Weras bitsmejsel som nämns ovan är säkert utmärkt. Denna lilla satsen tycker jag är oumbärlig. Eller rättare sagt, det lilla spärrskaftet som ingår är fantastiskt användbart om det är lite trångt för en vanlig skruvmejsel.
https://www.verktygsladan.nu/produc...cts_id/1428?osCsid=c3n2u8i8t2mct8s79mu2s21cf2

Det verkar numera även finnas en sats där ett mejselhandtag också ingår:
https://www.verktygsladan.nu/produc...cts_id/1943?osCsid=c3n2u8i8t2mct8s79mu2s21cf2

Personligen så är Verktygsladan min favoritkälla till Wera prylar.
https://www.verktygsladan.nu/index.php/cPath/183?osCsid=c3n2u8i8t2mct8s79mu2s21cf2

Om det inte har ändrats nyligen så är tyvärr beställningsproceduren lite knölig. Man lägger en beställning och sedan så får man ett mail med faktura som kan betalas med Swisch, PayPal eller banköverföring. Positivt är dock att mailet skickas av en levande människa så man får personlig service. :)

• Gilla
Teresa358
  • Laddar…
jac jac skrev:
Weras bitsmejsel som nämns ovan är säkert utmärkt. Denna lilla satsen tycker jag är oumbärlig. Eller rättare sagt, det lilla spärrskaftet som ingår är fantastiskt användbart om det är lite trångt för en vanlig skruvmejsel.
[länk]

[länk]

[länk]

Om det inte har ändrats nyligen så är tyvärr beställningsproceduren lite knölig. Man lägger en beställning och sedan så får man ett mail med faktura som kan betalas med Swisch, PayPal eller banköverföring. Positivt är dock att mailet skickas av en levande människa så man får personlig service. :)
Den andra satsen som @jac länkar är riktigt bra. Den är verkligen suverän för diverse småfx som uppstår i hemmet. Skuvmejelhandtaget är dock ganska litet, så för större skruvar blir det lite tröttsamt om de är flera. Då vill man ha ett större handtag.

• Gilla
Teresa358
  • Laddar…
jac jac skrev:
[länk]

[länk]

[länk]

Stort tack för dessa tips. Satserna du länkar till ser kanonbra ut. Men vad använder man hylsor till? Ursäkta min okunskap..

P pyro skrev:
Den andra satsen som @jac länkar är riktigt bra. Den är verkligen suverän för diverse småfx som uppstår i hemmet. Skuvmejelhandtaget är dock ganska litet, så för större skruvar blir det lite tröttsamt om de är flera. Då vill man ha ett större handtag.
Just det, jag såg i en video att en av deras mejslar var rätt liten. Då är ju den där mejseln med inbyggda bits lite mer rejäl.

T Teresa358 skrev:
Men vad använder man hylsor till?
Hylsorna är till för att skruva sexkantsskruv/mutter. Ett (ofta bättre) alternativ till skiftnyckel kan man säga.

Försöker illustrera med bilder:
Verktygssats med hylsor för sexkantsskruv och spärrskaft, bredvid en svart skruv och blank mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruv med mutter i hylsa på spärrskaft, omgivet av uppradade hylsor, illustrerar monteringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas det klarnade nu.

Det svarta är alltså en skruv med en blank mutter i änden som skruvas åt m.h.a. hylsan och det lilla spärrskaftet.

• Gilla
Teresa358
  • Laddar…
jac jac skrev:
Hylsorna är till för att skruva sexkantsskruv/mutter. Ett (ofta bättre) alternativ till skiftnyckel kan man säga.

Försöker illustrera med bilder:
[bild]

[bild]

Hoppas det klarnade nu.

Det svarta är alltså en skruv med en blank mutter i änden som skruvas åt m.h.a. hylsan och det lilla spärrskaftet.
Aha! Tack för rekordpedagogisk förklaring :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.