5 274 läst · 29 svar
5k läst
29 svar
Potentialutjämning av armering i vindskydd för hästar
Ja, i princip är det ju så. Men samtidigt är det ju samma risk hästarna tar var dom än står i utomhushagen, ett blixtnedslag i närheten kan döda dom, och vi potentialutjämnar inte hela hagar för det det.Robert Westling skrev:
Så potentialutjämningen i stallar är till för att förbättra situationen vid fel i själva elanläggningen samt vid fallet då blixten letar sig i stallet via elledningarna.
I dina kläder skulle jag försöka hitta 6mm varmgalvad wire och dra i en slinga runt alla armeringsnäten och ansluta med minst 2 st wirelås i varje armeringsnät. Fila bort ev rost på nätet vid anslutningspunkten, och försök hitta någon slags wireklämmor som ger ett mycket högt kontaktryck mellan wiren och arm.nätet, då minskar risken för ny rost i kontaktytan mellan.
Jag tror en sån här modell är helt funkis, åtminstone använde jag den själv i huset.
6mm wire har 28mm2 area och det är inte tillräckligt för att motsvara regelverket (då stål har sämre ledningsförmåga än koppar), men om du drar wiren runt i slinga och tar upp bägge wireänderna vid samma punkt och ansluter bägge så blir det i praktiken 2x28mm2 och är fullt tillräckligt då.
Denna punkt ska ju lämpligtvis vara precis bredvid där elkabeln kommer in i stallet sen.
edit:
anledningen till att jag föreslår just 6mm wire är att det är nog lättast att ansluta samma diameter mot varandra, och jag har sett i din andra tråd att du har 6mm arm.nät..
Obs, det ska vara varmgalvat, ej elförzinkat i alla dessa grejer för att stå emot att rosta bort i betongen.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Undrar om det inte är korrosion som är orsaken till kravet på högre area på stål än koppar? Den relativt lilla resistansskillnaden kan knappast ha större betydelse. Beror också lite på vad här som är jordelektrod vs jordtagsledare.
Skulle jag inte påstå, utan det är runt 5-10x sämre faktiskt ...Bo.Siltberg skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Resistivitet
Men för något år sedan, när jag höll på med min egen potentialutjämning, så trodde jag precis som du, skrev något ungefär som du och blev tillrättavisad ungefär såhär ...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Alltså, jag menar 0.1 eller 1.0 ohm relativt jordtagsresistansen på kanske 50 ohm.
Detta tycker jag bekräftas av reglerna som tillåter en klenare area på jordtagsledaren om den är skyddad mot korrosion och mekanisk påverkan. En skyddad jordtagsledare inomhus får vara så klen som 2.5 mm² !
Detta tycker jag bekräftas av reglerna som tillåter en klenare area på jordtagsledaren om den är skyddad mot korrosion och mekanisk påverkan. En skyddad jordtagsledare inomhus får vara så klen som 2.5 mm² !
OK...Bo.Siltberg skrev:
Äschh, äntligen visste jag mer än dig om något ... trodde jag alltså ...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
En kommentar till detta:Mikael_L skrev:
Just under oväder samlas gärna djuren (liksom även människor f.ö.) där det finns skydd.
Dvs under stora träd och i vindskydd/ligghallar.
Så det är rimligt att göra vindskyddet lite säkrare än hagen i övrigt
Tack för ett utförligt svar. Jag har lagt dit vajern nu men inser att jag missade en sak. Vajern är galvad men wireklämmorna är det inte. Hur stor betydelse har det? Det är ju ändå mellan vajern och armeringen som det är viktigast med kontaktytan?
Men hur som helst känns det som att strömmen kommer ta vägen genom vajern före den går upp genom plattan?
Här är en bild på bygget:
Men hur som helst känns det som att strömmen kommer ta vägen genom vajern före den går upp genom plattan?
Här är en bild på bygget:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Oj, det ser stort ut!
Hur många hästar har du?
Är det fullstora eller ponnies?
Hur många hästar har du?
Är det fullstora eller ponnies?
Kanske är vinkeln som får det att se stort ut. Vi brukar ha runt 4 hästar. Lite olika över tid 8x5,10 m kommer plattan att bli.
Har både fullstora och ponnies.
Har både fullstora och ponnies.
Det har ingen betydelse, det blir en riktig lyxplatta för ändamålet. Du kunde dragit några klämmor i skarvarna där mattorna överlappar, det är egentligen huvudmeningen med utjämningen att skapa ett elektriskt stabilt och robust jämnt ledande plan som man plockar ut möjlighet att ansluta sig vidare till.Robert Westling skrev:Tack för ett utförligt svar. Jag har lagt dit vajern nu men inser att jag missade en sak. Vajern är galvad men wireklämmorna är det inte. Hur stor betydelse har det? Det är ju ändå mellan vajern och armeringen som det är viktigast med kontaktytan?
Vilket är inte godkänt? Alla min mattor är anslutna med tre stycken vajerlås. Eller var det nått annat du mena?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Svets borde ju vara det smartaste, men det är väl lite problematiskt med cellplasten under
Robert: 40 kvm är väl ingen dålig sommarstuga för fyra hästar
Robert: 40 kvm är väl ingen dålig sommarstuga för fyra hästar
Enligt reglerna ska en fullstor häst ha 8m2 och vi vill kunna ha upp till 5 hästar så för 5 hästar är det precis så stort dom det måste vara