8 952 läst · 19 svar
9k läst
19 svar
Plusenergihuset i Husdrömmar - från kris till succé på tre år
Jag ser att du väljer innertak med plåt o undviker släta innertak...hur har du löst isoleringen ? är plåten monterad mot cellplast?
Akustiken intresserar mig också då speciellt trapetsplåten i Åhus huset. Hur tycker du ljudmiljön är?
Akustiken intresserar mig också då speciellt trapetsplåten i Åhus huset. Hur tycker du ljudmiljön är?
Gällande konstruktionen i Åhus så är det en traditionell industritaklösning med 115mm TRP plåt, 50mm hård mineralullsisolering, plastfolie, 4x100 mm graphite cellplast, 20mm hård mineralullskiva och sedan papptäckning. I Lund är det sandwichelement som på ovansidan är kompletterat med 20mm mineralull och sedan derbigum papptak.
Akustiken i Åhus upplevdes som förhållandevis dämpad med tanke på att jag hade rätt sparsmakat möblerat när jag levde där. Säkert tack vare takets utformning där ljudet inte studsar och ger eko. I Lund är akustiken också god tack vare att ytterväggarna inte är parallella vilket gör att det undviks eko eftersom ljudet inte studsar fram och tillbaka.
Akustiken i Åhus upplevdes som förhållandevis dämpad med tanke på att jag hade rätt sparsmakat möblerat när jag levde där. Säkert tack vare takets utformning där ljudet inte studsar och ger eko. I Lund är akustiken också god tack vare att ytterväggarna inte är parallella vilket gör att det undviks eko eftersom ljudet inte studsar fram och tillbaka.
Liknande trådar
-
Bygger hus på styltor och sparar berget i Trångsund - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Bygger nytt hus av timmerstommen på släktgård - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Premiär Husdrömmar 2024 - återbesök hos deltagare som blivit klara
Artikelkommentarer -
Så bygger Andreas Forsberg sitt drömhus på Fårö - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Husdrömmar - A-frame med återbruk och handverktyg
Artikelkommentarer