2 160 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Plugga Ventilkoppel för Eminent beredare
Hej alla.
Jättetack för många svar här, och att ni hjälper mig att förstå.
Baseline är att det ser ut som så här under min VVB.
Det har alltså börjat droppa i skarven mellan det svarta vredet och mässingen. Utloppet till säkerhetsventilen är alltså pluggad och det gjordes av bergvärme installatören när de installerade allt 2017.
Det jag funderade på var om man helt enkelt kunde plocka bort säkerhetsventilen och plugga här.
Som jag läst nu så förstår jag att det sitter en backventil i kopplet, och att denna förhindrar att tryckökningen går tillbaka till värmepumpen (Är det korrekt uppfattat?), vilket i sin tur gör att en "rusande" VVB gör ett fint hål i taket och tar sig vidare till grannens tomt eller något likande.
Så, då måste det finnas en fungerande säkerhetsventil. Toppen!
Om man nu skulle koppla bort hela ventilpaketet och bara dra vattnet in i VVW utan någon form av koppel, dvs man drar bara det rakt in och så sätter man 2 ballofixer emellan för att kunna stänga av. Då har man ju inte någon backventil och eventuell tryckökning går tillbaka till värmepumpen.
Skulle det kunna funka?
Jättetack för många svar här, och att ni hjälper mig att förstå.
Baseline är att det ser ut som så här under min VVB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har alltså börjat droppa i skarven mellan det svarta vredet och mässingen. Utloppet till säkerhetsventilen är alltså pluggad och det gjordes av bergvärme installatören när de installerade allt 2017.
Det jag funderade på var om man helt enkelt kunde plocka bort säkerhetsventilen och plugga här.
Som jag läst nu så förstår jag att det sitter en backventil i kopplet, och att denna förhindrar att tryckökningen går tillbaka till värmepumpen (Är det korrekt uppfattat?), vilket i sin tur gör att en "rusande" VVB gör ett fint hål i taket och tar sig vidare till grannens tomt eller något likande.
Så, då måste det finnas en fungerande säkerhetsventil. Toppen!
Om man nu skulle koppla bort hela ventilpaketet och bara dra vattnet in i VVW utan någon form av koppel, dvs man drar bara det rakt in och så sätter man 2 ballofixer emellan för att kunna stänga av. Då har man ju inte någon backventil och eventuell tryckökning går tillbaka till värmepumpen.
Skulle det kunna funka?
Det går som du tänker rakt in på KV och ut på VV , då fungerar säken i VP . Problemet som kan bli, är att om du vill hålla 65 C i VVB så får du 65 C på tappstället med. Normalt när man går rakt in/ut så sätts blandningsarmaturen efter på utsidan VVB
M termostaten står på 65 C ,är det säkert min 70 C i topp VVB. Termostaten känner bottentempen och där är det kallare
M termostaten står på 65 C ,är det säkert min 70 C i topp VVB. Termostaten känner bottentempen och där är det kallare
Ja, det skulle fungera ur den synvinkeln, MEN då kan det komma ut betydligt varmare vatten än 65° till tappställerna och det får det inte göra.U uabtorw skrev:Om man nu skulle koppla bort hela ventilpaketet och bara dra vattnet in i VVW utan någon form av koppel, dvs man drar bara det rakt in och så sätter man 2 ballofixer emellan för att kunna stänga av. Då har man ju inte någon backventil och eventuell tryckökning går tillbaka till värmepumpen.
Skulle det kunna funka?
Det måste sitta en blandningsventil eller liknande som förhindrar risken för skållning.
Anledningen till läckaget är att säkerhetsventilen är proppad. Övertrycket som uppstår har gjort att den gått sönder.
Det finns en risk att det skjuter hela vredet och du har en fin vattenskada som följd.
Trycket avlastas INTE av säkerhetsventilen i värmepumpen då, som andra redan skrivit, det sitter en backventil i ventilkopplet.
Det finns en risk att det skjuter hela vredet och du har en fin vattenskada som följd.
Trycket avlastas INTE av säkerhetsventilen i värmepumpen då, som andra redan skrivit, det sitter en backventil i ventilkopplet.
Liknande trådar
-
Plugga vatten rör för blandare tillfälligt
Kök -
Vad är det för brunn? Pluggad eller stopp?
Vatten & Avlopp -
Plugga avstick på Uponor Vario Plus 1" fördelarrör
Värme allmänt -
Vad behöver jag för att plugga igen rören?
Vatten & Avlopp -
Fylla igen hål för karmskruvarnas pluggar när vi ska montera ny ytterdörr i lättbetongblock
Byggmaterial & Byggteknik