Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:
Att belasta ett vanligt schukouttag (vägguttag) med 2300W (10A) ska man kunna göra dygnet runt i ett år utan att någonting ska hända.

Ett vanligt schukouttag är klassat för 16A kontinuerlig.
Ja, det är riktigt, jag var lite för snabb där och tänkte att det kanske inte är lämpligt att ligga på 16A kontinuerligt även om det ska gå.

Sen kanske det ligger annat på säkringen också så 2,3kW kanske inte är lämpligt att ha om den ska gå dygnet runt.
 
Fairlane
R Rillehouse skrev:
Jag är osäker på hur mycket en solfångare kommer värma 14 000 liter vatten. Måste ju antagligen vara inga moln alls och kontinuerligt stark sol för att få upp vattentempen någon grad
Det är klart att det måste vara sol, men har du väl fått upp temperaturen så tar det ju ett tag innan den sjunker igen.

Mina vänner köpte ny värmepump till sin pool förra året och i väntan på att den kunde kopplas in så satte vi i några solfångarmattor (3 stycken tror jag) och temperaturen i poolen steg märkbart och mätbart. Deras pool är väl ungefär 3-4 ggr större än din, så det är inte helt kasst.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är klart att det måste vara sol, men har du väl fått upp temperaturen så tar det ju ett tag innan den sjunker igen.

Mina vänner köpte ny värmepump till sin pool förra året och i väntan på att den kunde kopplas in så satte vi i några solfångarmattor (3 stycken tror jag) och temperaturen i poolen steg märkbart och mätbart. Deras pool är väl ungefär 3-4 ggr större än din, så det är inte helt kasst.
Ja det kanske är värt ett försök iallafall. Tack för info!
 
Kanske på sin plats att påpeka nödvändigheten av att ha en jordfelsbrytare också.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det blev en värmepump tillslut :) Kändes bäst med den lösningen.

Men, efter att jag kopplade om till den nya värmepumpen så började cirkulationspumpen låta skumt. Den rasslar. Vattennivån är korrekt, finns ingen smuts i motorn, jag har till och med köpt en ny motor då jag trodde att den förra var paj men det löste sig inte. Någon som känner igen ljudet? Börjar tro att själva böjen på utloppet från cirkpumpen kanske är för böjd vilket får en del av vattnet att studsa tillbaka till rotorn...
 
Luft? Eller förresten, tror mig minnas att vår pump lät ungefär sådär när filtret var tätt.
 
Strip Strip skrev:
Luft? Eller förresten, tror mig minnas att vår pump lät ungefär sådär när filtret var tätt.
Testade plocka upp filtret under någon sekund och det låter precis samma. Förstår inte riktigt hur jag ska bli av med luften om det nu är luft? Som sagt vattennivån är precis som den ska vara i poolen
 
R Rillehouse skrev:
Förstår inte riktigt hur jag ska bli av med luften om det nu är luft?
Du har väl en luftskruv i toppen på den där maskinen?
 
Strip Strip skrev:
Du har väl en luftskruv i toppen på den där maskinen?
Såhär ser den ut på toppen, dvs eventuell luft borde enkelt kunna ta sig ut genom den räfflade ytan
 
  • Vit kylskåpsformad konstruktion med galler på toppen, sidohandtag, och främre slanganslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jahadu, vi hade simplare grejor. Men om jag googlar lite ser det ut att sitta nån slags plastflärp i inloppet, det är inte den som slamrar då? Sen har jag slut på idéer.
 
  • Poolskimmer med filter, slangar och monteringsdetaljer på vit bakgrund. Poolrengöringsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strip Strip skrev:
Jahadu, vi hade simplare grejor. Men om jag googlar lite ser det ut att sitta nån slags plastflärp i inloppet, det är inte den som slamrar då? Sen har jag slut på idéer.
Nä slamret sker mycket längre ner. Tack ändå för din input :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.