F
H Harald Blåtumme skrev:
När det är som varmast ute - minimal luftomsättning i skafferiet
De ventiler och fläktar jag kan hitta är styrda för att öppna för ventilation vid hög temp. Finns det någon färdig produkt som öppnar eller startar vid låg temp?

H Harald Blåtumme skrev:
(kanske extraisolerat mot dina varma väggar)
det är isolerat. Yttervägg mot uterum och isolerade innerväggar i övrigt. Har dock ett jobb att göra att sätta upp sol eller tempstyrda rullgardiner i uterummet. Som det är nu så har jag tempstyrd fläkt i uterummet men det räcker inte. Blir ofta 40 grader om det står stängt. Att få ner det rummet och den väggen till 30 grader borde göra en del.
 
F
C
F Frågan skrev:
Förstår kanske inte varför den är så ineffektiv. OM den skulle funka som tänkt varma dagar så tänker jag att man kompletterar med termostatstyrning. Kallare än 10 grader i plintgrunden = stäng av.
Problemet är att du kontinuerligt tar varm uteluft, kyler ner och pumpar in i skafferiet. Den dyrbara kylda luften pyser sedan ut i frånluft eller otätheter och går till spillo. Om du skall få någon sorts vettig verkningsgrad måste den kylda luften cirkulera runt runt. Dvs. precis som ett kylskåp vill du att det kalla utrymmet skall vara tätt och välisolerat.
 
Kan du isolera väggarna i skafferiet?
Typ bygga en stor kylbox.
Då skulle det kanske gå att sätta ett kylelement med extern kompressor (som placeras utanför skafferiet).
Dvs den lösnig man har i de flesta större fritidsbåtar.
Kompressor och elektronik sitter utanför kylboxen och kylelementet/evaporatorn inne i kylboxen.
Ingen aning om det skulle fungera...
 
Du kan helt enkelt inte använda det utrymmet som svalskafferi. Det behöver vara ett torrskafferi med lite högre temperatur.
 
F
Ska prova att sätta in en gammal PAX för att mha en timer forcera in luft nattetid så får vi se vad det ger. Om det verkar funka så kanske jag kompletterar med en termostat typ UT 300 ovan.
 
F
C cpalm skrev:
Problemet är att du kontinuerligt tar varm uteluft, kyler ner och pumpar in i skafferiet. Den dyrbara kylda luften pyser sedan ut i frånluft eller otätheter och går till spillo
Japp . Inser att det kanske är ineffektivt. Håller dock inte med om att den läckande kylan går till spillo. Det är ju ut i huset det läcker och de dagar då skafferiet behöver kylas så behöver ofta även huset kylas.
 
F
Anna_H Anna_H skrev:
Du kan helt enkelt inte använda det utrymmet som svalskafferi. Det behöver vara ett torrskafferi med lite högre temperatur.
Att ge upp finns ju alltid som en lösning :D
 
Fairlane
Det är iofs rätt givet att en portabel AC inte fungerar lika bra som en riktig AC, just eftersom man måste ta in nya, varm, luft. Riktigt så dåligt som att det inte fungerar är det dock inte.
Jag har i sommaren haft 28-29 grader inne på övervåningen. Jag har en portabel AC och drar igång den i sovrummet 2 timmar innan läggdags, med slangen ut genom balkongdörren och då får jag ner temperaturen till 19 grader.
Det är rätt givet. Luften jag blåser ut är betydligt varmare än den som sugs in, även om man suger in 30 gradig luft.
Varför det fungerar så dåligt för dig vet jag inte, men en tanke är väl att du drar in den luft du blåser ut.
 
A
Ja,framförallt fungerar nog en portabel ac aningen bättre än ett kylskåp som ac....:thinking:
 
Fairlane
Ja förvisso, men så stor skillnad är det väl inte mellan ett sovrum och ett skafferi, mer än storleken? Detn mindre volymen borde snarare gå att kyla fortare, men eftersom det till och med blir varmare så verkar det som att all varmluft som man försöker blåsa bort kommer tillbaks.
 
Men som jag berättade tidigare, dessa "portabla AC" med bara en luftslang för varmluften ut är en i grunden rutten idé.

Javisst det kanske kan funka i ett stort hus där man vill kyla ett utrymme typ ett sovrum men det är enormt ineffektivt eftersom maskinen bidrar till att suga in extra luft utifrån som är både fuktig och varm, vilket kommer att göra att tempen i "de icke kylda" rummen dels blir högre än vad de hade varit annars, dels fuktigare.

Det är kort sagt en totalt feltänkt lösning om man önskar en effektiv kylanläggning. Och ska man ha den till att kyla ett litet skafferi lär det bli uppenbart väldigt snabbt hur systemlösningen brister: det blir lokal kortslutning av luftströmmarna och bara förlusterna kommer att bidra till en uppvärmning av utrymmet, värme från kompressor etc käkar upp ev kyleffekt.

Idén att köra med dubbla slangar för att i någon mening - iofs extremt ineffektivt - försöka replikera en normal split AC-anläggning kan ev vara en idé men energieffektiviteten blir fortfarande extremt dålig pga gravt underdimensionerade luftströmmar för det man normalt skulle se som "utedelen" i en split-anläggning.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Karlia
Varför inte ett kylaggregat?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Varför inte ett kylaggregat?
Det som diskuterats hittills i tråden är ju också att beteckna som kylaggregat.

Du får nog vara mer specifik med vad du menar, ge gärna länkar till maskiner som passar denna tillämpning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.