Demmpa Demmpa skrev:
I bild 1 lossar du locket, därunder finns en skruv (kan vara insex), genom att stänga den så stängs returen av.

I bild 2 skruvar du in termostaten till max, då stänger du av tilloppet.

Därefter ställer du en balja under returen och lossar det stora muttern mot elementet, när övertrycket är slut så öppnar du luftningsventilen och/eller lossa muttern på tilloppet, då rinner ”allt” vatten ut ur elementet.

Det finns risk att ena/bägge ventilerna läcker igenom så det är ingen nackdel att montera på två blindlock på både tilloppet & returen.

Edit: korrigerat autokorrigering (ena/bägge).

Hej!
Har också tänkt plocka bort element. Nu har jag skruvat ner skruven i botten men det fortsätter komma vatten därifrån. Hur bör jag gå tillväga ?

Skickar även med en bild på hur övre delen utav elementet ser ut
 
  • Rördel nära golv med skadade gängor och smuts, möjligen från en radiatorinstallation eller vattenledningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit element med termostatventil, närbild, inomhus, grå vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lirpa skrev:
Hej!
Har också tänkt plocka bort element. Nu har jag skruvat ner skruven i botten men det fortsätter komma vatten därifrån. Hur bör jag gå tillväga ?

Skickar även med en bild på hur övre delen utav elementet ser ut
Inte alla gånger dom tätar helt.Ser ut att sitta i källaren?Kanske lättare att vänta tills det blir varmare och tappa systemet och plugga.
 
V växelventil skrev:
Inte alla gånger dom tätar helt.Ser ut att sitta i källaren?Kanske lättare att vänta tills det blir varmare och tappa systemet och plugga.
Okej, det är i en lägenhet i hallen
 
L Lirpa skrev:
Okej, det är i en lägenhet i hallen
Ett tips är om du tar skaftet på skruvmejsel och lägger mot röret kan man höra rätt bra om det fortfarande susar om man stängt avstängningarna .
 
  • Gilla
Lirpa
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ett tips är om du tar skaftet på skruvmejsel och lägger mot röret kan man höra rätt bra om det fortfarande susar om man stängt avstängningarna .
Tack!

har plockat bort det tillfälligt och övre delen läcker lite vatten hela tiden så den är inte helt tät. Botten funkar bra nu.
Har tyvärr ingen plugg så får sätta tillbaka det emellan renoveringen men nu kan jag åtgärda det värsta bakom !
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Jag har samma fråga som TS, fast lite andra kopplingar. Hur tar jag bort radiatorn? På tisdag kommer hantverkare som behöver väggen bakom, och min rörmokare har varit på väg för att flytta radiatorn sedan mellandagarna, och nu börjar det bli brådis, så jag vill ha en backup-plan om han inte dyker upp på måndag. I värsta fall får jag plocka loss det själv på måndag kväll.

Så hur plockar jag bort radiatorn? Jag kan stoppa bv-pumpen medan jag gör jobbet, men jag behöver ha värmen på efter att det är bortplockat.

En termostatventil på en radiator med kopparledningar och fästelement mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Stäng 1,
Dra skruven i botten bara, den finns under locket.

Öppna luftskruven och bekräfta att det inte kommer något vatten.

Nu kan du lugnt lossa 4 & 6.
Det kommer lite vatten, handduk är bra att ha redo.

Köp två radiatorproppar i storlek 10 och dra dit över gängorna som blir frilagda.
https://www.bauhaus.se/radiatorpropp-g10-krom-2-pack
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Gör ett tillägg.
Du behöver även vrida termostaten till "0".
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
Du behöver även vrida termostaten till "0".
Inget måste.

Men det kommer ut mindre vatten då när han häktar av radiatorn från konsolerna och råkar luta radiatorn lite... 😃
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Toppen! Nu är radiatorproppar införskaffade. Backup-planen är tajmad och klar in i minsta detalj. Nu återstår att se om rörmokaren dyker upp, eller om planen måste sättas i verket.
 
Backup-planen sattes i verket då rörmokaren inte dök upp. Några kommentarer för den som hittar tråden i framtiden:
Krilleman Krilleman skrev:
Stäng 1,
Dra skruven i botten bara, den finns under locket.
Det var ingen vanlig skruv bakom locket, utan en som krävde en ganska krallig insexnyckel. Kan vara bra att kolla i förväg att man har rätt verktyg för att dra skruven i botten. Jag hade rätt sorts insexnyckel, så detta moment bjöd endast på förvåning.

Krilleman Krilleman skrev:
Öppna luftskruven och bekräfta att det inte kommer något vatten.
Det kom vatten här. Jag väntade tills det slutade komma, vilket gick ganska snabbt, men av beskrivningen trodde jag det inte skulle komma något alls. Bra med handduk här också.

I övrigt var beskrivningen ovan klockren. Tack @Krilleman och @Demmpa för hjälpen!

Rör mot en vägg, skugga, genomskinlig plast, gul tejpremsa, industriella eller underhållselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snikanor
  • Laddar…
Min röris fick också viktigare jobb, så jag joinar den stora tråden för radiatorurkoppling :D

Finns det något sätt att stänga den här ventilen (RAV 34mm?) helt?

Jag har stängt returen, stängt av circulationen, men radiatorn står ändå under tryck (det sprutar friskt om jag öppnar avluftningen eller försöker öppna kopplingarna). Jag antar att ventilen står fullt öppen?
 
  • Öppen radiatorventil under tryck vid en väderstrecken grön radiator och en trälist på ett golv med sågspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intryckt stift = stängd termostatventil.
 
Tyckte inte att det bromsade märkbart alls. Jag få väl försöka igen.
 
Tvingade in stiftet med en klammer och öppnade sen avluftningsnippeln. Men det slutar inte spruta vatten ur elementet. Släppte ut någon liter vatten och noterade att trycket sjönk i hela slingan. Måste alltså rinna till trots att ventilen är stängd?

Vill verkligen inte behöva tömma hela värmesystemet. :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.