elmont skrev:
Problemet är bara att efter några år så är dokumenten borta och om nått skulle finnas kvar är dom inte uppdaterade, det är inte nått jag tror utan vet helt säkert :confused:
Tja, det väljer man nog själv.

Var och en som bygger upp en knx-anläggning har ju annan dokumentation och mjukvara att hålla rätt på och förslagsvis hamnar även plintförteckningar och scheman där också...

Tips: för det som lagras i datorn så bränn det både på CD, DVD och spara nån USB-sticka... Vem vet vilka medier som funkar om några år utan att behöva strula?

Och om några år byter huset ägare och vips är allt borta, titta bara på en så enkel sak som gruppschemat, dom är borta eller felaktiga i minst 85% av fallen. Konsten är knappast att dokumentera och spara i dag utan konsten är att ha koll på grejerna om tio år.

Får jag stora A i uppförande om jag avslöjar att det hänger en tavelram vid varje central med korrekt gruppförteckning?
Gillar inte tvämejselsmetoden för att hitta vilken propp det var som drev en viss grupp

• Gilla
yxis
  • Laddar…
elmont skrev:
Och om några år byter huset ägare och vips är allt borta, titta bara på en så enkel sak som gruppschemat, dom är borta eller felaktiga i minst 85% av fallen. Konsten är knappast att dokumentera och spara i dag utan konsten är att ha koll på grejerna om tio år.
Ja den insikten innebär ju slutet för alla moderna elsystem.

Synd, tycker jag.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Egentligen borde man börja använda "prydnadstavelram" för såntdär ;)

En anledning till att dokumentation kommer bort skulle kunna vara att den slängs för att den är felaktig. I lägenheten centralen är bytt för bara några år sen så lämnade Stora Elbolaget AB (vet faktiskt inte vilka de var) en snyggt uppsatt tavla där de lyckats göra fel på förteckningen.

Tre grupper. En för spisen som var rätt (och hade den varit fel så hade man ändå gissat vad som är spis). Två enfasgrupper till resten av lägenheten, två rum, hall, kök, badrum, d.v.s. fem utrymmen fördelat på två grupper, och ändå lyckades de göra fel.

Vad ska man då med dokumentationen till?

Tja, mina 2 öre, vars el-erfarenhet inskränker sig till industri är att det går alldeles utmärkt att hålla reda på dokumentation om man har den på samma ställe som anläggningen. (Eller på annat sätt håller reda på den, men redan det steget är mycket svårare).

Så vi hade strikta regler att all utrustning med el/styrskål skulle ha hållare på insidan av skåpen för pärmar och dokumentation, och dessa fick inte avlägsnas. (Sedan hade vi dedicerade dokumentskåp med indexeringssystem för resten).

Och det fungerade i det stora hela bra, för att inte säga mycket bra. Det var inte många elscheman som kom på vift. Vilket var tur, eftersom vi hade två tusen separata anläggningar (varav vissa var stora och innehöll flera delar med egna skåp).

I industri, och andra kommersiella lokaler brukar det vara många många klasser bättre ån i privata bostäder/hus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.