Fast detta har ju inte med doldafelsförsäkring att göra. OM det är så att felet på diskmaskinen skulle kunna gå som dolt fel, så är säljaren ansvarig för det: Har då säljaren en försäkring som täcker felet så betalar försäkringen, om inte så får säljaren själv betala.

Nu tror jag inte att felet kommer att anses vara ett ersättningsbart dolt fel. Men det har som sagt inget med försäkringen att göra.
 
  • Gilla
klimt och 3 till
  • Laddar…
Diska rent eller inte är väl så subjektivt fel man kan drömma ihop.🤓
 
D Dilato skrev:
Diska rent eller inte är väl så subjektivt fel man kan drömma ihop.🤓
Om vi nu antar att den faktiskt diskar väldigt dåligt, så kan man tänka sig ngt fel som gör att spolarmarna inte rör sig. Eller att omkopplingen mellan undre och övre spolarmen inte fungerar (har för mig att vissa maskiner eller alla, bara kör en av spolarmarna åt gången).

Men skall man försöka anmärka på funktionen så behöver man nog ha något mer specifikt fel än att den diskar dåligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi nu antar att den faktiskt diskar väldigt dåligt, så kan man tänka sig ngt fel som gör att spolarmarna inte rör sig. Eller att omkopplingen mellan undre och övre spolarmen inte fungerar (har för mig att vissa maskiner eller alla, bara kör en av spolarmarna åt gången).

Men skall man försöka anmärka på funktionen så behöver man nog ha något mer specifikt fel än att den diskar dåligt.
Jo, jag ska såga ett fönster i diskmaskinen till nästa gång så att jag kan se vad den gör för fel medans den kör ;)

Men jo, det kan ju vara massor med fel. Antagligen så har pumpen blivit för klen så att den inte orkar köra sista sköljprogrammet ordentligt.
 
Om du bara har dessa bekymmerna i ditt husköp skulle jag släppa bollen och skutta vidare. Det är små grejor som är tämligen lätta att fixa.
 
D Dr Benz skrev:
Om du bara har dessa bekymmerna i ditt husköp skulle jag släppa bollen och skutta vidare. Det är små grejor som är tämligen lätta att fixa.
Nä det är inte bara det, men folk verkar ju fastna vid diskmaskinen så vi släpper diskussionen här.
Glömde att byggahus är som familjeliv.se fast för gubbar.
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
M Maltavius skrev:
Nä det är inte bara det, men folk verkar ju fastna vid diskmaskinen så vi släpper diskussionen här.
Glömde att byggahus är som familjeliv.se fast för gubbar.
Nejdå. Men vi böjer oss inte för att bli omtyckta. Vi är lite mer konsekventa med fakta. Oavsett vad utgången blir.

Lycka till.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
M Maltavius skrev:
Nä det är inte bara det, men folk verkar ju fastna vid diskmaskinen så vi släpper diskussionen här.
Glömde att byggahus är som familjeliv.se fast för gubbar.
Det går givetvis inte i praktiken att testa allt på en visning eller en besiktning, det inser alla, men de flesta inser också att man inte kan kräva att allt ska fungera felfritt på en begagnad vara (jag utgår från att ni inte köpt nyproduktion, då hamnar det i ett annat läge).

Skulle besiktning och dolda-fel-försäkring ta varenda liten småsak, som att diskmaskinen inte diskar helt rent (ni har väl rengjort den? Det får jag göra med jämna mellanrum och det gör stor skillnad) ingå så skulle både besiktning och försäkring bli vansinnigt dyra. Jämför med köp av en begagnad bil, inte täcker försäkringen att däcken är slitna, eller att helljuset inte fungerar som du önskar.

Jag tycker som ovanstående skribent att det inte alls är som familjeliv, men det var du som började prata diskmaskin och dolda-fel-försäkring, så då är det väl ändå rimligt att folk får säga emot, eller önskar du vara få ja-sägare?
 
  • Gilla
Dr Benz och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.