Hemmakatten
Om jag nu får hoppa in här en liten stund, jag som inte har ett gammalt hus och tänker bygga nytt. Men som dock är mycket intresserad av gamla hus och ett ekologiskt hållbart byggande som dessa hus representerar.
Ditt hus, cy_berg, är mycket vackert. Jag var o hälsade på Yonna och vi åkte förbi, ända in på gårdsplanen faktiskt, och tittade på ditt hus i början av december. En fantastisk gammal skånelänga i härlig miljö!
För mig har gamla hus en själ, en historia, ett byggsätt som håller in i framtiden. Ett hus som har stått så länge är speciellt. Och de som lever i dessa hus måste också vara speciella. Inga räta vinklar, inga raka golv, väggar som lutar både hit och dit....
För mig känns det HELT FEL att gjuta en platta. Huset är byggt på torpargrund och har stått så mycket länge. Dagens teknik förordar platta, men det gäller nya hus! Och vem vet vad som gäller om 50 år! Ditt hus skall stå mycket längre än så. Jag skulle definitivt återställa den grund som var, och jag skulle definitivt INTE installera golvvärme!! Nej, i dessa hus skall det vara kaminer och spisar, absolut inte eluppvärmt, ingen FTX, och definitivt ingen värmepump. Tror (utan att veta) att husen mår bäst av att ha en så "ursprunglig" värme som möjligt, men dock anpassad till moderna krav.
Öppet upp till nock är jag också tveksam till, hela husets isolerings, fukt- och värmefunktion förändras med detta ingrepp. Förstår att du vill göra ett så bekvämt opch vackert hus som möjligt, men tänk på att allt har en gång haft en funktion.
Lycka till!
 
Sidospår som kanske är ofint ??? ???

Kan ni tyska och har korsvirkeshus kanske följande forum kan vara av intresse, http://www.fachwerk.de/
 
Ett tips kan vara att gå med i svenskbyggnadsvård.
de ordnar kurser mm och har en tidning som är trevlig.
Vore synd om man upptäckte efter renoveringen av drömhuset tio år senare att "jag skulle nog inte " ja ni vet. Så blir det nog lite iallafall men kanske lite mindre
lycka till
Renoverar ett hus i norra skåne
gammelsmurfen :D
 
Hej.

Bäst jag bjuder på en liten presentation jag med.
Intresset för byggnadsvård har ökat successivt. För tillfället bor jag och frun i en lägenhet på Lidingö men är i tid och otid och snickrar och donar på morfars barndomshem från cirka 1910 uppe i Bräcke, Jämtland.

I skrivande stund är jag 27 bast.

Jag har inte varit iväg på någon kurs inom byggnadsvård men det vore skoj.
Vad har ni för uppfattning om andra byggnadsvårdare. Hur gamla är de och var i Sverige finns de?
 
De finns naturligtvis i alla åldrar och på alla håll i landet, men jag har en känsla av att det är fler unga än äldre. Någon annan som tror samma som jag?
 
Jag är inte så övertygad om att det är som du skriver Marlene. Såklart finns det byggnadsvårdare i alla åldrar men jag tycker nog att det är fler äldre... eller är det bara att de syns mer. De yngre håller kanske till på forum som detta!

Här på forumet tror jag alltså de flesta är yngre men på samtliga av de kurser, byggnadsvårdsdagar och föreläsningar jag varit på har minst 80% av deltagarna varit en bra bit över pensionsåldern och det har varit väldigt få unga, flera gånger har jag varit själv under 40 år. I tidningarna tycker jag man oftast ser par i medelåldern men det beror kanske på att det tar sån tid att hålla på med byggnadsvård att man inte är klar med huset förrän då... ;)
 
Det kanske bara är jag som har "råkat" träffa på de unga byggnadsvårdarna. Det kändes som att det var väldigt trendigt med byggnadsvård för tio år sedan när vi köpte vårt hus och kom i kontakt med den här folkrörelsen första gången. Men egentligen är det ju något tidlöst, det inser jag också.
 
Jag vet att det sitter en byggnadsvårdsintresserad 39-åring i Roslagen åtminstone... ;)

Flying c: För dig måste man ju då rekomendera Jamtli och Skansen, lättåtkomlig inspiration från olika tidsåldrar.

Hemmakatten: Men en luftvärmepump i ett gammal (men inte bevarandevärdsklassad) kåk skulle nog jag rekomendera trots allt. Så har jag det i mitt 1899-hus och det gör att det åtminstone oftast är över 16-18grader när man varit borta en period...
 
Fast jag tror fortfarande det är väldigt mycket en trend. Tror nästan det blivit ännu trendigare sista året. Fast sen finns det ju dem som inte hoppar av när trenden klingar bort... som fortsätter med samma iver och som verkligen är frälsta...

Det finns nog en hel del yngre också men kanske att de inte tycker sig ha tid att gå på de där kurserna/föreläsningarna jag varit på eller så vill de kanske inte.

Tittar man i bloggvärlden är det ju mest yngre men det beror klart också på att yngre oftast ser på internet och använder internet på ett annat vis än de äldre.

Tidlöst är verkligen ordet tycker jag... egentligen är det väl bra att det blivit trendigt då det räddar fler hus men samtidigt hoppas man ju att många fler ska fastna för byggnadsvården och värna våra gamla fina hus även när det inte är trendigt längre.
 
Presenterar mig via denna sida www.gardochtorp.se/fredrikingemansson.aspx?article=5360
Vill bara tillägga att byggahus.se har ett mycket bra forum när det gäller det mesta men när det gäller byggnadsvård måste jag nog säga att Gård och Torp har en vassare, vill ni inte gå in på min sida så kan ni gå in på www.gardochtorp.se och vidare till husdagboken där finns mycket intressant läsning.
 
Tiden är ingenting inom byggnadsvården! ;)
En 6 år gammal tråd är intressant som om den vore skriven igår!

Välkommen till forumet!
 
@Anders_Roslagen absolut. Båda är besökta och kommer att besökas igen. Har tillbringat en del tid i Östersund av naturliga skäl.

@Sophie Jag har också känslan att det är en uppåtgående trend. Tänker t.ex. på mig själv, Göran Gudmussons sommarprat och lite andra indikationer. Förhoppningsvis mattas trenden inte av så mycket. Det kanske är så att kurser och föreläsningar inte är lätttillgängliga nog. Gysinge finns ju t.ex. inte på facebook.

@Silversmeden Ett forum skulle jag kanske kunna dra igång. Det tål att tänkas på helt klart.

@Sommartorparn hehe missade visst att tråden var så gammal vid min sökning men vad är väl 6 år. Tråden är väl snarast mer intressant nu än den var tidigare ;)

Jag försöker utforska lite om det finns någon nisch inom byggnadsvården att starta företag inom. Är väl främst inne på e-handel men mer om det i en annan tråd.
 
silversmeden skrev:
Vill bara tillägga att byggahus.se har ett mycket bra forum när det gäller det mesta men när det gäller byggnadsvård måste jag nog säga att Gård och Torp har en vassare.
Fast Gård och Torps är väl inget Forum? Det är väl bara en sida och sen kan man lägga upp sitt hus i husdagboken. Det jag tycker är så fantastiskt med Byggahus är att man kan ställa frågor och få svar från så många och det är i princip alltid flera som engagerar sig i de problem och funderingar man har. Just det där att utbyta erfarenheter och kunskaper är så mycket värt när man håller på med något som inte är vardagsmat för alla.
 
Nej inget forum men väldigt vänliga och hjälpsamma mycket kunniga personer. Man kan skriva ett litet meddelande till personen under en bild och få svar eller maila. Detta forum (Bygga hus) består mestadels av text, Gård och Torps Husdagboken bilder en bild säger oftast mer än många många ord. Nu ska jag inte skriva ner detta forum men båda är bra på sina olika sätt.
 
Jo det är sant att man har väldigt mycket nytta av bilder när man söker inspiration och det finns det ju gott om på deras sida. Det kan jag ofta sakna här, ofta tipsar någon men har sen av olika anlednigar ingen bild att visa på hur de menar (eller vill de inte visa).

Dock tycker jag att de som hänger här under byggnadsvårdsforumet är väldigt kunniga också. Jag har människorna här att tacka för mycket sen jag först blev medlem. Dessutom är det nästan alltid en trevlig ton här också till skillnad från flera andra forum där det ofta blir trams av trådarna efter ett litet tag.

Som du skriver, båda är bra på sitt sätt! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.