Kan du inte bara sätta en betonglåda (typ sån med blommor i) framför de parkerade bilarna och sätta brevlådan på den? Alltså till höger om de parkerade bilarna. Då flyttar lådan ut en bit, säg 1.5m, från där den är ut i vägen. Bilar kan fickparkera mot lådan och brevbäraren kan "dubbelparkera" in. Den behöver inte komma så långt ut i gatan eftersom postbilen kan snika in mot era uppfarter för att nå den, kanske ca. 1,5m och betonglådan blir ju då något smalare än bredden på en bil.

Du kan ju börja med att kontakta vägföreningen och ha en dragning, med attityden "postnord har sagt att det behöver vara såhär" och se om de har någon åsikt om utformning (= utgångspunkt att såhär är det och foksuera på utformning så de inte börjar lägga sig i vara/icke vara). Käftar de kan du alltid bygga ett ghetto-släp och parkera där med brevlådan på. Inför de parkeringsförbud för ditt ghettosläp kan du alltid behålla den gamla lådan för säkerhets skull, dra ihop den med t.ex. stora buntband så ingen delar där.

Edit: missade typ 15 sidor av tråden, kanske föreslagits innan. Vad i helvete diskuterar folk i SEXTON sidor om en jävla brevlåda...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jo en sak till. Käftar vägföreningen så ta upp att "de" (så det låter som att du refererar till postnord, men du ljuger inte för det har ju nämnts i den här forumtråden :D) pratat om att ifall det inte löser sig med brevlådorna i området så kan det komma att bli packar av brevlådor som samlas på ett ställe. Då kanske det blir andra ljud i skällan.
 
J Joel_S skrev:
Kan du inte bara sätta en betonglåda (typ sån med blommor i) framför de parkerade bilarna och sätta brevlådan på den? Alltså till höger om de parkerade bilarna. Då flyttar lådan ut en bit, säg 1.5m, från där den är ut i vägen. Bilar kan fickparkera mot lådan och brevbäraren kan "dubbelparkera" in. Den behöver inte komma så långt ut i gatan eftersom postbilen kan snika in mot era uppfarter för att nå den, kanske ca. 1,5m och betonglådan blir ju då något smalare än bredden på en bil.

Du kan ju börja med att kontakta vägföreningen och ha en dragning, med attityden "postnord har sagt att det behöver vara såhär" och se om de har någon åsikt om utformning (= utgångspunkt att såhär är det och foksuera på utformning så de inte börjar lägga sig i vara/icke vara). Käftar de kan du alltid bygga ett ghetto-släp och parkera där med brevlådan på. Inför de parkeringsförbud för ditt ghettosläp kan du alltid behålla den gamla lådan för säkerhets skull, dra ihop den med t.ex. stora buntband så ingen delar där.

Edit: missade typ 15 sidor av tråden, kanske föreslagits innan. Vad i helvete diskuterar folk i SEXTON sidor om en jävla brevlåda...
Jo, det är typ en sådan jag menar när jag skriver pallkrage. En mer stabil kruka…😅 Till höger om bilar, menar du mitt i vägen? Känns som en konstig placering. Definitivt risk att den blir nermejad av plogbil..

Gatan har en två körfält, men det är ok att parkera i det ena…jag är tveksam till om jag får placera min brevlåda mitt på en kommunal gata.,,

Det finns ingen vägföreningen. Det är en kommunal gata.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Jo, det är typ en sådan jag menar när jag skriver pallkrage. En mer stabil kruka…😅 Till höger om bilar, menar du mitt i vägen? Hahaha…det skulle leda till stora problem då ingen kommer fram.

Det finns ingen vägföreningen. Det är en kommunal gata.
Jag missade de 15 extra sidorna i tråden. Men jag tror det är som du menar men att också sätta brevlådan på pallkragen, om det nu ens behövs. Alltså att placera den precis till höger om den streckade linjen, som är till höger om de tre parkerade bilarna. Den streckade linjen blir en av pallkragens sidor. Mitt i gatan vet jag inte, mitt i delen där det står bilar parkerade skulle jag vilja säga.

Kommunen går att kontakta på samma sätt. Finns säkert någon "väg & vatten"-avdelning eller liknande du kan ringa eller maila. Se till att det blir diariefört att de sagt ok bara (t.ex. genom att följa upp genom mail). Alt. bara gör det, vem ska märka nåt och klaga...?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det är inte postens låda. Den ansvarar man själv för. Men om man vill att de lägger post i lådan så får man lov att följa de praktiska regler som finns.
I annat fall får man hämta sin post hos Postnord eller ev hos ett ombud.
Okej du menar att Postnord bara följer reglerna? Och TS har gel?

Det är dags att vakna till liv.
 
TRJBerg
R Rejäl skrev:
Du är inte speciellt lösningsorienterad eller mottaglig för förslag, då kan man undra varför du söker hjälp här på BH för fler alternativ än dom du har fått blir svårt att hitta..
Din tolkning av lösningsorienterad är att hitta på en lösning som inte fungerar.
 
  • Gilla
  • Haha
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
@Globetrot Pallkragen ska du väl ändå se som en temporär lösning? Det är ju så att säga "egenmäktigt förfarande". Funkar lösningen för PN så ser du till att få stolpen flyttat!

Vet inte hur det är i din kommun, men i min kan man göra en felanmälan till Gata & Park.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Din tolkning av lösningsorienterad är att hitta på en lösning som inte fungerar.
Jasså det säger du! Vad är det som inte skulle fungera med att sätta den bredvid den högra grannens låda berätta detta för mig?
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, du har helt rätt! Jag kan inte se någon helt bra lösning för oss som inte innebär att vi måste inkränka på granne…
Man har ingen "rätt" att ha sin postlåda på/vid sin egen tomt. Själv har vi vår vid en samlingsstolpe 4 kilometer från huset. Att Postnords krav krockar med andra intressen och kanske till och med lagar ändrar inte detta.
Enklast att försöka komma överens med närmsta grannen. Risken - om det blir tjafs - är att Postnord kräver att alla lådorna samlas vid "infarten" till området.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ja PN kan man bli tokig på dom skall ju vara ett serviceföretag

hjälper det inte med p+förbudskylt eller pallkrage vid brevådan så

Pratat med brevbärarna på plats och försökt komma fram till en fungerande lösning det är ju ändå dom som klagat . Alternativt bara flyttat lådan och sätt upp en liten info skylt om att den nu är flyttad ett antal meter längre upp på gatan utan att blanda in Kundtjänst och hoppas dom börjar dela ut igen

Andra alternativ som är lite krångligare om man är flera personer i hushållet och måste göras för varje person

-Eftersänd posten till grannen
-Skaffa säskild postadress eller C/O adress hos grannen.
sätter du upp din egen låda där så lär ju all post hamna i den lite jobbigare dock med paket som lämnas på trappan.

Hoppas det löser sig
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hej hur ser det ut vid infarten till gatan finns det ingen plats där att sätta upp en postlåderad med allas lådor minskar risken att postbilen kör på några barn bland annat och problemet med hus nr så skriver man ju det bara på lådan
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Man har ingen "rätt" att ha sin postlåda på/vid sin egen tomt. Själv har vi vår vid en samlingsstolpe 4 kilometer från huset. Att Postnords krav krockar med andra intressen och kanske till och med lagar ändrar inte detta.
Enklast att försöka komma överens med närmsta grannen. Risken - om det blir tjafs - är att Postnord kräver att alla lådorna samlas vid "infarten" till området.
Det förstår jag men svaret jag fått från PN är att lösningen med att flytta min brevlåda till närmaste granne inte är okej. Sen, baserat på vad jag kan läsa mig till så verkar det felaktigt. Jag vet inte om det har att göra med att jag kanske inte fått krav på att flytta brevlådan, bara krav på att se till att ingen parkerar? (Det är min gissning). Dock så insåg jag att det inte går att resonera med PN, så nu agerar jag så får vi se vad som sker.
 
M maxmsm skrev:
Det kommer troligen att kosta dyra p-böter då det tyvärr inte är tillåtet att ha avställda fordon på allmänna vägar.
Bilmålvakt ☺️
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
F fohswe skrev:
@Globetrot Pallkragen ska du väl ändå se som en temporär lösning? Det är ju så att säga "egenmäktigt förfarande". Funkar lösningen för PN så ser du till att få stolpen flyttat!

Vet inte hur det är i din kommun, men i min kan man göra en felanmälan till Gata & Park.
Ja, det är väl alternativet i förlängningen. Men som jag har skrivit tidigare tror jag inte att enbart flytt av stolpe skulle ha rätt effekt. Pga brist på parkering så parkerar folk fel. Dagtid när många jobbar är det tomt, sen står folk oavsett p böter. Så att flytta stolpen skulle troligtvis ha effekten att 1 ytterligare p bot per månad (?) delas ut….det skulle fortfarande stå bilar ivägen. Ett syfte med ”spärr/skylt” är att få ett medvetande kring varför p inte är ok.

Jag tror inte att kommun anser skylten felplacerad. Den är satt efter vänzon, inte vår brevlåda 😂

Men, ja…om problemen fortsätter så måste jag ju driva något.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bilmålvakt ☺️
Beroende på kommunens regler så kommer bilen troligen att bärgas bort ganska snabbt och förverkas.
I de flesta kommuner jag har bott i så är det dessutom max 24h parkering om annat inte är skyltat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.