29 166 läst · 39 svar
29k läst
39 svar
Portabel AC sommaren 2015
Lämnade tillbaka mitt igår och fick pengarna tillbaka. Så tacka mig för att det blir varmt nu
AC:n kylde i och för sig bra men levde om väl mycket samtidigt som att jag uppfattade kvaliteten som dålig. I första hand var det dock det höga ljudet som gjorde att vi lämnade tillbaka den. Kan man inte sova med AC:n på är det bättre att bara köra fläkt.
/Krille
AC:n kylde i och för sig bra men levde om väl mycket samtidigt som att jag uppfattade kvaliteten som dålig. I första hand var det dock det höga ljudet som gjorde att vi lämnade tillbaka den. Kan man inte sova med AC:n på är det bättre att bara köra fläkt.
/Krille
Har man ett svart plåttak, kan man göra som min bror gjorde innan (nu är detta huset borta).
Han spände STOR pressening från nocken ner till takfoten. Vinden lyfte den lite. Det sänkte temperaturen direkt dagen efter. Med över 10 grader.
Han spände STOR pressening från nocken ner till takfoten. Vinden lyfte den lite. Det sänkte temperaturen direkt dagen efter. Med över 10 grader.
Ska bli intressant att höra hur det rimmar med ...Atom skrev:
Krille4 skrev:
För vår del så sket vi i AC. Vi fick visserligen godkänt av föreningen att borra ett ventilationshål i balkongdörren men tyckte det skulle bli ett lite för stort ingrepp. Som många andra skrivit så låter den ju en del också, utöver den otroliga energikonsumptionen.
Blev en vanlig fläkt. Eller vanlig skulle jag väl kanske inte säga, men vi är grymt nöjda. Solen har legat på hela dagen idag, 29 grader ute, har sol hela morgonen, förmiddagen och fram till runt 2-3 på eftermiddagen. Kört med neddragna persienner och fläkten på mellan nivå 2-4 och det har varit väldigt behagligt. Den är väldigt tyst och drar väl runt 1/24 -dels energi än vad än AC gör (AC: 1340W, Fläkten: 56W). Snygg som satan är den också!
Blev en vanlig fläkt. Eller vanlig skulle jag väl kanske inte säga, men vi är grymt nöjda. Solen har legat på hela dagen idag, 29 grader ute, har sol hela morgonen, förmiddagen och fram till runt 2-3 på eftermiddagen. Kört med neddragna persienner och fläkten på mellan nivå 2-4 och det har varit väldigt behagligt. Den är väldigt tyst och drar väl runt 1/24 -dels energi än vad än AC gör (AC: 1340W, Fläkten: 56W). Snygg som satan är den också!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju vattenkylda AC-enheter som tar in kranvatten, kyler luften med det och tappar ut kranvattnet i avloppet. Det kanske kan vara intressant. Kräver ingen håltagning i fasad.
Annars kanske det kan gå att sätta screenväv utanpå fönstren. Kräver väldigt lite montering.
http://lunex.se/screen
Annars kanske det kan gå att sätta screenväv utanpå fönstren. Kräver väldigt lite montering.
http://lunex.se/screen
J_B skrev:
Norrhyttan skrev:
Om ni inte har någon själv så har ni ingen aning om vad ni snackar om.Alfredo skrev:
Ja, 5000 kr var mycket och jag var aningen osäker innan den hade kommit men nu när den väl har kommit så kan vi inte vara mer nöjda.
Om vi bara tar dom rent konkreta sakerna:
1. Den är mycket tyst. Vi hade den på nivå 3 (av 10) hela natten och till och med min sambo som brukar ha svårt för sådana ljud stördes inte alls.
2. Den blåser rejält, även på låga nivåer. På nivå 3 ger den en rejäl luftström och på nivå 10 blåser den som en mindre orkan
Sen till dom mera personliga preferenserna:
1. Sjukt snygg. Vanliga fläktar med galler eller tornfläktar är så otroligt fula.
2. Enkel att göra ren då det inte är något galler ivägen eller något galler eller fläktblad att göra rent.
3. Smidig fjärrkontroll som har magnet och går att fästa på toppen av utblåset (ni ser den på bilden jag postade).
Någon "Air Multiplier" -teknologi vet jag inte vad det är. Placebo har inte med saken att göra, förstår inte varför folk måste skylla på placebo när någonting är dyrt. Detta känns mycket som en Mac vs Windows -diskussion. Oftast tycker jag att man får vad man betalar för när det kommer till teknologiska saker, så även fallet med denna.
Om ni nu inte har råd eller tycker att det är värt att spendera 5000 kr på en fläkt så är det helt OK. Men kom inte och snacka om placebo när ni inte ens testat produkten i fråga.