FredrikR FredrikR skrev:
Var kommer uppgifterna om att det är väldigt ovanligt att poolägare följer rekommendationerna?

Är det 50% fler eller färre?
Ja det kan man undra , jag skrev att det händer men jag vet faktiskt inte hur vanligt det är , skulle tro att den största risken är badbaljorna , dvs de man köper på varuhus och fyller upp då o då på tomten , det behöver inte vara 1.3 m för en drunkning, 20 cm är lika stor risk
 
Men är det verkligen så många som slarvar? Och, ifall det är så, varför visar statistiken ändå att dödsfall i egen pool är nästan försumbart?

Dödsfall i sjö/hav är mycket vanligare, man kan fundera på om att ha pool då ökar säkerheten för de egna barnen (tonåringarna) eftersom det är mindre sannolikhet att de åker iväg till en mindre säker badplats.

Samtidigt kan man fundera på om det finns en bias i datan, skaffa pool är väl en typisk (övre?) medelklass grej, och åtminstone min fordom är att de är hyfsat bra att hålla koll på sina barn. Så poolen kanske är ett riskmoment men det kompenseras av att de som har pool redan är mer skötsamma än snittet?
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Men är det verkligen så många som slarvar? Och, ifall det är så, varför visar statistiken ändå att dödsfall i egen pool är nästan försumbart?

Dödsfall i sjö/hav är mycket vanligare, man kan fundera på om att ha pool då ökar säkerheten för de egna barnen (tonåringarna) eftersom det är mindre sannolikhet att de åker iväg till en mindre säker badplats.

Samtidigt kan man fundera på om det finns en bias i datan, skaffa pool är väl en typisk (övre?) medelklass grej, och åtminstone min fordom är att de är hyfsat bra att hålla koll på sina barn. Så poolen kanske är ett riskmoment men det kompenseras av att de som har pool redan är mer skötsamma än snittet?
Enligt Farstatjej så är det så, men det blir intressant att läsa hur hon backar upp påståendet.
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Men är det verkligen så många som slarvar? Och, ifall det är så, varför visar statistiken ändå att dödsfall i egen pool är nästan försumbart?

Dödsfall i sjö/hav är mycket vanligare, man kan fundera på om att ha pool då ökar säkerheten för de egna barnen (tonåringarna) eftersom det är mindre sannolikhet att de åker iväg till en mindre säker badplats.

Samtidigt kan man fundera på om det finns en bias i datan, skaffa pool är väl en typisk (övre?) medelklass grej, och åtminstone min fordom är att de är hyfsat bra att hålla koll på sina barn. Så poolen kanske är ett riskmoment men det kompenseras av att de som har pool redan är mer skötsamma än snittet?
där är jag övertygad om att du har en poäng , det är tyvärr ganska vanligt förekommande med att man skall "hänga ut" poolägare , jag har säkert fel med det står en aurora av missunnsamhet i dessa "samtal"
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Enligt Farstatjej så är det så, men det blir intressant att läsa hur hon backar upp påståendet.
hon börja tolka statistiken som 17 åringar efter som statistiken behandlade upp till 18 år
 
Tycker mig läsa att senaste tidens drunkningsolyckor är vuxna, ibland ihop med sina barn, som inte kan simma.
Och inte är det i privata pooler de drunknat.

Vänern/Vättern.
Gothia Cup, två år på raken, badhus.
Skara Sommarland igår.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
T torstenejag skrev:
Här kan vi börja om vi skall sänka olycksstatistiken samt återinföra simskolan , på 60-70 talet kunde alla mina vänner simma, nu säger våra barnbarn att man varken har simundervisning eller att ens hälften i klassen kan simma 50 meter
[länk]
Att simma 200 m är ett krav för att få godkänt betyg i idrott i årskurs 6, min uppfattning är dock att det ges simundervisning tidigare än så också i skolan
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Klart du skall bygga pool!
Vi byggde i fjol, 3x6, den drar cirka 3 MWh över säsongen i cirkulation och värme. Saltklorinator, så väldigt lättskött och separat luftvärmepump.
Byggde in en 4,5kW pump för simträning, oerhört lyckat.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog väldigt varierande:

[länk]
Är besynnerligt att vi har en skolinspektion som inte inspekterar skolorna, är ett återkommande problem i svenska myndigheter att man litar på att alla följer regler istället för att kontrollera
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja håvar man inte bort det som flyter hamnar ju det mesta på botten till slut. 😢
Nej, då är det något som är felgjort. Du ska se till att ha så bra fart på ytvattnet att du skräpet som hamnar där hinner till breddavloppet innan det sjunker till botten.

I svenskt klimat är det ju ändå så att pool utan pooltäckning är rätt hopplöst, så då slipper du gå med håven ändå.
 
  • Gilla
torstenejag och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Är besynnerligt att vi har en skolinspektion som inte inspekterar skolorna
Det kan jag absolut hålla med om!
 
A ajn82 skrev:
Att simma 200 m är ett krav för att få godkänt betyg i idrott i årskurs 6, min uppfattning är dock att det ges simundervisning tidigare än så också i skolan
Nja önsketänkande , och om man inte får godkänt , vad händer då ? ingenting , det finns även en del elever som uteblir från simundervisningen men det är en annan historia som jag inte tänker ta upp här
 
FredrikR FredrikR skrev:
Var kommer uppgifterna om att det är väldigt ovanligt att poolägare följer rekommendationerna?

Är det 50% fler eller färre?
Hur många staket runt en pool har du sett? Det gäller alla pooler med större djup än 20cm. Jag tror aldrig jag sett något.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.