3 780 läst · 41 svar
4k läst
41 svar
Portabel arbetsbänk
Peter Millard — som jag och andra nämnt här i tråden — har precis släppt en review av Metabos bänk. Det var väl lika mycket ris som ros där största invändningen väl var att hålen i skivan inte är 20 mm utan mindre.K Kanelbullen123 skrev:Då va en METABO bänk beställd, slutade på 301 eur inklusive frakt. Bara en lång väntan på leverans kvar.
Tycker att den såg ut som ett bra alternativ till Festool Mft till en bråkdel av priset.
Alla benen är individuellt justerbara, samt att den har skenor på sidan för tvingar.
bara att hoppas att den är lika bra som den ser ut
Det går alltså inte att rakt av använda dogs från UJK, Benchdogs,TSO, Parf med flera av de stora tillverkarna. Problemet löser man genom att köpa en ”reamer”, det vill säga en fräsståls-liknande tingest som man sätter i en borrmaskin och utvidgar hålen med.
Länk till recensionen:
I övrigt tyckte han att bänken var välbyggd om än något liten.
//Ronnie
Man behöver bara en vanlig spiralborr som är 20 mm och så kör man backen på borrmaskinen, fast först måste man konstatera om befintliga hål inte räcker till. Många av tillbehören är för en hopfällbar historia lite av "villha" och en faktor ör dessutom var man ska ha alla tillbehören.
Iofs har jag fyrkantiga hål i arbetsbänken och inga i "montagebordet" så jag ligger 80 år efter.
Iofs har jag fyrkantiga hål i arbetsbänken och inga i "montagebordet" så jag ligger 80 år efter.
Såg den också inatt,P Pysslarn skrev:Peter Millard — som jag och andra nämnt här i tråden — har precis släppt en review av Metabos bänk. Det var väl lika mycket ris som ros där största invändningen väl var att hålen i skivan inte är 20 mm utan mindre.
Det går alltså inte att rakt av använda dogs från UJK, Benchdogs,TSO, Parf med flera av de stora tillverkarna. Problemet löser man genom att köpa en ”reamer”, det vill säga en fräsståls-liknande tingest som man sätter i en borrmaskin och utvidgar hålen med.
Länk till recensionen:
[media]
I övrigt tyckte han att bänken var välbyggd om än något liten.
//Ronnie
Var som du säger lite blandat, så det blir spännande att se.
Verkar som om vissa även haft lite problem med spåren på sidan.
För pengarna den kostar verkar den dock vara värd det, det är synd att Festool är så duktiga på att ta betalt
Nu finns Metabon hos Conrad för ca 3400kr
Men lång leveranstid
https://www.conrad.se/sv/p/metabo-6...MIuf-Qi9r2hwMVxguiAx2aJRYiEAQYASABEgJDu_D_BwE
Men lång leveranstid
https://www.conrad.se/sv/p/metabo-6...MIuf-Qi9r2hwMVxguiAx2aJRYiEAQYASABEgJDu_D_BwE
Har precis fått metabo levererad så ikväll ska jag packa upp den. Behöver göra om utrymmet i verkstan lite bara.
Återkommer med lite bilder och åsikter
Återkommer med lite bilder och åsikter
Ojdå!H Hillgrove skrev:
Jag har helt glömt att lämna en recension på den; får försöka fixa det i veckan, kommit en unge i vägen
Men kortfattad är jag mycket nöjd. Den är rätt tung, men därmed också väldigt stabil.
Den går att höja till bra höjd, och även fin-justera ett ben så att den inte står ojämnt.
Har inte några ”riktigt”benchdogs, så storleken på hålen har jag dålig koll på vad som passar, men äger en 3d printer så när behovet uppstår gör jag nog egna oavsett.
Det negativa:
Lite dåliga lås för benen. Dom dom hade kunnat ha bättre passform, dom är lite tröga, men går säkert till sig efter några användningar.
Utöver det så luktar den parfym, så mek-rummet i källaren har numera en spännande doft, men det ger sig säkert också med tiden.
Har någon specifika frågor eller vill se bilder på något specifikt så hojta gärna till så ska jag försöka hinna med en riktig recension i veckan
Finfint! Jag har taskig koll på det där med hålen och behöver nog läsa på och förstå mer kring det. Hur nyttja befintliga tvingar och verktyg. Känns som det är det enda jag känner mig lite osäker på utifrån din eminenta snabbtecension. Kommer det en fördjupad kommentar kommande dagar eller vecka så kommer den lusläsas.
Tolkar din inledning att jag ska lämna de varmaste lyckönskningarna till nytillskott till familjen? Kan vara kämpigt emellanåt, men se till att njuta till max av stunden!
Tolkar din inledning att jag ska lämna de varmaste lyckönskningarna till nytillskott till familjen? Kan vara kämpigt emellanåt, men se till att njuta till max av stunden!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Temporärt byta från 6a till 10a säkring pga portabel AC?
El -
Ansluta luftslang från portabel ac till väggventil.
Ventilation -
Portabel arbetsbänk med "flip top" kapsåg
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Smidig portabel MFT arbetsbänk
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Val av portabel arbetsbänk max 2500 kr tips taxk
Verktyg, Maskiner & Fordon