Hejsan!


Har fastnat i ett lite jobbigt problem tycker jag själv, som är att hitta en bra arbetsbänk.
Bra är såklart relativt, och varierar från person till person. Drömmen vore en fin Sjöbergs men det det faller tyvärr på att den inte är portabel, och även priset är lite högt.

Jag har min ”verkstad” i källaren, som är ca 2x3m så inget större utrymme, men väl där ryms ändå bord, och skåpsyta längs alla väggar, samt en Gersåg och mindre bänkborr.

Hade tidigare en bordssåg, men den var i princip omöjlig att köra på den begränsade ytan, så därför gjorde jag mig av med denna.

För att komma ner i källaren är det en svängd trapp, vilket också gör att större material är en omöjlighet att få ner vilket ytterligare ökat mitt behov av en portabel arbetsbänk.


Det jag söker är alltså något som är relativt enkelt att plocka fram, och som går att transportera genom en trång trapp.

Hyfsat stabil att arbeta med, och kunna spänna fast saker. Gissar att jag kommer komplettera med bockar och liknande för större saker.

Främst kommer arbetsbänken användas för diverse hus-fix, dvs allt från panel, reglar etc men även till visst skivmaterial. Har en ambition om att bygga egna stommar till tvättstugan tex.

När jag var yngre hade farsan en ”workmate” som jag kommer ihåg som fantastisk, men efter att ha klämt på nya modeller på HORNBACH/ Bauhaus är jag inte längre så imponerad.
Kvar är då en massa alternativ online, som därmed kan se bra ut på papper men där jag faktiskt inte vet.


Vad jag kikar på hittills:

Kreg mobile projekt center kws1000 (verkar inte produceras längre)
En portabel arbetsbänk från Kreg med blå ben och svarta ytor, inklusive en klämfunktion och en hylla under arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser på pappret ut som en smidig produkt, och många verkar hyfsat nöjd med den.
Dock produceras den ej längre och man kan såklart undra varför.

Bora centipede
Portabel arbetsbänk med stor arbetsyta, vikbara ben och perforerade hål, designad för att vara enkel att transportera och användas på plana ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor yta, påminner om Mft men betydligt med portabel. Kräver dock en helt plan yta, vilket kanske fungerar på altan men inte gräsmattan.

wolfcraft master work 1600
Portabel arbetsbänk med svartben och stabila fästen, perforerad arbetsyta som är upphöjd, idealisk för små arbetsutrymmen, liknande en Kreg Mobile Project Center kws1000.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Billig kopia av Festool Mft, lite blandade recensioner


Triton superjaw
Portabel orange Triton Superjaws XXL arbetsbänk med svart benställning och hållaranordning på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite annorlunda ”bänk” men som många verkar hylla.

Självklart finns även Festool Mft med i kalkylen, men om billigare alternativ finns drar jag gärna åt det hållet.


Är det någon som har erfarenhet av bänkarna ovan, eller har några bra insikter?

Hur jobbar ni som har begränsad verkstadsyta, och saknar garage?
 
Om du tycker det är kul att snickra kanske det är läge att göra en egen; tar max en helg.

Peter Millard, som jobbade med inredningssnickerier tidigare, har en film på Youtube som visar hans bygge:


Inspirerad av honom har jag gjort en egen variant som funkar mycket bra för mig.

Han har gjort en andra och lättare version som kanske är intressant om vikten är avgörande:


//Ronnie
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Metabo har MFT nu med: [länk]

Köp INTE Stanleys plastgrej för ca 1000-lappen vad du än gör, barnens Brio-kök är bättre som arbetsbänk.
Den har jag helt missat! Har haft bra erfarenhet av metabo tidigare, och på el-verktygen har dom ju ett gäng solida byggen.

Har du någon erfarenhet av denna?
 
D
K Kanelbullen123 skrev:
Den har jag helt missat! Har haft bra erfarenhet av metabo tidigare, och på el-verktygen har dom ju ett gäng solida byggen.

Har du någon erfarenhet av denna?
Tyvärr inte. Sneglat på den bara i samband med våta drömmar om att sätta eld på Stanley-bänken.
 
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Om du tycker det är kul att snickra kanske det är läge att göra en egen; tar max en helg.

Peter Millard, som jobbade med inredningssnickerier tidigare, har en film på Youtube som visar hans bygge:

[media]
Inspirerad av honom har jag gjort en egen variant som funkar mycket bra för mig.

Han har gjort en andra och lättare version som kanske är intressant om vikten är avgörande:

[media]
//Ronnie
Bra videor! Men tror för den portabla delen att jag vill köpa något. På sikt har jag tänkt snickra i ordning bänkarna bättre i verkstaden, som i dagsläget består av en bänkskiva och lite reglar samt en slaktad garderob :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Tyvärr inte. Sneglat på den bara i samband med våta drömmar om att sätta eld på Stanley-bänken.
Haha!
Ska hålla mig borta från den då, ser som sagt väldigt intressant ut med metabon. Ska se om jag hittar någon lokal åf som har en
 
Jag byggde en portabel MFT-bänk lite inspirerad av Peter Millard för tre år sedan https://www.byggahus.se/forum/threa...-att-tillverka-mft-skivor.407254/post-4179767
Hans sätt att fräsa hålmönster är förträffligt och bänken har använts mycket. Jag ställer den på ett Keter-underrede som i sig är ihopfällbart så bänken transporteras som två separata platta paket.

Edit: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...Kt6VkKF7feC8uCySzVwaAu1REALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Ser att den ökat i pris rättkraftigt, betydlit mer än jag gav för mina två, men kommer nog på erbjudande ibland.

Edit2:
Sedan är det stor skillnad på arbetsbänkar. En portabel i mft-stil är inte jämförbar med en Sjöbergs hyvelbänk. De är bra på helt olika saker men för de jobb du nämner tror jag du har mycket mer nytta av en MFT-inspirerad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar använda pall på pallben.
Det är ganska praktiskt och oömt att jobba på.

Träpall placerad på pallben av metall som används som arbetsyta i ett bygg- och renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träpall används som arbetsbänk utomhus, med verktyg som skruvmejslar, en metallskiva, en svetshjälm och en röd plastsits ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 3 till
  • Laddar…
Jag är nöjd med denna smidiga o lätt hopfällbara bänk.
 
  • Produktbeskrivning av Stanley FatMax arbetsbänk med pris 1 199 kr från verktygsproffsen.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
K Kling 1 skrev:
Jag är nöjd med denna smidiga o lätt hopfällbara bänk.
🤮

Det är denna som jag föredrar Brio-köket över.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
R roke skrev:
Jag brukar använda pall på pallben.
Det är ganska praktiskt och oömt att jobba på.

[bild][bild]
Absolut stabil lösning, men måste vara ganska tungt att kasta upp eu-pallar sådär?
Har iof fri tillgång till pallar via arbete.

Just nu lutar det åt Metabo alternativet speciellt eftersom benen individuellt går att justera vilket verkar kanon på lite ojämna underlag.
Däremot verkar den knappt gå att få tag på i Sverige, då blir nog isåfall en Europa beställning.
 
D
K Kanelbullen123 skrev:
Absolut stabil lösning, men måste vara ganska tungt att kasta upp eu-pallar sådär?
Har iof fri tillgång till pallar via arbete.

Just nu lutar det åt Metabo alternativet speciellt eftersom benen individuellt går att justera vilket verkar kanon på lite ojämna underlag.
Däremot verkar den knappt gå att få tag på i Sverige, då blir nog isåfall en Europa beställning.
Hittar du en hygglig deal på Metabo så dela gärna! :) Har bara bra erfarenheter av deras grejer, ingen Festool-kvalitet men ingen Festool-prislapp heller.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Hittar du en hygglig deal på Metabo så dela gärna! :) Har bara bra erfarenheter av deras grejer, ingen Festool-kvalitet men ingen Festool-prislapp heller.
Mister worker är den billigaste jag hittat som har den i lager 215eur + 36 eur frakt.
Tyvärr har ju svenska kronan blivit lite trist, men ca 2900 svenska kronor då.
https://www.misterworker.com/en/metabo/mwb-100-multifunctional-table-626991000/110314.html
 
K Kanelbullen123 skrev:
Mister worker är den billigaste jag hittat som har den i lager 215eur + 36 eur frakt.
Tyvärr har ju svenska kronan blivit lite trist, men ca 2900 svenska kronor då.
[länk]
Svarar mig själv.
Blev lite dyrare när man väl kom till kassan med svensk moms och ytterligare lite dyrare frakt istället

Beställningsbekräftelse för ett METABO 626991000 MWB 100 multifunktionellt bord till priset €269,48. Leveranskostnad €45,11, totalt inklusive skatt €314,59.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.