Nissens Nissens skrev:
Du tror ju att du äger det mesta i ert äktenskap.
Du verkar drömma redan. Det kanske är dags för dig att sova nu?

Nissens Nissens skrev:
För att återgå till ämnet.
Plejd har hittat en väldigt bra nisch. De ger elektrikerna en bättre tillvaro och användarna ett system som ger dom det de vill ha.

Det du svamlar om:
Jag har inte blivit skinnad av någon, precis som jag skrev fick jag och mitt ex det vi hade rätt till. Min sambo och mina barn är välbeställda så det är knappast några ”allmosor” de fått. Men håll du dig till ditt värddjur istället för att producera något själv.

Vore bra om vi håller oss till ämnet framöver. 😊
Jag vet inte riktigt men vad en användare vill ha är väldigt individuellt. För mig är plejd ett otroligt begränsad system som man enbart kan styra dom absolut enklaste kommandon med. När vi byggde hus så sa jag till elektrikern att inte installera plejd som ingick i köpet.
Jag tror en del av plejds framgång i Sverige och dels i Norge beror på att ”Smart Home” inte alls har varit stort i båda länderna när dom kom med sina prylar på marknaden och sen lyckades dom sälja in sig hos elektriker.
Men om man börjar titta lite på vilka alternativ det finns på marknaden så tror jag inte att många väljer plejd. Smart Home är dock fortfarande väldigt lite utspridd i Sverige.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Härligt att du hittade tillbaka till ämnet. Hela ditt första stycke är ju faktiskt korrekt.
Du kanske inte har mandat att avgöra vad som är ”korrekt”.
J Jocke Best skrev:
"Plejd har hittat en väldigt bra nisch. De ger elektrikerna en bättre tillvaro och användarna ett system som ger dom det de vill ha"
Speciellt bra för elektrikerna dock, och problemet är väl ofta att användarna inte visste att de ville ha det.
Nu hittar du på igen. Användarna är supernöjda med Plejd. Det vittnar både kundundersökningar och deras supportforum om. Vilka är dina källor?
J Jocke Best skrev:
Tack för din omtanke igen. Producerar jättemycket kul ihop. 😎
Grattis!
J Jocke Best skrev:
Förresten, Välbeställda... är det Loa som skriver under alias?
?

Redigerat:
Nissens
D DanielSt81 skrev:
Jag vet inte riktigt men vad en användare vill ha är väldigt individuellt.
Deras kundundersökningar talar sitt egna språk…
D DanielSt81 skrev:
För mig är plejd ett otroligt begränsad system som man enbart kan styra dom absolut enklaste kommandon med.
Då tillhör du uppenbarligen inte målgruppen.
D DanielSt81 skrev:
När vi byggde hus så sa jag till elektrikern att inte installera plejd som ingick i köpet.
Det var obegåvat eftersom det hade besparat dig kostnader och du hade fått ett nice elsystem.
D DanielSt81 skrev:
Jag tror en del av plejds framgång i Sverige och dels i Norge beror på att ”Smart Home” inte alls har varit stort i båda länderna när dom kom med sina prylar på marknaden och sen lyckades dom sälja in sig hos elektriker.
Du tror det ja. Vad säger du om framgången blir liknande i Nederländerna? Snart vet vi.
D DanielSt81 skrev:
Men om man börjar titta lite på vilka alternativ det finns på marknaden så tror jag inte att många väljer plejd.
Hittills har du inte haft rätt…
D DanielSt81 skrev:
Smart Home är dock fortfarande väldigt lite utspridd i Sverige.
Ok.

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Du verkar drömma redan. Det kanske är dags för dig att sova nu?
Nja, det verkar vara du som drömmer. Jag är som sagt långt förbi det träsk du sitter i, och jag hamnar aldrig någonsin där igen.

Förresten, vad tycker du om Plejds produkter och affärsidé, och vad tror du om deras framtidsutsikter?

Nissens Nissens skrev:
Deras kundundersökningar talar sitt egna språk…

Då tillhör du uppenbarligen inte målgruppen.

Det var obegåvat eftersom det hade besparat dig kostnader och du hade fått ett nice elsystem.

Du tror det ja. Vad säger du om framgången blir liknande i Nederländerna? Snart vet vi.

Hittills har du inte haft rätt…

Ok.
Med tanke på det du skriver verkar du ha väldigt lite koll på vad som finns på marknaden.

Det är nog naturlag att människor har olika behov. Så jag vet inte hur en kundundersökning ska kunna påvisa att alla människor har samma behov. Det bör du nog fundera över igen eller så förstod du inte det jag skrev.

Jag trodde att plejd handlade om ”Smart Home”. Hela mitt hus är ”Smart” men du har rätt att jag inte är deras målgrupp eftersom deras erbjudande är otroligt litet. Skulle jag vilja begränsa mig så skulle plejd kanske vara något.

Vill man ha ett avancerat system så är det obegåvat att installera plejd. Jag har installerat ett system som ger 1000 gånger mer möjligheter än plejd. Men som sagt, vill man ha en timer inbyggd i väggen som styr när lampan tänds och släcks och är nöjd med den funktionen så kommer man nog vara nöjd med plejd.

Ska dom försöka i Nederländerna? Där finns ju några företag som tillverkar egna system. Så det blir nog svårt.

Vad har jag inte haft rätt med? Plejd existerar utanför Sverige och Norge i princip inte. Vet du hur stort marknaden för ”Smart Home” utanför Sverige är?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Jag har installerat ett system som ger 1000 gånger mer möjligheter än plejd.
Vilket?

Nissens
D DanielSt81 skrev:
Med tanke på det du skriver verkar du ha väldigt lite koll på vad som finns på marknaden.
Nejdå, men jag har också bra koll på vad kundbehovet är.
D DanielSt81 skrev:
Det är nog naturlag att människor har olika behov. Så jag vet inte hur en kundundersökning ska kunna påvisa att alla människor har samma behov.
Vem har påstått det? Det handlar förstås om vilket behov de flesta har. Det är inte entusiasterna (nördarna) som är målgruppen.
D DanielSt81 skrev:
Det bör du nog fundera över igen eller så förstod du inte det jag skrev.
Det är möjligt, men jag förklarade ovan. Plejds målgrupp är de vanliga användarna, inte teknikentusiasterna.
D DanielSt81 skrev:
Jag trodde att plejd handlade om ”Smart Home”. Hela mitt hus är ”Smart” men du har rätt att jag inte är deras målgrupp eftersom deras erbjudande är otroligt litet.
I dina ögon ja, men inte för deras målgrupp. Du måste ju ändå förstå att deras framgångar beror på något?
D DanielSt81 skrev:
Skulle jag vilja begränsa mig så skulle plejd kanske vara något.
Den dagen du inte vill lägga tid på att administrera systemet, utan föredrar att det bara fungerar så att du kan ägna dig åt annat istället, då är det rätt,
D DanielSt81 skrev:
Vill man ha ett avancerat system så är det obegåvat att installera plejd.
Typ 90% av mänskligheten är ointresserad av avancerade elsystem.
D DanielSt81 skrev:
Jag har installerat ett system som ger 1000 gånger mer möjligheter än plejd.
Kul för dig, men de flesta söker inte det.
D DanielSt81 skrev:
Men som sagt, vill man ha en timer inbyggd i väggen som styr när lampan tänds och släcks och är nöjd med den funktionen så kommer man nog vara nöjd med plejd.
Om du hade vetat mer om Plejd då hade du aldrig påstått det.
D DanielSt81 skrev:
Ska dom försöka i Nederländerna? Där finns ju några företag som tillverkar egna system. Så det blir nog svårt.
Ändå har de börjat få en bra uppgång där. Vi går se vad som händer.
D DanielSt81 skrev:
Vad har jag inte haft rätt med? Plejd existerar utanför Sverige och Norge i princip inte. Vet du hur stort marknaden för ”Smart Home” utanför Sverige är?
Plejd finns främst i Sverige, Norge och Finland. Nederländerna står på tur att segla upp, och har haft en bra utveckling på sistone med typ 75% tillväxt varje kvartal.

Utöver det står en rad länder i Europa på tur:
  • Danmark
  • Tyskland
  • Spanien
  • Österrike
  • Frankrike
  • Schweiz
  • Polen
Hur det går får vi se… spännande är det.

J
Nissens Nissens skrev:
Du kanske inte har mandat att avgöra vad som är ”korrekt”.

Nu hittar du på igen. Användarna är supernöjda med Plejd. Det vittnar både kundundersökningar och deras supportforum om. Vilka är dina källor?

Grattis!

?
Du är inte ens nöjd när man delvis håller med dig. Är du inte lite väl gnällig nu?

• Gilla
PelleWidell och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Du är inte ens nöjd när man delvis håller med dig. Är du inte lite väl gnällig nu?
Dito. 😊

Alfredo Alfredo skrev:
Vilket?
Jag använder Zigbee där det finns väldigt många prylar man kan integrera.
Plejd har väl börjat lite med sin gateway att ge fler möjligheter men för att kunna koppla det med fler saker behöver man tex integrerar det i Homel eller liknande.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, men jag har också bra koll på vad kundbehovet är.

Vem har påstått det? Det handlar förstås om vilket behov de flesta har. Det är inte entusiasterna (nördarna) som är målgruppen.

Det är möjligt, men jag förklarade ovan. Plejds målgrupp är de vanliga användarna, inte teknikentusiasterna.

I dina ögon ja, men inte för deras målgrupp. Du måste ju ändå förstå att deras framgångar beror på något?

Den dagen du inte vill lägga tid på att administrera systemet, utan föredrar att det bara fungerar så att du kan ägna dig åt annat istället, då är det rätt,

Typ 90% av mänskligheten är ointresserad av avancerade elsystem.

Kul för dig, men de flesta söker inte det.

Om du hade vetat mer om Plejd då hade du aldrig påstått det.

Ändå har de börjat få en bra uppgång där. Vi går se vad som händer.

Plejd finns främst i Sverige, Norge och Finland. Nederländerna står på tur att segla upp, och har haft en bra utveckling på sistone med typ 75% tillväxt varje kvartal.

Utöver det står en rad länder i Europa på tur:
  • Danmark
  • Tyskland
  • Spanien
  • Österrike
  • Frankrike
  • Schweiz
  • Polen
Hur det går får vi se… spännande är det.
Jag förstår att det finns en anledning för deras framgång. Och det försökte jag förklara.
Dels så fanns knappt något system i Sverige när dom kom ut på marknaden. Sen sålde dom in sig hos elektriker. Dom säljer det då till privatkunder såklart.

Kraven på att automatisera hemmet och integrerar saker med varandra blir dock högre och högre. Och när deras målgrupp i Sverige framöver ser vilka möjligheter det finns gällande att integrera så tror jag att Plejd måste ändra sitt utbud rejält eller så blir det väldigt svårt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens
D DanielSt81 skrev:
Jag använder Zigbee där det finns väldigt många prylar man kan integrera.
Visst, de som gillar det gillar det.
D DanielSt81 skrev:
Plejd har väl börjat lite med sin gateway att ge fler möjligheter men för att kunna koppla det med fler saker behöver man tex integrerar det i Homel eller liknande.
Plejd har haft integrationer i Googles och Apples automationer sedan länge…

Vi har plejd i nybyggda huset och är väldigt nöjd även om jag tillhör kategorin "tekniknörd" i många avseenden. Orsaken är att
1. det bara fungerar
2. tydligt och lättläst utbud som inte ändrar sig hela tiden
3. det är enkelt att sätta upp och administrera
4. det bara fungerar
5. bra instruktioner
6. det bara fungerar

Såklart hade jag önskat köra hela huset med ubersmart home assistant bla bla.. men har lärt mig att det är skillnad på hobby och något som bara måste fungera. Lite som att ha en hobby-bil och en bruksbil. Om sambon kommer hem och belysningen inte fungerar så skiter hon blanka fan i om någon server har gjort en time-out eller om lampan är trasig, belysningen funkar inte oavsett om värmepumpen kan styras av toasitsen.

Så ja, jag tror att plejd kommer gå bra även utanför sverige då det satsar på stabilitet och förutsägbarhet istället för att nödvändigtvis ligga i spetsen för innovation.

Men jag kanske har fel, tiden får utvisa 🙂

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Dito. 😊
När höll du med någon med vettig åsikt sist?

• Älska
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.