Bra, jag har faktiskt varit noga med att inte säga något om att jag skulle veta hur framttiden ser ut.R RoAd skrev:Jag tillhör de som också missuppfattat dig och trott att du uttalat dig om hur framtiden ser ut (eller inte ser ut). Men fine, då säger vi att INGA av oss vet hur framtiden ser ut.
Vad händer om Plejd går i konkurs (eller läggs ner av annan anledning), eller byter till ett annat inkompatibelt protokoll i sina nya produkter? Då måste ju Plejdägarna byta alla installerade enheter i systemet eftersom det inte finns några nya att köpa. Det är ju knappast bra?
Vore det då inte bra att kunna köpa enheter från andra tillverkare?
Om värsta scenariot skulle inträffa så är det inte mycket som talar för att det skulle hända över en natt, så det skulle sannolikt finnas möjlighet att ”bunkra” lite. Annars så är det ju fullt möjligt att komplettera med ett andra system, det är ju uppenbarligen flera bara i denna tråden som redan har flera system så det funkar. De flesta av befintliga puckarna tuggar ju vidare. Mitt system med något undantag konfigureras aldrig om.
Med tanke på strategin företaget lagt upp så skall det bli intressant att se vad som händer de kommande 2-3 åren, det finns många tänkbara scenarion. Marknaden i Sverige borde ju snart mattas av lite, Norge ligger i en senare fas. Resten av länderna (11 st) är ju i uppstartsfasen fortfarande.
Den styrningen blev för att det var bäst verkningsgrad med den. Låg kostnad, enkel lösning och den gjorde jobbet. ROI var inte många dagar…J Jocke Best skrev:
Den är knappt vär namnet hemautomation, men väldigt praktiskt att den är nåbar var man än befinner sig.
Så din lösning är att man ska köpa på sig produkter och lägga i någon "preppinglåda"? Låter inte det sämre än att bara kunna köpa en ny i affären?Nissens skrev:
Nej, här måste vi väl ändå vara överens? Plejd går inte att koppla ihop med andra system så det går INTE att byta ut en trasig enhet mot något annat märke.Nissens skrev:
Att installera ett nytt parallellt system vid sidan av Plejd hoppas jag inte att du ser som en vidare bra lösning. Inte efter allt snack om att det ska vara enkelt och "bara fungera".
Den där "plejdknappen" innanför dörren som släcker all belysning i huset när man går blir ju inte så kul om man måste dra upp telefonen och släcka ytterligare ett system via en annan väg.
Så om Plejd slutar sälja kompatibla produkter så bör man som Plejdägare hålla tummarna för att inget går sönder eller att man blir sugen på att utöka systemet. Ren fakta.
Ja, för att försöka få någon reaktion. Det fattade jag med. Men var det inte just sån "skit" som @Forlowt tyckte att vi skulle hålla oss borta från igår?Nissens skrev:
Ja, har man ett utbyggt Plejdsystem så kommer det inte behövas speciellt många fler enheter framöver, att köpa på sig några att ha ”ifall att” är en enkel lösning.R RoAd skrev:Så din lösning är att man ska köpa på sig produkter och lägga i någon "preppinglåda"? Låter inte det sämre än att bara kunna köpa en ny i affären?
Nej, här måste vi väl ändå vara överens? Plejd går inte att koppla ihop med andra system så det går INTE att byta ut en trasig enhet mot något annat märke.
Att installera ett nytt parallellt system vid sidan av Plejd hoppas jag inte att du ser som en vidare bra lösning. Inte efter allt snack om att det ska vara enkelt och "bara fungera".
Den där "plejdknappen" innanför dörren som släcker all belysning i huset när man går blir ju inte så kul om man måste dra upp telefonen och släcka ytterligare ett system via en annan väg.
Så om Plejd slutar sälja kompatibla produkter så bör man som Plejdägare hålla tummarna för att inget går sönder eller att man blir sugen på att utöka systemet. Ren fakta.
Ja, för att försöka få någon reaktion. Det fattade jag med. Men var det inte just sån "skit" som @Forlowt tyckte att vi skulle hålla oss borta från igår?
Ok, nu har du fokuserat på värsta tänkbara scenariot i vanlig ordning, vilket om det skulle hända inte lär hända de närmaste åren. Kan du nu beskriva bästa tänkbara scenariot som omväxling?
Båda är typ lika sannolika.
Man får väl ändå hoppas att det är 100%?Forlowt skrev:
Eller du kanske menade: "99,9% av alla Plejd-kunder är ointresserade av att koppla ihop sin belysning med lås/dörrar/tvätt- och diskmaskin/robotgräsklippare/robotdammsugare/värmepumpar/garageportar/rörelsedeckare/larm/fläktsystem/markiser/rullgardiner/kameror mm."
Längderna du går till för att inte erkänna att det finns en enda nackdel med Plejd är helt otroliga. Nu behöver alltså en Plejd-installation inte utökas eller lagas?Nissens skrev:
Och om det skulle behövas så är rätt lösning att ha en uppsättning enheter liggandes "på lager". Ledsen, men det låter som en rent idiotisk idé jämfört med att kunna köpa just det man behöver i affären den dagen man behöver det.
Nej, att företag har gått i konkurs, köpts upp av konkurrenter, eller att de gjort nya produkter inkompatibla med äldre har hänt flera gånger i historien så det är inget "worst case" utan något man alltid bör ta i beaktande när man köper liknande saker.Nissens skrev:
Det har jag väl redan gjort några gånger, men visst. Plejd implementerar ett öppet protokoll i sina produkter.Nissens skrev:
Nej, att Plejd öppnar sitt protokoll är nog mer osannolikt.Nissens skrev:
Såg det mer som en utmaning faktiskt, men 99.9 skulle nog hålla med mig.R RoAd skrev:
99.9 kunde inte låta bli att fortsätta.R RoAd skrev:Så din lösning är att man ska köpa på sig produkter och lägga i någon "preppinglåda"? Låter inte det sämre än att bara kunna köpa en ny i affären?
Nej, här måste vi väl ändå vara överens? Plejd går inte att koppla ihop med andra system så det går INTE att byta ut en trasig enhet mot något annat märke.
Ja, för att försöka få någon reaktion. Det fattade jag med. Men var det inte just sån "skit" som @Forlowt tyckte att vi skulle hålla oss borta från igår?
Du har 99.9% rätt.Nyfniken skrev:Man får väl ändå hoppas att det är 100%?
Eller du kanske menade: "99,9% av alla Plejd-kunder är ointresserade av att koppla ihop sin belysning med lås/dörrar/tvätt- och diskmaskin/robotgräsklippare/robotdammsugare/värmepumpar/garageportar/rörelsedeckare/larm/fläktsystem/markiser/rullgardiner/kameror mm."
Plejd är riktigt grymt, jag övergav Ikea för att Plejd va bättre. True story! Enda anledningen till att jag har kvar Ikea är för att det är mycket dyrare än Plejd.
Ok, då konstaterar jag att du var oärlig i din uppmaning igår. Det handlade bara om att de som har kritik mot Plejd ska vara tysta. Du ska tydligen kunna "skita ner" som du vill.Forlowt skrev:
Tråkigt.
Det värsta scenariot som du hela tiden fokuserar på är inte så sannolikt, precis som det bästa scenariot.R RoAd skrev:Längderna du går till för att inte erkänna att det finns en enda nackdel med Plejd är helt otroliga. Nu behöver alltså en Plejd-installation inte utökas eller lagas?
Och om det skulle behövas så är rätt lösning att ha en uppsättning enheter liggandes "på lager". Ledsen, men det låter som en rent idiotisk idé jämfört med att kunna köpa just det man behöver i affären den dagen man behöver det.
Nej, att företag har gått i konkurs, köpts upp av konkurrenter, eller att de gjort nya produkter inkompatibla med äldre har hänt flera gånger i historien så det är inget "worst case" utan något man alltid bör ta i beaktande när man köper liknande saker.
Det har jag väl redan gjort några gånger, men visst. Plejd implementerar ett öppet protokoll i sina produkter.
Nej, att Plejd öppnar sitt protokoll är nog mer osannolikt.
Antar att du känner till att Plejd sedan länge är officiel medlem i ”Connectivity Standard Alliance”, som är de som driver Matter standarden?
Så jag duckar inte för någonting, jag väljer att inte tro på extrema scenarion helt enkelt. Att köpa på sig extra Plejdprylar är självklart både för att byta ev felaktiga enheter som att bygga ut om det absolut värsta scenariot inträffar.
Blir Plejd uppköpt tex så har du ingen aning om vad det innebär, det kan bli världens skjuts för Plejd likväl som något annat. Du vet inte mer än någon annan om det.
Redigerat:
Nej ? Bevisa motsatsen då.D djac skrev:
Jag gav upp när ingen ville bemöta mina tankar eller frågor med riktiga svar, dom är än obesvarade faktiskt.R RoAd skrev:
Jag är road men inte road