12 945 läst · 153 svar
13k läst
153 svar
Pressträffen energikris just nu
Ja, någon kom på att vi ska spola ner vår egen skit med samma typ av vatten vi dricker. Det är lite slöseri kan jag tycka. Betydligt trevligare hade varit om man spolade ner skiten med duschvattnet eller liknande. Det här går givetvis att lösa själv om man är lite händig och pillig men det borde vara standard. Tänk om vi klarade oss på att rena 5% av allt vatten vi använder jämfört med 100%.pacman42 skrev:Och bortser du från de relativt få i Norrland som bor på landsbygden så skulle ingen utjämning behövas dit heller. Några av Sveriges rikaste områden ligger i norr, vilket beror på naturresurser, brytning och förädling. Utan dessa så hade inte vattenkraften byggts ut från början. Idag kan man inte bygga ut vattenkraften, miljöreglerna sätter stopp.
Nästa resurs som kommer att bli värdefull är dricksvattnet. Det skulle redan idag vara lönsamt att köra tankers med dricksvatten från norra Sverige till Sydeuropa. I Bottenvikens norra delar är det så lite salt att det kan tas direkt ut ur havet. Men för att det skall bli lönsamt så behöver det förädlas först (renas till drickbar kvalitet).
Det är olagligt att spola ned skiten med annat vatten än det som kommer från kommunen, om man har kommunalt avlopp. Alternativt om man har en egen brunn så måste man ha kommunens vattenmätare på denna. Men duschvattnet är ju OK att återanvända.H henlin431 skrev:Ja, någon kom på att vi ska spola ner vår egen skit med samma typ av vatten vi dricker. Det är lite slöseri kan jag tycka. Betydligt trevligare hade varit om man spolade ner skiten med duschvattnet eller liknande. Det här går givetvis att lösa själv om man är lite händig och pillig men det borde vara standard. Tänk om vi klarade oss på att rena 5% av allt vatten vi använder jämfört med 100%.
Ja, och det går ju åt mer duschvatten är toalettvatten i ett vanligt hushåll så rimligtvis skulle det spara energi, resurser och rening.pacman42 skrev:
Men vi har i Sverige generellt varit bortskämda med enormt bra tillgång på vatten. Därför har det knappast varit en hjärtefråga politiskt misstänker jag.
Finns det någon statistik på det där? Sökte lite men hittade inte något vettigt.pacman42 skrev:
Ska man låta gråvatten ligga och mysa i toatanken i väntan på att någon spolar?H henlin431 skrev:
Eller får man se dusch och kabelläggning som en gemensam aktivitet?
59,6%Unikt namn skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland
Man har naturligtvis en separat tank för detta som man pumpar vattnet frånUnikt namn skrev:
De siffrorna finns här:Unikt namn skrev:
https://www.statistikdatabasen.scb....loadedQueryId=83063&timeType=top&timeValue=20
Hahaha, ja nu när du nämner det ser jag nog framför mig att man står 2-3 sycken i duschen samtidigt. En lägger kabel, en borstar tänderna och duschar och en tar bilder och lägger ut på forum i syfte att få andra att hänga på.Unikt namn skrev:
Jag tror på en tank nedgrävd i marken som håller tempen i schack och sen fyller upp toaletten som vanligt. Någon typ av enkel förfiltrering. Därtill en spolknapp för att spola ur tanken veckovis eller via automatik och vid den tidpunkten då använda rent vatten. Högst troligtvis skulle lösningen säkert ge något typ av problem men jag är fundamentalt övertygad om att människan löst större problem än detta.
Vi var ju trots allt på månen redan för 50 år sen.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 095 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 095 inlägg
Vet inte vad du menar med huspriser, huspriserna i dalarna t.ex lär vara jämförbart med husen i zon 2 t.ex med lokala variationer. Skiljer priset på älgkött och hjortron? :O Till vems fördel?Workingclasshero skrev:
Men jag börjar inse att de flesta som försöker jämföra zon 1 och 2 med zon 3 och 4 tar landsbygden i zon 1,2 och jämför med städer i zon 3,4.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 095 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 095 inlägg
Orden i sig var det inga problem att förstå, det var innebörden av dina meningar som mer liknade ett slumpgenererat svar då det inte hade något med det du citerade att göra .F faf skrev:
men gulligt försök till härskarteknik ändå! ❤️
Nu är det väl ändå dags att agera, en kula kostar inte så mycket. Dags att sätta P för vansinnet!
Ryssland kommer inte att leverera råolja, raffinerade produkter eller naturgas till något land som inför pristak på ryska råvaror. Det uppgav president Vladimir Putin under det östekonomiska forumet i Vladivostok, rapporterar Bloomberg News.
Publicerad: 7 september 2022, 13:48
Ryssland kommer inte att leverera råolja, raffinerade produkter eller naturgas till något land som inför pristak på ryska råvaror. Det uppgav president Vladimir Putin under det östekonomiska forumet i Vladivostok, rapporterar Bloomberg News.
Publicerad: 7 september 2022, 13:48