2 430 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
Polerverktyg Bil nu e det snart vår
Sida 1 av 2
Hej
Har sedan några år tillbaka en polermaskin från Bauhaus stor roterande rondell med hättor som man drar över á 200:-. denna maskin står bara å samlar damm då jag upplever det vara enklar å polera för hand en det är med denna maskin.
Vad för polermaskin skall man ha?
Kanske tryckluftdriven?
Finns det något billigt bra alternativ/ kanske från USA?
Har sedan några år tillbaka en polermaskin från Bauhaus stor roterande rondell med hättor som man drar över á 200:-. denna maskin står bara å samlar damm då jag upplever det vara enklar å polera för hand en det är med denna maskin.
Vad för polermaskin skall man ha?
Kanske tryckluftdriven?
Finns det något billigt bra alternativ/ kanske från USA?
Många använder BOSCH PEX-seriens maskiner. De ska tydligen vara väldigt bra till sådant.
T.ex. BOSCH PEX 400 AE:
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...division=hw&ccat_id=9638&prod_id=5983
Annars kan du läsa dig korsögd här:
http://www.cms-internet.com/carcare/mainforumindex.asp
Lycka till!
T.ex. BOSCH PEX 400 AE:
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...division=hw&ccat_id=9638&prod_id=5983
Annars kan du läsa dig korsögd här:
http://www.cms-internet.com/carcare/mainforumindex.asp
Lycka till!
Nämen sakta i backarna nu. Inte ska man använda Boschen på bilen.....
Det finns ju "riktiga" grejor som inte kostar nånting längre.
Du ska gå å köpa en sån här:
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=640&FromScriptName=/seek.asp
Denna maskin kompletterar du med GULA pads från Biltema eller Mekonomen, tror dom finns på Micro också. På Micro finns samma maskin fast den är dyrare. Via Smartab finns "orginalet" som är ännu dyrare.
Köp ett par riktiga hörselkåpor också, för nackdelen med maskinen är att den låter som #&!#!¤%.
Det finns ju "riktiga" grejor som inte kostar nånting längre.
Du ska gå å köpa en sån här:
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=640&FromScriptName=/seek.asp
Denna maskin kompletterar du med GULA pads från Biltema eller Mekonomen, tror dom finns på Micro också. På Micro finns samma maskin fast den är dyrare. Via Smartab finns "orginalet" som är ännu dyrare.
Köp ett par riktiga hörselkåpor också, för nackdelen med maskinen är att den låter som #&!#!¤%.
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Trodde BOSCH va riktiga grejor ;DMathiasS skrev:
Jag har bara hört o läst att många använder sina PEX till polering. De köper någon form av konverteringskit med kardborrfäste och lite pads... Men det är klart att det är bättre med en maskin som är gjord för jobbet.
Sånärsom på ljudnivån har jag inte hört något ont om Rustas maskin. Den orkar inte den tyngsta rubbingen, men klarar man av att polera bilar på den nivån gör man det antagligen så ofta att det är ok att lägga 5000 på en riktig maskin....
För den som bara ska ha EN maskin verkar dubbeltrissan vara att föredra - mindre risk att få polerrosor bland annat.
Fredrik, jag tror det kommer av att det inte var förrens förra året som det gick att köpa maskiner liknande rustas till vettiga priser - Man tager vad man haver! Men nu när det går att köpa en ok maskin för inga pengar alls så är det ju inte mycket att fundera på.
För den som bara ska ha EN maskin verkar dubbeltrissan vara att föredra - mindre risk att få polerrosor bland annat.
Fredrik, jag tror det kommer av att det inte var förrens förra året som det gick att köpa maskiner liknande rustas till vettiga priser - Man tager vad man haver! Men nu när det går att köpa en ok maskin för inga pengar alls så är det ju inte mycket att fundera på.
Inte jag heller men då det är öppet köp så råder jag dig att lämna tillbaka den. det är precis en sådan modell jag har. har haft den i 5 år nu och endast använt den 3ggr och alla gångerna har det slutat med att jag har vaxat för hand :'(galento skrev:
Men den kanske funkar bättre till att bona golv
Så då har man tittat både på rustas och micros polermaskin med två trissor. såg ju precis likadana ut samma tillverkare ??? ???
Micros var ju dubbelt så dyr :-/
Provkörde en.. å som sagt vilket jävla liv den förde. lät som en slagborr ju
Micros var ju dubbelt så dyr :-/
Provkörde en.. å som sagt vilket jävla liv den förde. lät som en slagborr ju
Ja det är "same shit", möjligen olika generationer.p_palm skrev:
Billigast vinner.
Har investerat i en Flex... ...så klart!!!!
Ocilerande maskin.
Han dock inte polera bilen med den innan bygget kom igång. Kanske hinner i vår. Denna maskin är kanon för den fungerar som slipmaskin till bygget oxå(och då kan man ju "lura" gumman att det är som "halva priset").
Tjejens farbror säljer bilvårdsprodukter och denna och Festools maskin är de som används mest!
/Thrax
Ocilerande maskin.
Han dock inte polera bilen med den innan bygget kom igång. Kanske hinner i vår. Denna maskin är kanon för den fungerar som slipmaskin till bygget oxå(och då kan man ju "lura" gumman att det är som "halva priset").
Tjejens farbror säljer bilvårdsprodukter och denna och Festools maskin är de som används mest!
/Thrax
thrax skrev:Har investerat i en Flex... ...så klart!!!!
Ocilerande maskin.
/Thrax
Hm, du menar alltså en vanlig oscillerande slipmaskin (med runda slippapper?) som du sätter en polertrissa på?
Har oxå köpt en "Rustamaskin" som nu får ersätta den tidaigare "Waxmaster 2000" (med en stor hätta).
Fördelen med dubbelskivemaskinen är att den är betydligt starkarare och att den ger betydligt bättre åtkomlighet på små ytor.
Till Rustamaskinen följer även med reservkol.
De polerhättor som följer med kan man lika gärna kasta direkt. Mina klarade huven och halva taket innan de pulveriserades. Dessa finns även att köpa på Rusta men det är bortkastade pengar.
Jag åkte till en firma som sysslar med Bilrekond och köpte "proffshättor".
Gubben på den firman frågade direkt om jag köpt en Rustamaskin Han tipsade mig om att använda den mycket medan jag fortfarande har garanti eftersom kvalitén på dessa verkar vara väldigt varierande. Vissa håller skitdåligt medan andra verkar gå jättelänge.
Fördelen med dubbelskivemaskinen är att den är betydligt starkarare och att den ger betydligt bättre åtkomlighet på små ytor.
Till Rustamaskinen följer även med reservkol.
De polerhättor som följer med kan man lika gärna kasta direkt. Mina klarade huven och halva taket innan de pulveriserades. Dessa finns även att köpa på Rusta men det är bortkastade pengar.
Jag åkte till en firma som sysslar med Bilrekond och köpte "proffshättor".
Gubben på den firman frågade direkt om jag köpt en Rustamaskin Han tipsade mig om att använda den mycket medan jag fortfarande har garanti eftersom kvalitén på dessa verkar vara väldigt varierande. Vissa håller skitdåligt medan andra verkar gå jättelänge.