Sådärja, nu har jag ett shell-script som läser ut spot-priserna från:
- https://elspot.nu/dagens-spotpris/timpriser-pa-elborsen-for-elomrade-se3-stockholm

Baserat på min elförbrukning utom värme så har jag redan hittat drygt 3 MWh per år som jag utan större problem kan lägga mellan 00.00 och 06.00.

När det gäller varmvattnet så måste jag dock vara lite smartare, temperaturen får inte gå för lågt under dagen. Nuvarande plan är att tillåta kompressorn att köra den billigaste timmen (bara en timme) under dagen om temperaturen är för låg. Detta skapar dock ett intressant problem, den billigaste timmen på dagen är nästan alltid 06.00 till 07.00, vilket gör att jag faktiskt funderar på att alltid låta VV tillverkas fram till kl 07.00 på vardagar. Det skapar troligen tillräckligt med varmvatten för att klara resten av dagen om ingen mer skall duscha. Och skall någon duscha så får den personen slå på tillverkning av varmvatten (via IKEA-knapp eller app).

Värmen får jag ju numera till största delen från LLVP med Web-interface, så den är lätt att lägga relativt smart. Värm på natten till lite för hög temp (skönt på vintern när man vaknar) och låt huset svalna av på dagen...
 
Det kanske redan besvarats, jag har en BVP REGO637 (såg den nämndes ovan) - @pacman42 funkar din lösning att läsa ut data även på sådan? Läser du bara, eller manipulerar du data också?

Vad styr du sen allt med? domoticz fortfarande, eller HA?
 
J JohanLun skrev:
Det kanske redan besvarats, jag har en BVP REGO637 (såg den nämndes ovan) - @pacman42 funkar din lösning att läsa ut data även på sådan? Läser du bara, eller manipulerar du data också?

Vad styr du sen allt med? domoticz fortfarande, eller HA?
Har du möjlighet att få den att dumpa data på serieporten så bör du kunna använda detta. Som tidigare sagt så läser jag bara utan intrång i pannan, däremot kommer jag att göra intrång i den för att styra ventilation, värme och varmvatten (där värme känns som det som ligger längst bort då huvuddelen av husets värme tillverkas av min nya LLVP). Om jag skall justera värmen så handlar det om att tvinga upp värmen på väldigt hög nivå på morgonen så att lagrad värme (i vattnet) håller huset varmt under dagen.

Jag kör Domoticz och SmartThings, men automatiseringen av energibesparingen sköts i huvudsak av Domoticz, Belysning och liknande styr jag via SmartThings.

SmartThings är dock under reevaluering då många saker jag kör där inte fått nya drivrutiner än (Smartthings byter arkitektur just nu).
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har du möjlighet att få den att dumpa data på serieporten så bör du kunna använda detta. Som tidigare sagt så läser jag bara utan intrång i pannan, däremot kommer jag att göra intrång i den för att styra ventilation, värme och varmvatten (där värme känns som det som ligger längst bort då huvuddelen av husets värme tillverkas av min nya LLVP). Om jag skall justera värmen så handlar det om att tvinga upp värmen på väldigt hög nivå på morgonen så att lagrad värme (i vattnet) håller huset varmt under dagen.

Jag kör Domoticz och SmartThings, men automatiseringen av energibesparingen sköts i huvudsak av Domoticz, Belysning och liknande styr jag via SmartThings.

SmartThings är dock under reevaluering då många saker jag kör där inte fått nya drivrutiner än (Smartthings byter arkitektur just nu).
Jag har hittat lite trådar och man verkar behöva optokopplare mm för att det inte är en ren serieport i rego6xx serien. Jag kanske ska skita i det och fokusera på att styra tillskottet på tid. Jag slog igång en setting med legionellakörning var 14 dag, ställer man tempen i VVB på hyfsad nivå lär det vara självreglerande mot vattenförbrukning. Jag hade VVB på 51 grader, max var 55 i menyn. Leginonella höjer den med 5. Jag kan ju manuellt läsa av VVB och se var man hamnar om man blockerar VV och tillskott tex 12 av dygnets timmar... Man kan även tänka sig att mäta på utgående rör från VVB och om man inte når över 50 grader på 24h så pausas blockeringen ett dygn för att hinna hämta sig.
 
J JohanLun skrev:
Jag har hittat lite trådar och man verkar behöva optokopplare mm för att det inte är en ren serieport i rego6xx serien. Jag kanske ska skita i det och fokusera på att styra tillskottet på tid. Jag slog igång en setting med legionellakörning var 14 dag, ställer man tempen i VVB på hyfsad nivå lär det vara självreglerande mot vattenförbrukning. Jag hade VVB på 51 grader, max var 55 i menyn. Leginonella höjer den med 5. Jag kan ju manuellt läsa av VVB och se var man hamnar om man blockerar VV och tillskott tex 12 av dygnets timmar... Man kan även tänka sig att mäta på utgående rör från VVB och om man inte når över 50 grader på 24h så pausas blockeringen ett dygn för att hinna hämta sig.
Mina analyser av timpriserna antyder att det bästa är att styra över så mycket uppvärmning (vatten och hus) som möjligt till natten, från 01.00 till 07.00 (jag förklarade tiden på morgonen ett par inlägg upp). Detta behöver man inga data från pannan för att göra.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Mina analyser av timpriserna antyder att det bästa är att styra över så mycket uppvärmning (vatten och hus) som möjligt till natten, från 01.00 till 07.00 (jag förklarade tiden på morgonen ett par inlägg upp). Detta behöver man inga data från pannan för att göra.
Exakt, det som kom upp i nån annan tråd eller om det var på FB (tror det var en länk till en artikel) att ~ "tips på Communitys gör att folk slår av VVB och risken för legionella ökar kraftigt".

Utan att kunna mäta VVB så vet man inte om den går ned under rimlig nivå, man kan säkert ha VV på 35 grader och ändå känna sig hyfsat nöjd när man duschar...

Jag tänker ju även avlasta min BVP med en LVP och elda i kamin. Men en kall dag jag inte jobbar hemma och LVP inte är lönt att köra är jag orolig att BVP inte ska orka hämta igen vattnet. Samtidigt prioriterar den VV före värmevatten, så kanske märker man att det blir kallt i huset innan VVB hamnar under en farlig nivå...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant, hur lågt låter folk temperaturen i VVB falla? Och hur varm låter de den bli?

[länk]

Jag kommer att hetta upp vattnet till 60 grader varje natt.
Jag förstår heller inte hur rekommendationer om legionella matchar med hur VVB verkar funka, min VVB har max 55 grader. Och i manualen en 5 gradig höjning av temp just för legionella. Det borde ju vara mera, den värmer med spets, antar jag för det är svårt att nå så högt med värmepumpen. Dessutom står det "vid tappstället", så det tappas säkert några grader i transporten.

Oavsett, om man stänger ned produktionen av värme FÖR många timmar så VP inte hinner hämta ikapp så kommer inte besparing eller funktion funka. Så man måste nog trimma in systemet genom att kolla med hur mycket tillskott och om man når måltemperaturer för utgående värme och varmvatten. Även om elpriset är större faktor än COP så säger mitt miljösamvete att man inte ska elda på med elpatron FÖR mycket, även om elen är nästan gratis (iofs, kostar elen 15 öre kan man nog räkna med att det står vindkraftverk stilla, då kan de lika gärna få värma vatten med direktverkande el åt mig om jag sparar pengar på det).
 
Leginellatopp körs på standardinställningen en gång i veckan i IVT490.

Edit: Jag misstänker att legionellatoppen mer handlar om att döda bakterier i ledningarna än i beredaren. Dvs, högre temperatur gör att bakterier i ledningarna dör när man spolar i kranen.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Leginellatopp körs på standardinställningen en gång i veckan i IVT490.
Jag styrde om den till var 14:e dag. Lite skit rensar magen. :p
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag styrde om den till var 14:e dag. Lite skit rensar magen. :p
Men hur är det med lungorna?
 
Jag tittade lite på mina gamla siffror från IVTn (äldre än mars månads start har jag dock tappat bort i en disk-krasch som även spred sig till backupen). I mars körde kompressorn runt 80% av tiden, i augusti runt 25%. 25% motsvarar alltså hur mycket varmvatten jag behöver tillverka. Detta gör då att jag behöver köra den runt 6h per dygn (perfekt, då startar jag den kl 00.00 varje natt - oavsett elpris). Värmeproduktionen på dagen på vintern måste jag fundera lite mer över dock.

Då jag bor i Göteborg så verkar dock kompressorns max (96% ungefär) ligga nära behovet vid medeltemperaturen under de kallaste månaderna, vilket gör att jag kommer att behöva lite eltillskott på något sätt under riktigt kalla dygn (om inte barnen kommer ihåg att lämna dörrarna till sina rum öppna på dagarna). Det kanske är läga att aktivera eltillskott ändå på vintern? Eller så ställer jag in ett elelement i barnens sovrum. Dottern hade ett tidigare (innan vi skaffade LLVP), för då räckte inte värmen riktigt till i hennes rum som är det som ligger sämst till (rörande avkylning) i huset (bottenvåningen och med två väggar ovanför marknivån. Sonens rum har bara en vägg som går utomhus och han har en varm dator. Vårt sovrum har ingen vägg som går direkt ut mot kylan.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tittade lite på mina gamla siffror från IVTn (äldre än mars månads start har jag dock tappat bort i en disk-krasch som även spred sig till backupen). I mars körde kompressorn runt 80% av tiden, i augusti runt 25%. 25% motsvarar alltså hur mycket varmvatten jag behöver tillverka. Detta gör då att jag behöver köra den runt 6h per dygn (perfekt, då startar jag den kl 00.00 varje natt - oavsett elpris). Värmeproduktionen på dagen på vintern måste jag fundera lite mer över dock.

Då jag bor i Göteborg så verkar dock kompressorns max (96% ungefär) ligga nära behovet vid medeltemperaturen under de kallaste månaderna, vilket gör att jag kommer att behöva lite eltillskott på något sätt under riktigt kalla dygn (om inte barnen kommer ihåg att lämna dörrarna till sina rum öppna på dagarna). Det kanske är läga att aktivera eltillskott ändå på vintern? Eller så ställer jag in ett elelement i barnens sovrum. Dottern hade ett tidigare (innan vi skaffade LLVP), för då räckte inte värmen riktigt till i hennes rum som är det som ligger sämst till (rörande avkylning) i huset (bottenvåningen och med två väggar ovanför marknivån. Sonens rum har bara en vägg som går utomhus och han har en varm dator. Vårt sovrum har ingen vägg som går direkt ut mot kylan.
Det känns lite tragiskt att man ska överväga att ersätta värmepump på dagen med att köra spets på natten. Men är det så elsystemet är uppbyggt (gratis energi vissa timmar och svindyr andra) så blir ju den utväxlingen större än COP på VPn.

Min tanke är ju att en LVP ska stödja så mkt den kan under de billiga timmarna. Men jag misstänker man måste låta VP gå även på dagen, trots dyrt pris. Sänker jag börtemperaturen på dagen, spärrar VV och tillskott alla dyra timmar borde det visa sig om systemet orkar på de timmar som är kvar. Utan att kunna läsa värmepumpens alla temperaturer borde man ju kunna mäta temp på några positioner i huset för att se om man "tappar" värme och då "öka" antalet dyra timmar. Jag har inte byggt några script i varken domoticz eller home assistant, så får se hur svårt det är. Har idag en Vera och rätt mkt Z-wave plus lite Hue (via Hue hub) och integrerat till Google (för att kunna slå av och på lampor med röststyrning). Hade Home Assistant på en RPI, men den käkade SD kort och var lite för slö. Den RPIn har fått agera printserver till min 3D-printer, jag har kvar en RPI av första generationen som inte orkar HA. Kanske Domotics är lite mera lightweight så det funkar? Har haft en Ubuntu NUC rullandes för annat, men med dagens elpriser vet jag inte om det är så smart... De behoven den hade har jag inte längre. Kanske en RPI Zero eller liknande orkar köra HA? Får köpa en sån isåfall. Lär vinna igen elkostnaden mot en NUC. Eller se till att packa HA tillsammans med annat. Haft en Windows NUC som alltid på server också, men även det funderar jag på att låta vara och bara köra NAS och inget annat.
 
J JohanLun skrev:
Det känns lite tragiskt att man ska överväga att ersätta värmepump på dagen med att köra spets på natten. Men är det så elsystemet är uppbyggt (gratis energi vissa timmar och svindyr andra) så blir ju den utväxlingen större än COP på VPn.

Min tanke är ju att en LVP ska stödja så mkt den kan under de billiga timmarna. Men jag misstänker man måste låta VP gå även på dagen, trots dyrt pris. Sänker jag börtemperaturen på dagen, spärrar VV och tillskott alla dyra timmar borde det visa sig om systemet orkar på de timmar som är kvar. Utan att kunna läsa värmepumpens alla temperaturer borde man ju kunna mäta temp på några positioner i huset för att se om man "tappar" värme och då "öka" antalet dyra timmar. Jag har inte byggt några script i varken domoticz eller home assistant, så får se hur svårt det är. Har idag en Vera och rätt mkt Z-wave plus lite Hue (via Hue hub) och integrerat till Google (för att kunna slå av och på lampor med röststyrning). Hade Home Assistant på en RPI, men den käkade SD kort och var lite för slö. Den RPIn har fått agera printserver till min 3D-printer, jag har kvar en RPI av första generationen som inte orkar HA. Kanske Domotics är lite mera lightweight så det funkar? Har haft en Ubuntu NUC rullandes för annat, men med dagens elpriser vet jag inte om det är så smart... De behoven den hade har jag inte längre. Kanske en RPI Zero eller liknande orkar köra HA? Får köpa en sån isåfall. Lär vinna igen elkostnaden mot en NUC. Eller se till att packa HA tillsammans med annat. Haft en Windows NUC som alltid på server också, men även det funderar jag på att låta vara och bara köra NAS och inget annat.
En Raspberry orkar definitivt köra HA, jag kör Domoticz på in rPi2 (men den är lite långsam att starta). Bäst är egentligen att köra Domoticz eller liknande på en NAS (körde tidigare på min Synology, men när de slutade supporta Domoticz på den modellen så gick jag tillbaka till Raspberry). Jag funderar nu på en ny NAS, men det är svårt att motivera det enbart med Domoticz...
 
pacman42 pacman42 skrev:
En Raspberry orkar definitivt köra HA, jag kör Domoticz på in rPi2 (men den är lite långsam att starta). Bäst är egentligen att köra Domoticz eller liknande på en NAS (körde tidigare på min Synology, men när de slutade supporta Domoticz på den modellen så gick jag tillbaka till Raspberry). Jag funderar nu på en ny NAS, men det är svårt att motivera det enbart med Domoticz...
OK, har två gamla synology, men de är både underdimensionerade och gamla så jag antar de inte supportar det. RPI är nog en av de första den jag har över, den andra är något modernare, men den tuffar på så fint som skrivarserver och jag vill inte köra nåt mer på just den, även om det kanske går, jag skriver ut sådär en gång i månaden i snitt... Jag får väl testa om den där Pi 1 B+ eller vad det kan vara orkar med Domoticz...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.