andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Apple är en av utvecklarna bakom Matter. Fungerar det med HomeKit kommer det fungera med Matter.
[länk]

Edit: Fel länk var inkopierad först:crysmile:
Jo men då måste du ju ha en Homekit för att köra Plejd. Sen jovisst är Apple med i Matter!
Jag vill kunna köra Plejd på vilken gateway som helst som är Matterkompatibel.
Enklaste lösningen IKEA's Dirigera osv vad som nu kommer på marknaden.
https://www.ikea.com/se/sv/p/dirigera-hubb-foer-smarta-produkter-vit-smart-10503406/
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Att ett bolag kan gå i konkurs, eller sluta tillverka sin pryl, är en känslobaserad åsikt. Den faran finns i alla bolag.
Eller baserar du dina verktygsinköp på samma premisser? Dvs du kör bara verktyg som har en "öppen" batteristandard (finns det ens)? Det är ju inte så att puckarna slutar fungera den dagen Plejd går i konken (även om jag naturligtvis förstår att det finns massa andra saker som kommer att hända med produkter som inte stöds längre, men som sagt jag vill ha ner diskussionen till konkreta fakta).

Jag förstår ditt argument, men det gör inte Plejd till en bättre eller sämre lösning, rent kontret alltså.

Av svaren jag har sett hittills ser det ut så här för Plejd:
Konkret:
+ Enkelt
- Arbetar med Bluetooth-frekvens.

Känslobaserade åsikter:
+ Stabilt (den stora frågan här är väl om det är stabilare än något annat?)
- Dyrt
- Ingen öppen standard
Nej, inget av det är känslobaserade. Om något är stabilt eller dyrt är högst mätbart/jämförbart. Om något är öppen standard eller inte är väldigt konkret.

Känslobaserat är tex om du väljer något för att någon du känner har det eller att du alltid köper samma märke av en produkt utan att jämföra med andra för att du är van vid det och nöjd med det.

Det mest känslobaserade du nämner har du lagt under "Konkret" rubriken och det är att det är enkelt. Vad som är enkelt beror på vem du frågar, vad de har för kunskaper och vad det ska användas till. Styra belysning? Enklare än Hue? Styra värmepump efter spotpris? Går det ens med Plejd?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Nej, inget av det är känslobaserade.
Du har naturligtvis rätt. "Enkelt" är högst subjektivt. Men det verkade vara det enda som debattörerna var överens om... :seenoevil:

Som ny i gemet så är det supersvårt med vad man ska köpa och inte. Alla snackar om smarta hem, men fan ta dig om du köper fel grejer! Det blir lätt en hat-diskussion som Volvo-Saab/Mac-Windows/Android-iPhone, vilket är väldigt tråkigt, när vi alla mår bra av konkurrensen!

Zigbee vs Z-wave vs WiFi vs Bluetooth, HomeKit vs Homeassistant vs tusen andra lösningar, hubbar hit och dit och gateways hit och dit. Allting väldigt mycket backat av åsikter utan konkreta fakta, vilket denna tråd visar sida upp och sida ner.

Hade varit superspännande med en objektiv artikel om detta. Ska bli skönt med Matter, då kanske lite av hysterin lägger sig...

:heart:
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Precis just nu vill jag ersätta två stycken dimmers.
Men jag är bara i början på min "smarta hem"-resa... I slutändan vill man ju ändå ha möjligheten att göra massa smarta saker, vilket man förvisso skulle kunna göra med Plejds gateway, men jag nog ändå bestämt mig för att inte satsa på Plejd.
Wiser ser däremot intressant ut. Shelly ser inte intressant ut pga att de kör med WiFi.
Dock är det viktigt att det är enkelt, det är en viktig faktor när man har begränsat med fritid... :worried:
Både Wiser och Shelly kommer att kräva att du har något annat som du gör själva automationer i, men det kan ju ändras om allt eftersom Matter blir framträdande och kunder kommer kunna ta in fler och fler produkter i samma system.
 
R Roman86 skrev:
Både Wiser och Shelly kommer att kräva att du har något annat som du gör själva automationer i, men det kan ju ändras om allt eftersom Matter blir framträdande och kunder kommer kunna ta in fler och fler produkter i samma system.
Jo Wiser ägs ju av Schneider och de är med från början
https://teknikveckan.se/wiser-fran-schneider-electric-nu-matter-certifierad
Shelly vete tusan men de kan nog inte helelr stå utanför Matter.
 
J
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Du har naturligtvis rätt. "Enkelt" är högst subjektivt. Men det verkade vara det enda som debattörerna var överens om... :seenoevil:

Som ny i gemet så är det supersvårt med vad man ska köpa och inte. Alla snackar om smarta hem, men fan ta dig om du köper fel grejer! Det blir lätt en hat-diskussion som Volvo-Saab/Mac-Windows/Android-iPhone, vilket är väldigt tråkigt, när vi alla mår bra av konkurrensen!

Zigbee vs Z-wave vs WiFi vs Bluetooth, HomeKit vs Homeassistant vs tusen andra lösningar, hubbar hit och dit och gateways hit och dit. Allting väldigt mycket backat av åsikter utan konkreta fakta, vilket denna tråd visar sida upp och sida ner.

Hade varit superspännande med en objektiv artikel om detta. Ska bli skönt med Matter, då kanske lite av hysterin lägger sig...

:heart:
Tyvärr finns det nog ingen som orkar med att skriva en objektiv artikel inom ramen för detta forumet, men om du skriver lite om dina behov så som du tror idag, och vilket mått av automation du förväntar dig att behöva i framtiden, men speciellt hur mycket tid och pengar du vill investera för att skaffa både kunskap men även tid för att meka med grejorna så ska vi nog kunna guida dig rätt. Det finns mycket kunniga och medhjälpliga personer i forumet.
Rent generellt gäller väl som vanligt att om man inte själv har tid och kunskap så får man betala någon för att utföra det praktiska.

Vill man ha något väldigt enkelt men bra och nöjer sig med en ZigBeehub tror jag att Ikeas nya dirigera är en bra början.

Vill man kunna koppla ihop i princip alla fabrikat och göra automationer utan att behöva komma över en tröskel i form av kunskap och få en färdig och snygg lösning är Homey ett bra men lite dyrt alternativ.

Vill man direkt skaffa sig en totallösning som garanterat är framtidssäker och är villig att lägga ner några timmar för introduktion så är Home assistant ett tredje alternativ. Det har utvecklats mot gemene man väldigt starkt under senaste året och det finns som sagt kunniga personer att rådfråga för mer handfast information.
 
Redigerat:
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Av svaren jag har sett hittills ser det ut så här för Plejd:
Konkret:
+ Enkelt
- Arbetar med Bluetooth-frekvens.

Känslobaserade åsikter:
+ Stabilt (den stora frågan här är väl om det är stabilare än något annat?)
- Dyrt
- Ingen öppen standard
Jag ser inte vad som är enklare med Plejd än med Zigbee?
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Som ny i gemet så är det supersvårt med vad man ska köpa och inte. Alla snackar om smarta hem, men fan ta dig om du köper fel grejer!
Mm, jag håller med – och då är jag faktiskt inte ens intresserad av "smarta hem" utan vill bara ha en ny ljusstyrning. Jag gillar Plejds funktionalitet på den fronten (även om jag vil ha mer än "bara" puckar, jag vill även styra alla bordslampor etc men i värsta fall kan jag ju göra även det med deras vanliga puckar), men jag tycker tyvärr att det känns alldeles för osäkert med ett proprietärt system.

Plejd-förespråkarna säger då att man ändå får räkna med att behöva byta ut grejer om tex fem år och om det vore så så håller jag med om att risken för tappat moln-och app-stöd inte är något större problem. Mitt gamla ljussystem tjänade mig dock i 25 år (och är ute ur bilden pga dåligt LED-stöd i dimrarna, inte pga tappade funktioner eller dylikt), så jag har lite svårt att vänja mig vid tanken på att bytta till ett system med kanske bara fem års livstid.

Dessutom är jag bränd av erfarenheter från mina hobbies där jag blivit beroende av vissa appar som av olika anledningar slutat uppgraderats och att jag då har behövt spara gamla telefoner och ipads med ett specifikt gammalt OS för att fortfarande kunna köra apparna ifråga... och om det dessutom finns ett molnberoende så kan det vara kört på riktigt.

Så ja, även för mig som är ganska säker på att jag inte kommer vara intresserade av smartare hem än vad Plejd kan erbjuda, iallafall inte så länge jag bor i lägenhet, så är det svårt att välja rätt! Jag vill ha ett system som är lika smidigt att konfigurera och använda som Plejd, men som har bättre förutsättningar att fungera fullt ut även om tio år. Jag har tittat på hue, men jag vill ha friheten att kunna välja ljuskällor fritt.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo Wiser ägs ju av Schneider och de är med från början
[länk]
Shelly vete tusan men de kan nog inte helelr stå utanför Matter.
Du missar min poäng, det är ju inte frågan om det stödjer Matter eller inte, utan frågan är ju om du kan göra de automationer och konfigurationer du behöver göra för att kunna styra din lampor baserat på TV'n status eller om ni är hemma mm mm. Vilket möjligheter har du i din controller, det är ju lite därför många vänder sig till Homeassistant eller Homey mfl, då deras möjligheter att konfigurera avancerade funktioner överstiger vad som är möjligt med tex Google Home eller Apple Homekit.

Det som Matter gör möjligt är att alla nya framtida saker kan prata med varandra och då "ska" fungera i olika tjänster mycket enklare. Den möjligheten har ju redan jag iom att jag kör Homeassistant och har integrerat alla olika saker med olika protokoll under ett och samma tak. Men jag har även alla fördelar med avancerade konfigurationer (fördelar för mig).

Jag har inte Homekit och kan inte uttala mig om det, men Googles automations variant imponerar inte på mig, inte heller Ikeas. Kompisen som är Apple frälst kör Homey för sina automationer så misstänker att Homekit inte räcker till för honom heller... Saker och ting kan ändras iom att Matter växer och fler saker fungerar med varandra då kommer även mjukvarustödet hos Google mfl, men just nu finns det inte där.

Glömde även svara på frågan om verktyg, jag väljer verktyg efter eko-system, "kvalite" och förtroende att det finns kvar i framtiden. Så i mitt fall passade Milwaukee mig bäst, jag skulle tex aldrig köpa något på Lidl då jag inte litar på att jag kan köpa till batterier om några år, även om alla verktyg jag behöver just nu finns att köpa där och då.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Mm, jag håller med – och då är jag faktiskt inte ens intresserad av "smarta hem" utan vill bara ha en ny ljusstyrning. Jag gillar Plejds funktionalitet på den fronten (även om jag vil ha mer än "bara" puckar, jag vill även styra alla bordslampor etc men i värsta fall kan jag ju göra även det med deras vanliga puckar), men jag tycker tyvärr att det känns alldeles för osäkert med ett proprietärt system.

Plejd-förespråkarna säger då att man ändå får räkna med att behöva byta ut grejer om tex fem år och om det vore så så håller jag med om att risken för tappat moln-och app-stöd inte är något större problem. Mitt gamla ljussystem tjänade mig dock i 25 år (och är ute ur bilden pga dåligt LED-stöd i dimrarna, inte pga tappade funktioner eller dylikt), så jag har lite svårt att vänja mig vid tanken på att bytta till ett system med kanske bara fem års livstid.

Dessutom är jag bränd av erfarenheter från mina hobbies där jag blivit beroende av vissa appar som av olika anledningar slutat uppgraderats och att jag då har behövt spara gamla telefoner och ipads med ett specifikt gammalt OS för att fortfarande kunna köra apparna ifråga... och om det dessutom finns ett molnberoende så kan det vara kört på riktigt.

Så ja, även för mig som är ganska säker på att jag inte kommer vara intresserade av smartare hem än vad Plejd kan erbjuda, iallafall inte så länge jag bor i lägenhet, så är det svårt att välja rätt! Jag vill ha ett system som är lika smidigt att konfigurera och använda som Plejd, men som har bättre förutsättningar att fungera fullt ut även om tio år. Jag har tittat på hue, men jag vill ha friheten att kunna välja ljuskällor fritt.
Om du vill grejorna ska leva länge så ska du satsa på högkvalitativa LED-drivers med CC-ljuskällor.
Dessa dimmras perfekt och när en komponent ger upp så är det lätt att hitta nya som passar ihop med de övriga, fortfarande med perfekt dimring. Det finns stora, och det finns små, vilket gör att det alltid går att hitta en lagom driver till just den gruppen av spottar eller ensamma lampan.
Pga det universella i CC så är priserna låga och tillverkarna många. De som är bra på ljuskällor gör dem, och dem som är bra på drivers tillverkar dem.
Sedan vill du idag eller i framtiden ha möjlighet att styra dessa LED-drivers med smarta system.
Då satsar du på den etablerade och stabila standarden med 0-10Vstyrning av driversen.
Dessa kan du idag styra med en mängd olika system, puckar som ger ut just 0-10V, eller då bara 0n/off.
Dessa puckar kan senare bytas ut om de blir obsoleta, liksom de GW du väljer att kontrollera allt med.
Alllt detta kostar kanske 100kr extra per Driver så det är ju försumbart med tanke på hur mkt bättre std det blir på allt.
Rör det sig om mer modebetonade ljuskällor så kan man nog satsa på såna med inbyggd Zigbee-styrning tex, den dagen Zigbee är utan stöd i en vettig GW, så är säkert ljuskällan sunkig/ful och färdig för tippen ändå.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
R Roman86 skrev:
Du missar min poäng, det är ju inte frågan om det stödjer Matter eller inte, utan frågan är ju om du kan göra de automationer och konfigurationer du behöver göra för att kunna styra din lampor baserat på TV'n status eller om ni är hemma mm mm. Vilket möjligheter har du i din controller, det är ju lite därför många vänder sig till Homeassistant eller Homey mfl, då deras möjligheter att konfigurera avancerade funktioner överstiger vad som är möjligt med tex Google Home eller Apple Homekit.

Det som Matter gör möjligt är att alla nya framtida saker kan prata med varandra och då "ska" fungera i olika tjänster mycket enklare. Den möjligheten har ju redan jag iom att jag kör Homeassistant och har integrerat alla olika saker med olika protokoll under ett och samma tak. Men jag har även alla fördelar med avancerade konfigurationer (fördelar för mig).

Jag har inte Homekit och kan inte uttala mig om det, men Googles automations variant imponerar inte på mig, inte heller Ikeas. Kompisen som är Apple frälst kör Homey för sina automationer så misstänker att Homekit inte räcker till för honom heller... Saker och ting kan ändras iom att Matter växer och fler saker fungerar med varandra då kommer även mjukvarustödet hos Google mfl, men just nu finns det inte där.

Glömde även svara på frågan om verktyg, jag väljer verktyg efter eko-system, "kvalite" och förtroende att det finns kvar i framtiden. Så i mitt fall passade Milwaukee mig bäst, jag skulle tex aldrig köpa något på Lidl då jag inte litar på att jag kan köpa till batterier om några år, även om alla verktyg jag behöver just nu finns att köpa där och då.
Nu är det inte någon "rocket-science"utan det mesta mycket enkel logik att skapa scenarior och olika styrningar i en hub/gateway/controller. Det mesta ligger som öppen källkod i github och bara att använda i styrningen.
Utmaningen har ju varit att mixa olika leverantörers prylar men det slipper vi med Matterstandarden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Mm, jag håller med – och då är jag faktiskt inte ens intresserad av "smarta hem" utan vill bara ha en ny ljusstyrning. Jag gillar Plejds funktionalitet på den fronten (även om jag vil ha mer än "bara" puckar, jag vill även styra alla bordslampor etc men i värsta fall kan jag ju göra även det med deras vanliga puckar), men jag tycker tyvärr att det känns alldeles för osäkert med ett proprietärt system.

Plejd-förespråkarna säger då att man ändå får räkna med att behöva byta ut grejer om tex fem år och om det vore så så håller jag med om att risken för tappat moln-och app-stöd inte är något större problem. Mitt gamla ljussystem tjänade mig dock i 25 år (och är ute ur bilden pga dåligt LED-stöd i dimrarna, inte pga tappade funktioner eller dylikt), så jag har lite svårt att vänja mig vid tanken på att bytta till ett system med kanske bara fem års livstid.

Dessutom är jag bränd av erfarenheter från mina hobbies där jag blivit beroende av vissa appar som av olika anledningar slutat uppgraderats och att jag då har behövt spara gamla telefoner och ipads med ett specifikt gammalt OS för att fortfarande kunna köra apparna ifråga... och om det dessutom finns ett molnberoende så kan det vara kört på riktigt.

Så ja, även för mig som är ganska säker på att jag inte kommer vara intresserade av smartare hem än vad Plejd kan erbjuda, iallafall inte så länge jag bor i lägenhet, så är det svårt att välja rätt! Jag vill ha ett system som är lika smidigt att konfigurera och använda som Plejd, men som har bättre förutsättningar att fungera fullt ut även om tio år. Jag har tittat på hue, men jag vill ha friheten att kunna välja ljuskällor fritt.
Shelly kan konfiguerars helt "offline" är billigt och du kan alltid flasha om dessa till tasmota eller esphome (nästan alla enheter) om shelly skulle gå under.

Schneiders variant är kanske också ett alternativ, annars så kan du ju titta på ett system som består av tex Homey och andra zigbee, z-wave puckar. Det är ju tyvärr här det blir lite svårt då många saker är "enkla" men det krävs att du som kund har tydliga krav.

För mig ser jag inga nackdelar med Shelly, då jag dels blåser om dessa till ESPhome och integrerar helt i Homeassistant, dels har ett nätverk byggt med bra hårdvara (34 enheter med uptime på 319 dagar...)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag ser inte vad som är enklare med Plejd än med Zigbee?
Plejd är ett företag med ett ekosystem. Du kan betala någon elektriker att installera allt åt dig. Som nämnts tidigare så är Plejd duktiga på att utbilda elektriker i sina produkter.
Zigbee är ett protokoll som används av många företag. Philips har utbildningar för hur man sätter upp Hue. Men det verkar inte vara lika vanligt att någon beställt ett Hue system av en elektriker som ett Plejd system. Kanske för att Hue riktar sig mer direkt till konsument, jag vet inte.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nu är det inte någon "rocket-science"utan det mesta mycket enkel logik att skapa scenarior och olika styrningar i en hub/gateway/controller. Det mesta ligger som öppen källkod i github och bara att använda i styrningen.
Utmaningen har ju varit att mixa olika leverantörers prylar men det slipper vi med Matterstandarden.
Jag skulle vilja se dig göra samma typ av automationer jag gör i Homeassistant med tex Google eller Telldus, Ikea är ju absolut sämst på detta. Vad ligger som öppen källkod till en telldus eller Goolge home? Vad jag vet så kan du inte ens skriva kod i dessa...
 
A Anaii skrev:
Plejd är ett företag med ett ekosystem. Du kan betala någon elektriker att installera allt åt dig. Som nämnts tidigare så är Plejd duktiga på att utbilda elektriker i sina produkter.
Zigbee är ett protokoll som används av många företag. Philips har utbildningar för hur man sätter upp Hue. Men det verkar inte vara lika vanligt att någon beställt ett Hue system av en elektriker som ett Plejd system. Kanske för att Hue riktar sig mer direkt till konsument, jag vet inte.
HUE är ju rätt dyra och har väl inte fullt sortiment på sina prylar (?).
Wiser kör väl rätt troligt utbildningar idag så framtiden blir ju intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.