Hej, vi har nyligen köpt en tomt i Huddinge kommun där det är tok mycket prickmark. Det är ca 5 meter i bredd man skulle få ha på huset, längden hamnar nånstans runt 15m. Väldigt långsmalt hus och vi hade en förhoppning om att man kanske kan frimärkesplanera just denna fastighet. Är det någon som har erfarenheter av Huddinge kommun och kanske även ansökan om ändring av detaljplan? Finns det någon som kanske har byggt liknande hus? Detaljplanen tillåter 2plan.
1. Är det en gammal detaljplan så bör aktualiteten omprövas och ett avsteg ska kunna göras, mindre avvikelse.
2. Kommunen kommer inte göra om detaljplanen för en fastighet, har varken tid eller resurser för det samt att det kostar minst 75-150 tusen för dig.
3. Gör en ledningskoll så det inte ligger ledningarna där.
2. Kommunen kommer inte göra om detaljplanen för en fastighet, har varken tid eller resurser för det samt att det kostar minst 75-150 tusen för dig.
3. Gör en ledningskoll så det inte ligger ledningarna där.
Ps. Nämnde mäklaren inget om detta när ni köpte det eller kollade ni inte upp innan köp av tomten?
Vi kollade upp men beslutade att köpa och sedan ansöka om ändrad detaljplan för just den tomten eftersom två tomter till vänster har en frimärkeslagd plan. Den gjordes om 2014.
Det får kosta vad det kostar, men frågan är egentligen varför man tillåter avstyckning om det nu inte skulle gå att bygga på tomten.
Det får kosta vad det kostar, men frågan är egentligen varför man tillåter avstyckning om det nu inte skulle gå att bygga på tomten.
Rent tekniskt som du skriver i första inlägget så går det bygga på den, ca 75 kvm X 2 våningar
Att Lantmäteriet ens gått med på att stycka av tomten betyder ju att man anser att den ska gå att bebyggas.
Men ett fem meter smalt hus är lite i underkant (mitt eget är 7 m), så jag hade frågat kommunen hur de tycker man ska lösa det; antingen tillåta att man bygger närmare grannens hus, eller att man bygger ett par meter på prickmarken,
Men ett fem meter smalt hus är lite i underkant (mitt eget är 7 m), så jag hade frågat kommunen hur de tycker man ska lösa det; antingen tillåta att man bygger närmare grannens hus, eller att man bygger ett par meter på prickmarken,
B b8q skrev:Att Lantmäteriet ens gått med på att stycka av tomten betyder ju att man anser att den ska gå att bebyggas.
Menar du att det skulle funka med ett hus som är typ 6 meter brett? Har pratat med en handläggare och hon skulle kolla upp hur Lantmäteriet har resonerat när de har godkänt den avstyckningen.B b8q skrev:Att Lantmäteriet ens gått med på att stycka av tomten betyder ju att man anser att den ska gå att bebyggas.
Lantmäteriet har väl styckat den i enlighet med plan? dvs den är planlagd som bostad och eventuellt tom utmärkt på planen, lantmäteriet har då att förhålla sig till det. Som någon skrev innan så är det också möjligt att uppföra en bostad där på utan att gå i prickmarken och således har Lantmäteriet gj9rt en korrekt bedömning?bonano90 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 824 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 824 inlägg
Du kan lägga in huset på prickad mark också till bygglov men de beslutar inte utan det går upp till nämnden för beslut. Du har alltid nöjlighet att få det prövat.bonano90 skrev:Hej, vi har nyligen köpt en tomt i Huddinge kommun där det är tok mycket prickmark. Det är ca 5 meter i bredd man skulle få ha på huset, längden hamnar nånstans runt 15m. Väldigt långsmalt hus och vi hade en förhoppning om att man kanske kan frimärkesplanera just denna fastighet. Är det någon som har erfarenheter av Huddinge kommun och kanske även ansökan om ändring av detaljplan? Finns det någon som kanske har byggt liknande hus? Detaljplanen tillåter 2plan.
Medlem
· Västernorrland
· 2 112 inlägg
Fast det ser ju ut som man har styckat tomten från det som var menat som EN tomt, enligt hur planen var tänkt från början. Och anledningen att det blir så mycket prickar är att resten av den byggbara ytan redan är upptagen av huset på stamfastigheten.SarB skrev:Lantmäteriet har väl styckat den i enlighet med plan? dvs den är planlagd som bostad och eventuellt tom utmärkt på planen, lantmäteriet har då att förhålla sig till det. Som någon skrev innan så är det också möjligt att uppföra en bostad där på utan att gå i prickmarken och således har Lantmäteriet gj9rt en korrekt bedömning?
Då är bedömningen av om fastigheten är lämpad för sitt ändamål lantmätarens, inte planläggarens. Dvs. om en så begränsad och långsmal yta för bostadsbebyggelse är förenligt med fastighetsbildning eller ej.
Ja det stämmer, men eftersom det är möjligt att uppföra ett mindre bostadshus på den ytan så känns det enligt mig som en rimlig bedömning såvida det inte finns andra bestämmelser i planen som säger annat.R Räknenisse skrev:Fast det ser ju ut som man har styckat tomten från det som var menat som EN tomt, enligt hur planen var tänkt från början. Och anledningen att det blir så mycket prickar är att resten av den byggbara ytan redan är upptagen av huset på stamfastigheten.
Då är bedömningen av om fastigheten är lämpad för sitt ändamål lantmätarens, inte planläggarens. Dvs. om en så begränsad och långsmal yta för bostadsbebyggelse är förenligt med fastighetsbildning eller ej.
Medlem
· Västernorrland
· 2 112 inlägg
Att det är möjligt behöver inte innebära att det lämpligt. Du kan inte bara utgå ifrån att det är juridiskt tillåtet och teoretiskt genomförbart. Lämplig för ändamålet innebär att det ska vara hyfsat bra och funktionellt att göra det också.SarB skrev:
Så en lantmätare kan fortfarande inte bara luta sig mot att det är planlagt för bostadsändamål, han behöver också relatera till om den byggbara ytan är tillräcklig till form, storlek och placering för att motivera fastighetsbildningen.
Sen kan man ha olika åsikter om 5 m är över eller under den gränsen, men min poäng var att lantmätaren behöver göra ett självständigt ställningstagande till det.
Därmed finns visst intresse i hur de resonerat sig fram till det.
Ja, det är jag väl medveten om. Det har konstaterats att det är möjligt att uppföra ett mindre bostadshus på marken. Det är inom plan med ändamål bostad. Den har tillgång till väg, vatten och avlopp. Det torde vara högst osannoligt att lämplighetskraven för bostad inte är uppfyllda, var det jag väldigt kortfattat ville komma fram till. Det är ganska svårt att neka en avstyckning med hänvisning till att 3:1 fbl inte är uppfyllda med de förutsättningarna. Det måste ju finnas fog för att neka en ansökt avstyckning också.R Räknenisse skrev:Att det är möjligt behöver inte innebära att det lämpligt. Du kan inte bara utgå ifrån att det är juridiskt tillåtet och teoretiskt genomförbart. Lämplig för ändamålet innebär att det ska vara hyfsat bra och funktionellt att göra det också.
Så en lantmätare kan fortfarande inte bara luta sig mot att det är planlagt för bostadsändamål, han behöver också relatera till om den byggbara ytan är tillräcklig till form, storlek och placering för att motivera fastighetsbildningen.
Sen kan man ha olika åsikter om 5 m är över eller under den gränsen, men min poäng var att lantmätaren behöver göra ett självständigt ställningstagande till det.
Därmed finns visst intresse i hur de resonerat sig fram till det.
Redigerat:
Sök planbesked hos kommunen om ni vill ha en frimärksplan. Annars bygglov, där det kan vara värt att testa att placera byggnaden någon meter in på prickmarken som en liten avvikelse. Jag skulle påstå att så länge tomtstorleken är uppfylld styckar lantmäteriet. Att tomten går att bebygga på ett lämpligt sätt verkar inte vara avgörande.