Hej,

Fick en Strand S-68 pelarborrmaskin så de ska bli kul. Kruxet var bara att få hem aset.
Verkar enligt utsago väga 160kg, kan man på något smidigt sätt demontera den i mindre bitar. Har aldrig hållit på med en pelarborrmaskin. Står på pall idag, att få upp den på en släp löser man nog. Men hade vart smutt att slippa dra ihop alla grannar och böka i rådande pandemi.

Jag har lossat en liknande maskin själv, fick den upplyft stående på släpet inna avfärd, välte den när jag kom hem. sedan kunde jag försiktigt dra av den och ställa på en säckakärra och rulla den till rätt plats.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har lossat en liknande maskin själv, fick den upplyft stående på släpet inna avfärd, välte den när jag kom hem. sedan kunde jag försiktigt dra av den och ställa på en säckakärra och rulla den till rätt plats.
Perfekt, har ju nå grovsigare pirra på jobbet kom jag på. Kanske kan göra så.

Bordet kan du lätt plocka av. Och chucken.
Resten får man skruva om man vill ta av.
Lägg den på rygg på släpet så lossar man den lätt om man är två man, med lite mer besvär om man är ensam.

Frustrator Frustrator skrev:
Bordet kan du lätt plocka av. Och chucken.
Resten får man skruva om man vill ta av.
Lägg den på rygg på släpet så lossar man den lätt om man är två man, med lite mer besvär om man är ensam.
Tack !

Gjorde som @13th Marine skrev, med skillnaden att min låg på rygg från början på släpet, enkelt att dra ut foplattan över kanten och resa borren upp. Sedan "dansade" jag in den i verkstaden, ca tolv m, genom att fatta tag om själva borrmaskinen (dvs huvudet med motor mm) och vicka/gunga den från höger till vänster sida och samtidigt vrida fotplattan framåt i takt med vickningarna.

Hur enkelt som helst, man får bara se till att balansera tyngdpunkten (jag vevade dessutom ner huvudet en bit på pelaren för att få ner tyngdpunkten) för vickar man för mycket välter den och det hade jag inte kunnat förhindra i så fall. Då ska man nog kunna ta en tvåhundrafemtio kilo i marklyft, som tydligen vissa Byggahusare kan... ;)

Grattis till ett bra köp!
//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Gjorde som @13th Marine skrev, med skillnaden att min låg på rygg från början på släpet, enkelt att dra ut foplattan över kanten och resa borren upp. Sedan "dansade" jag in den i verkstaden, ca tolv m, genom att fatta tag om själva borrmaskinen (dvs huvudet med motor mm) och vicka/gunga den från höger till vänster sida och samtidigt vrida fotplattan framåt i takt med vickningarna.

Hur enkelt som helst, man får bara se till att balansera tyngdpunkten (jag vevade dessutom ner huvudet en bit på pelaren för att få ner tyngdpunkten) för vickar man för mycket välter den och det hade jag inte kunnat förhindra i så fall. Då ska man nog kunna ta en tvåhundrafemtio kilo i marklyft, som tydligen vissa Byggahusare kan... ;)

Grattis till ett bra köp!
//Ronnie
Gjorde exakt så, med lite betongmatta emellan då golvet är målat. Är inte 100% så måste skruva fast i golvet så man får den helt stum. Med lite rengöring så ska de där bli bra. Är några år men inte gått många timmar. Får gå nån kurs på tuben då man inte har så mycket erfarenhet av dessa maskiner.

• Pelarborr i verkstad monterad på betonggolv med betongmatta och verktyg runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
W Wrath skrev:
Får gå nån kurs på tuben då man inte har så mycket erfarenhet av dessa maskiner.
Otroligt användbara men faktiskt farligare än man förts kan tro. Alla har väl sett bilder på en stackars flicka som fått hälften av håret avslitet av en pelarborr på slöjden och samma sak kan hända med hanskar eller ärmar.
En annan klassiker är att försöka borra tunnplåt genom att hålla fast plåten med fingrarna. Plåten hänger sig på borren och börjar snurra och då önskar man att man inte hade fingrarna där.

Som med allt så kommer man långt med sunt förnuft och en förståelse över hur starka dom faktiskt är.

• Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Helt sanslöst användbara men faktiskt farligare än man kan tro. Alla har väl sett bilder på en stackars flicka som fått hälften av håret avslitet av en pelarborr på slöjden och samma sak kan hända med hanskar eller ärmar.
En annan klassiker är att försöka borra tunnplåt genom att hålla fast plåten med fingrarna. Plåten hänger sig på borren och börjar snurra och då önskar man att man inte hade fingrarna där.

Som med allt så kommer man långt med sunt förnuft och en förståelse över hur starka dom faktiskt är.
Absolut, efter snart 40 år så har lite fastnat. Men är ödmjuk för att jag inte hållit på så extremt mycket med just pelarborrmaskiner. Känns bra att de finns skydd monterat och fungerande nödstopp osv.

Vart kan man vända sig till vettiga koordinatbord som passar samt reservdelsmanual/servicemanual

Denna maskin har gått väldigt få timmar då jag vet ursprunget på den men är ganska osäker på serviceunderhållet.

Rickard.
Jag är inte bekant med såhär moderna men dom äldre hade smörjkoppar som sporadiskt vill ha några droppar lätt maskinolja. I övrigt är det bara rengöring och smörjning av glidytorna som hör till det regelbundna.

Din maskin skulle nog må bra av att få pelaren ordentligt rengjord och smord, den blir trevligare att använda då.

Manualen borde gå att hitta på nätet någon stans, maskinisten.net kan vara ett bra ställe att börja leta på.

Angående koordinatbord så har jag inga billiga tips det beror helt på vad du tänker dig ska göra. Rätt många är nöjda med dom billiga koordinatskruvstyckerna som säljs överallt.

Jag grämer mig fortfarande över att jag var tvåa på ett tokbilligt demander koordinatbord så jag har inte tagit klivet och köpt ett. För att jag ska bli riktigt nöjd skulle jag nog behöva betala mer än jag betalade för borren om jag köper nytt....

Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag är inte bekant med såhär moderna men dom äldre hade smörjkoppar som sporadiskt vill ha några droppar lätt maskinolja. I övrigt är det bara rengöring och smörjning av glidytorna som hör till det regelbundna.

Din maskin skulle nog må bra av att få pelaren ordentligt rengjord och smord, den blir trevligare att använda då.

Manualen borde gå att hitta på nätet någon stans, maskinisten.net kan vara ett bra ställe att börja leta på.

Angående koordinatbord så har jag inga billiga tips det beror helt på vad du tänker dig ska göra. Rätt många är nöjda med dom billiga koordinatskruvstyckerna som säljs överallt.

Jag grämer mig fortfarande över att jag var tvåa på ett tokbilligt demander koordinatbord så jag har inte tagit klivet och köpt ett. För att jag ska bli riktigt nöjd skulle jag nog behöva betala mer än jag betalade för borren om jag köper nytt....

Har rengjort maskinen och provborrat lite. Funkar fin fint, däremot är de nån stjärna som spöat chucken en hel del. Fick tag på
Sprängskiss och riva växellådan för smörjning verkar vara 2000-3000 timmar. Tror inte maskinen ens gått 200 timmar så de känns overkill.

Hur får man lös chucken? Antar att jag är rätt ute med att dra ner matningarmen och trycka in spaken så den låser toppläget med 5mm space. Ska man bara backa matningsarmen med kraft så man slår ur konan ur maskinen? Känns lite våldsamt. Har väl iof aldrig vart lös sen -89 som maskinen är ifrån.

chucken fungerar men sen hur länge är oklart då de känns lite sådär med tanke på hur den ser ut.

Står 3-16 Metabo Futuro Top 1/8-5/8 på den.

• Stående pelarborrmaskin i verkstad med skruvstycke på bordet och verktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Närbild av en Metabo Futuro Top-3-16 borrchuck på en borrmaskin med slitage och inskriptioner.
    Skapa konto
  • Närbild av en sliten borrchuck på en borrpress med beteckningen "3-16 Metabo Futuro Top 1/8-5/8".
    Skapa konto
  • Pelarborrmaskin med fokus på chucken märkt "Metabo Futuro Top" och maskinkroppen.
    Skapa konto
  • Bild på en instruktionssida för maskinverktyg med text om spindelhus, verktygsutdrivare och borsspindelhylsa.
    Skapa konto
Mata ner spindeln lite, så brukar det vara ett hål i den, som du kan använda för att lossa chucken... Borrchuck på pelarborr med hand som använder spindel för att lossa chucken.

W Wrath skrev:
Har rengjort maskinen och provborrat lite. Funkar fin fint, däremot är de nån stjärna som spöat chucken en hel del. Fick tag på
Sprängskiss och riva växellådan för smörjning verkar vara 2000-3000 timmar. Tror inte maskinen ens gått 200 timmar så de känns overkill.

Hur får man lös chucken? Antar att jag är rätt ute med att dra ner matningarmen och trycka in spaken så den låser toppläget med 5mm space. Ska man bara backa matningsarmen med kraft så man slår ur konan ur maskinen? Känns lite våldsamt. Har väl iof aldrig vart lös sen -89 som maskinen är ifrån.

chucken fungerar men sen hur länge är oklart då de känns lite sådär med tanke på hur den ser ut.

Står 3-16 Metabo Futuro Top 1/8-5/8 på den.
ja tydligen så var de bara så enkelt. Men byta ut chucken känns som nåt man vill göra, gissar att man bara tar en gummiklubba och för spaken längst till vänster och klappar in den igen. Men de här känns lite farligt

• En hand håller i en utbytt borrchuck, verktyget framstår som robust och använd.
    Skapa konto
W Wrath skrev:
ja tydligen så var de bara så enkelt. Men byta ut chucken känns som nåt man vill göra, gissar att man bara tar en gummiklubba och för spaken längst till vänster och klappar in den igen. Men de här känns lite farligt
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mata ner spindeln lite, så brukar det vara ett hål i den, som du kan använda för att lossa chucken... [bild]
fanns inte riktigt de möjligheterna, men gick bra. Gissar att man knackar försiktigt men bestämt upp den igen med vertygsutdragaren Max åt vänster (motsatt) då man monterar den igen.

rent krasst så står det morse kona 3 i boken. Så att köpa en sådan här löser alla mina problem: https://www.tradera.com/item/301790...?itm_source=vip&itm_medium=more-from-category
Sen hur kvaliten är låter jag vara osagt men visst tänker jag rätt då? Mk3 och snabbchuck.

hur är det om man vill överhandsfräsa i trä? Fungerar det att montera vanliga överhandsfrässtål i befintliga chucken eller behöver man en annan chuck?

kommer nog aldrig göra några fräsning i metall då de få saker jag isf kommer fräsa lämnar jag till någon med svarv/metallfräs

Tja, det funkar väl i teorin... Jag personligen hade inte fräst utan ett koordinatbord...

Spindellagringen är inte gjord för att fräsa metall, så det är nog ett bra val..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.