigaste lägprissortimentet risken är för stor för reklamationer och vinsten som ska täcka den risken allt för låg.
 
Malmbergs butik var varorna köpta i. Säljer de skräpkvalité?
 
Malmbergs saluför ett lågprissortiment, allt är inte "skräp" men en stor del av utbudet är av låg kvalitet. Vill man chansa kan man använda deras produkter måste man lägga på bra marginal för att vara säker på att ev reklamationer inte kostar flerfalt mot ev förtjänst. Men ge elektrikern skriftligt på att du inte kommer att ställa garantikrav på honom när det gäller det som du själv köpt så kanske det fungerar.
Sedan brukar vissa elektriker debitera en högre timpenning om dom inte får sälja nått matr.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Malmbergs är det tyvärr sämre kvalitet på över lag...
 
Synd du köpte Malmbergs, nu kommer du få strömavbrott en gång i månaden, hade du valt ett riktigt märke hade det kunnat hållas till två gånger per år istället.
Om man ska hårddra det, men detta kanske kan vara värt 150 kronor utslaget på en 10-årsperiod?
 
JFB är inte köpt. Det är jätte bra att jag får info från det här forumet. Så länge har jag 30dagar öppet köp och kan lämna tillbaka. Det är det som är krångligt att det inte står i någons offert att man kan välja t. ex. spottar eller strömbrytare från någon katalog eller från någon butik som en eller annan elektriker samarbetar med. Ett par rader via ett mejl var det allt som man kan kalla "en offer". Gör man renovering för första gången, då är det bara en gissning hur det fungerar.
 
Karelen skrev:
JFB är inte köpt. Det är jätte bra att jag får info från det här forumet. Så länge har jag 30dagar öppet köp och kan lämna tillbaka. Det är det som är krångligt att det inte står i någons offert att man kan välja t. ex. spottar eller strömbrytare från någon katalog eller från någon butik som en eller annan elektriker samarbetar med. Ett par rader via ett mejl var det allt som man kan kalla "en offer". Gör man renovering för första gången, då är det bara en gissning hur det fungerar.
Vår elektriker brukar ha med sig spottar tex. som prov vi kan välja av.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.