C Costanza skrev:
Har ett par POE-drivna övervakningskameror som inte kommit på plats än.
Har lite funderingar kring om det finns något speciellt att tänka på eller kanske rent av regler man måste följa gällande kabeldragning.
Jag tänker mig att jag kommer dra simpel tp-kabel som jag kontakterar när dragningen är på plats.
Innebär POE något specifikt i det här fallet? Är effekten sådan att man inte får eller bör dra kabeln hur som helst tvärs över vinden t.ex?

/C
C Costanza skrev:
Har lite funderingar kring om det finns något speciellt att tänka på eller kanske rent av regler man måste följa gällande kabeldragning.
/C
Cat5 eller bättre klarer att fjärrmata 90W PoE ut till 100 meter vid 20 grader Celsius. Vid högre omgivningstemperatur reduceras den maksimala längd upp til 20 meter. Om du har under 70 meter installerad kabel och max 24 kablar fungerar det enligt svensk standard
 
Mina kameror drar 4W. De flesta PoE kameror kör dessutom med 100Mbit länk. Ergo är strömmen och kabellängden försumbar så länge du håller dig under 100m längd. Allt kommer att fungera fint så länge kablaget är terminerat korrekt och du kör vanlig Cat6 eller Cat5e kopparkabel och inte någon kinafusk med kopparbeklädd alukabel (eller ännu värre järntråd vilket har tydligen hänt).
 
C Costanza skrev:
Har ett par POE-drivna övervakningskameror som inte kommit på plats än.
Har lite funderingar kring om det finns något speciellt att tänka på eller kanske rent av regler man måste följa gällande kabeldragning.
Jag tänker mig att jag kommer dra simpel tp-kabel som jag kontakterar när dragningen är på plats.
Innebär POE något specifikt i det här fallet? Är effekten sådan att man inte får eller bör dra kabeln hur som helst tvärs över vinden t.ex?

/C
Vad kör du på för kontakter?

Jag körde på pass through som var smidiga att terminera.

Var dock noga med att ha bra vattentätning om dessa ska användas.
 
A Alxxx skrev:
Vad kör du på för kontakter?

Jag körde på pass through som var smidiga att terminera.
"Pass through" är ingen typ av ethernetkontakt utan det är ett "system" tex en switch kan ha.

Om en switch har "pass through" så kan switchen matas via PoE och samtidigt vidaremata PoE till en/flera objekt som är anslutna till switchen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
"Pass through" är ingen typ av ethernetkontakt utan det är ett "system" tex en switch kan ha.

Om en switch har "pass through" så kan switchen matas via PoE och samtidigt vidaremata PoE till en/flera objekt som är anslutna till switchen.
Nu verkar vi prata om 2 olika saker.

Jag syftar på kontakterna trådskaparen tänker använda för att terminera sina kablar med.
 
Demmpa Demmpa skrev:
"Pass through" är ingen typ av ethernetkontakt utan det är ett "system" tex en switch kan ha.

Om en switch har "pass through" så kan switchen matas via PoE och samtidigt vidaremata PoE till en/flera objekt som är anslutna till switchen.
Pass through kontakt 👍
 
  • Ett avskalat RJ45-kontakt slut med exponerade färgglada koppartrådar mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.