4 974 läst · 20 svar
5k läst
20 svar
Plocka isär Pelarborrmaskin
Givetvis så ska de inhandlas ett koordinatbord, annars så blir de nog bättre att använda en överhandsfräs ala julaDan_Johansson skrev:
Hej alle i hopa! Off topic, men har noen skiftet stator i en S68? Jeg måler kontakt mellom fasene, sannsynligvis feil en plass i viklingene. Vet noen om en motor som kan passe?
Takjar for svar selv om jag er en nordbaggar!
Takjar for svar selv om jag er en nordbaggar!
Hei og velkommen
Selvfölgelig kan du spöre på norsk.
Det finns ingen strandard motor som passar i S68.
Jag tycker du skall pressa ut statorn och linda om den. Eller lämna in den till en motorverkstad och få den omlindad om du inte har tid och tålamod att göra det själv.
Du värmer statorn med blåslampa. Eldar på ordentligt så att all harts och lack kring lindningarna brinner upp. Sedan numrerar du spåren i statorn på något tydligt vis. Eftersom hartsen har brunnit kan du nu linda av trådarna. Börja från koplingsdosan och följ trådarna. Se vart de går och hur de är fastlödda i andra trådar. Rita schema på hur härvorna sitter ihop med varandra och räkna antalet varv i varje härva.
Då tråden är avlindad mäter du tjockleken med mikrometer så du kan köpa ny lackad koppartråd av samma grovlek. Sedan väger du den gamla tråden och tar vikten gånger 3 så vet du hur mycket tråd du skall köpa. De första härvorna blir alltid fel för en nybörjare.
Du köper också isoleringspapper och isoleringsslang.
Lägger papper i spåren i statorn och lindar nya härvor med rätt omkrets och rätt antal varv och trär in dem i spåren. Kopplar ihop härvorna med varandra på samma vis som förr. Sätter isoleringsslang på inkommande trådarna. Viker in pappet i spåren och täljer till lister av trä som passar i spåren. Lägger små isolerpappersbitar mellan härvorna i båda ändorna. Binder ihop härvorna. Impregnerar med harts.
Sedan är det bara att provköra. Om den brinner har man gjort något fel och då börjar man om från början.
Jag har lindat om en motor här hemma en gång. Det gick bra. Första gången brann den direkt men jag hittade felet och började från början. Andra gången blev det bra.
Selvfölgelig kan du spöre på norsk.
Det finns ingen strandard motor som passar i S68.
Jag tycker du skall pressa ut statorn och linda om den. Eller lämna in den till en motorverkstad och få den omlindad om du inte har tid och tålamod att göra det själv.
Du värmer statorn med blåslampa. Eldar på ordentligt så att all harts och lack kring lindningarna brinner upp. Sedan numrerar du spåren i statorn på något tydligt vis. Eftersom hartsen har brunnit kan du nu linda av trådarna. Börja från koplingsdosan och följ trådarna. Se vart de går och hur de är fastlödda i andra trådar. Rita schema på hur härvorna sitter ihop med varandra och räkna antalet varv i varje härva.
Då tråden är avlindad mäter du tjockleken med mikrometer så du kan köpa ny lackad koppartråd av samma grovlek. Sedan väger du den gamla tråden och tar vikten gånger 3 så vet du hur mycket tråd du skall köpa. De första härvorna blir alltid fel för en nybörjare.
Du köper också isoleringspapper och isoleringsslang.
Lägger papper i spåren i statorn och lindar nya härvor med rätt omkrets och rätt antal varv och trär in dem i spåren. Kopplar ihop härvorna med varandra på samma vis som förr. Sätter isoleringsslang på inkommande trådarna. Viker in pappet i spåren och täljer till lister av trä som passar i spåren. Lägger små isolerpappersbitar mellan härvorna i båda ändorna. Binder ihop härvorna. Impregnerar med harts.
Sedan är det bara att provköra. Om den brinner har man gjort något fel och då börjar man om från början.
Jag har lindat om en motor här hemma en gång. Det gick bra. Första gången brann den direkt men jag hittade felet och började från början. Andra gången blev det bra.
H heimlaga skrev:Hei og velkommen
Selvfölgelig kan du spöre på norsk.
Det finns ingen strandard motor som passar i S68.
Jag tycker du skall pressa ut statorn och linda om den. Eller lämna in den till en motorverkstad och få den omlindad om du inte har tid och tålamod att göra det själv.
Du värmer statorn med blåslampa. Eldar på ordentligt så att all harts och lack kring lindningarna brinner upp. Sedan numrerar du spåren i statorn på något tydligt vis. Eftersom hartsen har brunnit kan du nu linda av trådarna. Börja från koplingsdosan och följ trådarna. Se vart de går och hur de är fastlödda i andra trådar. Rita schema på hur härvorna sitter ihop med varandra och räkna antalet varv i varje härva.
Då tråden är avlindad mäter du tjockleken med mikrometer så du kan köpa ny lackad koppartråd av samma grovlek. Sedan väger du den gamla tråden och tar vikten gånger 3 så vet du hur mycket tråd du skall köpa. De första härvorna blir alltid fel för en nybörjare.
Du köper också isoleringspapper och isoleringsslang.
Lägger papper i spåren i statorn och lindar nya härvor med rätt omkrets och rätt antal varv och trär in dem i spåren. Kopplar ihop härvorna med varandra på samma vis som förr. Sätter isoleringsslang på inkommande trådarna. Viker in pappet i spåren och täljer till lister av trä som passar i spåren. Lägger små isolerpappersbitar mellan härvorna i båda ändorna. Binder ihop härvorna. Impregnerar med harts.
Sedan är det bara att provköra. Om den brinner har man gjort något fel och då börjar man om från början.
Jag har lindat om en motor här hemma en gång. Det gick bra. Första gången brann den direkt men jag hittade felet och började från början. Andra gången blev det bra.
Takk for utfyllende svar. Har funnet motor, den produseres enda. 8k NOK... Prøver nok å linda først