T TowaTei skrev:
Mm, jag håller med – och då är jag faktiskt inte ens intresserad av "smarta hem" utan vill bara ha en ny ljusstyrning. Jag gillar Plejds funktionalitet på den fronten (även om jag vil ha mer än "bara" puckar, jag vill även styra alla bordslampor etc men i värsta fall kan jag ju göra även det med deras vanliga puckar), men jag tycker tyvärr att det känns alldeles för osäkert med ett proprietärt system.

Plejd-förespråkarna säger då att man ändå får räkna med att behöva byta ut grejer om tex fem år och om det vore så så håller jag med om att risken för tappat moln-och app-stöd inte är något större problem. Mitt gamla ljussystem tjänade mig dock i 25 år (och är ute ur bilden pga dåligt LED-stöd i dimrarna, inte pga tappade funktioner eller dylikt), så jag har lite svårt att vänja mig vid tanken på att bytta till ett system med kanske bara fem års livstid.

Dessutom är jag bränd av erfarenheter från mina hobbies där jag blivit beroende av vissa appar som av olika anledningar slutat uppgraderats och att jag då har behövt spara gamla telefoner och ipads med ett specifikt gammalt OS för att fortfarande kunna köra apparna ifråga... och om det dessutom finns ett molnberoende så kan det vara kört på riktigt.

Så ja, även för mig som är ganska säker på att jag inte kommer vara intresserade av smartare hem än vad Plejd kan erbjuda, iallafall inte så länge jag bor i lägenhet, så är det svårt att välja rätt! Jag vill ha ett system som är lika smidigt att konfigurera och använda som Plejd, men som har bättre förutsättningar att fungera fullt ut även om tio år. Jag har tittat på hue, men jag vill ha friheten att kunna välja ljuskällor fritt.
Jag skulle ju bli livrädd om livslängden är bara 5 år, det får ju stå tills dett går sönder men minst 10..
K karlmb skrev:
HUE är ju rätt dyra och har väl inte fullt sortiment på sina prylar (?).
Wiser kör väl rätt troligt utbildningar idag så framtiden blir ju intressant.
Ja Wiser som backas upp av schneider kan bli en riktig Plejd utmanare. Speciellt bland schneider trogna installatörer, samt att dessa kommer att finnas hos grossister som elektriker kan handla från. Ska bli skoj att se hur Plejd kontrar, schneider är ju inne på sitt andra eller tredje "smart" system, så hoppas att de lyckas denna gång :)
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
R Roman86 skrev:
Shelly kan konfiguerars helt "offline" är billigt och du kan alltid flasha om dessa till tasmota eller esphome (nästan alla enheter) om shelly skulle gå under.

Schneiders variant är kanske också ett alternativ, annars så kan du ju titta på ett system som består av tex Homey och andra zigbee, z-wave puckar. Det är ju tyvärr här det blir lite svårt då många saker är "enkla" men det krävs att du som kund har tydliga krav.

För mig ser jag inga nackdelar med Shelly, då jag dels blåser om dessa till ESPhome och integrerar helt i Homeassistant, dels har ett nätverk byggt med bra hårdvara (34 enheter med uptime på 319 dagar...)
Jag har en enda Wifi-enhet som jag ville använda i pannrummet där det är lite taskig täckning.
(Behövde ett potentialfritt relä och hade bara detta i lådan)
Resten är Zigbee.
Den störde hela wifi-nätet och fungerade bara temporärt så jag var tvungen att använda den som ett passivt relä matat av en till zigbee-puck.
Då började allt att fungera. Så Wifi suger och jag ser inte anledningen till att ha såna enheter för hemautomation.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R Roman86 skrev:
Jag skulle ju bli livrädd om livslängden är bara 5 år, det får ju stå tills dett går sönder men minst 10..
Ljuskällor och drivers håller ibland inte mer än 5 år.
Därav mitt inlägg om CC och riktiga LED-drivers istället. Lätt att byta ut efterhand.
 
R Roman86 skrev:
Shelly kan konfiguerars helt "offline" är billigt och du kan alltid flasha om dessa till tasmota eller esphome (nästan alla enheter) om shelly skulle gå under.

Schneiders variant är kanske också ett alternativ, annars så kan du ju titta på ett system som består av tex Homey och andra zigbee, z-wave puckar. Det är ju tyvärr här det blir lite svårt då många saker är "enkla" men det krävs att du som kund har tydliga krav.

För mig ser jag inga nackdelar med Shelly, då jag dels blåser om dessa till ESPhome och integrerar helt i Homeassistant, dels har ett nätverk byggt med bra hårdvara (34 enheter med uptime på 319 dagar...)
Stora nackdelen med Shelly är att det går på wifi.
  • Kräver nätverkskunskaper för att hålla ett IoT nätverk säkert. Vanliga Svensson vet inte hur man sätter upp begränsade v-lan eller ens varför man ska ha IoT på ett eget v-lan. Svensson vet säkert inte ens vad ett v-lan är.
  • Ett större antal wifi enheter får ganska stor påverkan på prestandan i wifi nätet. Speciellt om man använder en "hemma router" som inte är gjord för att klara många enheter och oftast har undermålig processor och minne för att hantera routing/switching och agera AP under "normal" förhållanden, dvs innan man lägger till IoT på det hela.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag har en enda Wifi-enhet som jag ville använda i pannrummet där det är lite taskig täckning.
Resten är Zigbee.
Den störde hela wifi-nätet och fungerade bara temporärt så jag var tvungen att använda den som ett passivt relä matat av en till zigbee-puck.
Då började allt att fungera. Så Wifi suger och jag ser inte anledningen till att ha såna enheter för hemautomation.
Jag har som sagt inga problem med mina shellys, esp32 eller andra saker som ligger på nätverket. Men jag nog också bättre koll än de flesta på vad som finns på mitt nät. Det roliga är att min nätverkshårdvara kostar nog mindre än vad många betalar för en wifi router idag, bara att man måste vet vad man ska köpa och hur man ställer in det. Wifi suger inte, men kräver kunskap, speciellt 2,4ghz, då kanalerna ska sprids om man har flera radios som skickar, de flesta har ingen aning om det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Roman86 skrev:
Jag skulle vilja se dig göra samma typ av automationer jag gör i Homeassistant med tex Google eller Telldus, Ikea är ju absolut sämst på detta. Vad ligger som öppen källkod till en telldus eller Goolge home? Vad jag vet så kan du inte ens skriva kod i dessa...
Telldus kod var öppen, vete tusan nu med ny ägare? Googles kod är likaså öppen förutom molnlösningar vad jag vet. Sen i Github ligger det oändligt med kod för det mesta inom hemautomation.
Sen vill jag inte skriva någon kod själv utan vad jag menar är att det är ju mycket enkelt att sy ihop en mjukvarulösning i en controller utan några större utvecklingskostnader samt förse controllern med ett enkelt GUI för en slutanvändare.
 
A Anaii skrev:
Stora nackdelen med Shelly är att det går på wifi.
  • Kräver nätverkskunskaper för att hålla ett IoT nätverk säkert. Vanliga Svensson vet inte hur man sätter upp begränsade v-lan eller ens varför man ska ha IoT på ett eget v-lan. Svensson vet säkert inte ens vad ett v-lan är.
  • Ett större antal wifi enheter får ganska stor påverkan på prestandan i wifi nätet. Speciellt om man använder en "hemma router" som inte är gjord för att klara många enheter och oftast har undermålig processor och minne för att hantera routing/switching och agera AP under "normal" förhållanden, dvs innan man lägger till IoT på det hela.
Så är det, skit in = skit ut. Har du rätt hårdvara så fungerar det, har du skit till att börja med så låt bli.
 
P paralun skrev:
Telldus kod var öppen, vete tusan nu med ny ägare? Googles kod är likaså öppen förutom molnlösningar vad jag vet. Sen i Github ligger det oändligt med kod för det mesta.
Sen vill jag inte skriva någon kod själv utan vad jag menar är att det är ju mycket enkelt att sy ihop en mjukvarulösning i en controller utan några större utvecklingskostnader samt förse controllern med ett enkelt GUI för en slutanvändare.
Hur skriver du en automation med kod i Google? Vad är det för öppen kod som ligger på github för google home? Jag tror att du blandar ihop något här, jag hänger iaf inte med.

Google home har ett UI, du kan inte göra något med det, samma sak med Telldus eller Ikea, bara i Homeassistant eller liknande (homey) du kan göra ett eget...
 
R Roman86 skrev:
Hur skriver du en automation med kod i Google? Vad är det för öppen kod som ligger på github för google home? Jag tror att du blandar ihop något här, jag hänger iaf inte med.
Jag själv är inte ett dugg intresserad av kodning däremot sitter det ju utvecklare hos IKEA, Wiser osv som enkelt kan sy ihop olika mjukvarulösningar mha av en mycket stor mängd öppen källkod. Perfekt läge inklusive Matter.
 
P paralun skrev:
Jag själv är inte ett dugg intresserad av kodning däremot sitter det ju utvecklare hos IKEA, Wiser osv som enkelt kan sy ihop olika mjukvarulösningar mha av en mycket stor mängd öppen källkod. Perfekt läge inklusive Matter.
Ok så din lösning är ju om jag förstår dig rätt förlita sig på att andra bolag ska använda kod och integrerar varandras produkter med sina egna?

Koden som finns blir värdelös om Matter fungerar, för då pratar redan saker och ting "samma språk", så den "koden" behövs inte. Det som är av värde är hur enkelt det är för dig som kund att få saker som pratar med varandra att göra som du vill, den som lyckas bäst där vinner. Idag är det begränsade möjligheter hos Apple, Google mfl.

Några nisch märken sticker Homey, Vera, Domoticz, HomeAssistant Hubitat mfl. Av alla dessa så är Homeassitant först med Matter stöd. Jag tror tyvärr att flera av dessa kommer att gå under. Misstänker att Samsung kommer att växa med deras smartthings hub de verkar vilja göra mer än många andra.
 
R Roman86 skrev:
Jag har som sagt inga problem med mina shellys, esp32 eller andra saker som ligger på nätverket. Men jag nog också bättre koll än de flesta på vad som finns på mitt nät. Det roliga är att min nätverkshårdvara kostar nog mindre än vad många betalar för en wifi router idag, bara att man måste vet vad man ska köpa och hur man ställer in det. Wifi suger inte, men kräver kunskap, speciellt 2,4ghz, då kanalerna ska sprids om man har flera radios som skickar, de flesta har ingen aning om det.
Det kan jag köpa, men sånt slipper man helt med Zigbee, samtidigt som räckvidden är uppenbart mkt bättre.
 
R
K karlmb skrev:
Det kan jag köpa, men sånt slipper man helt med Zigbee, samtidigt som räckvidden är uppenbart mkt bättre.
Nej, Zigbee har inte längre räckvidd än wifi, det har kortare. Det bygger mesh och kan på så sätt täcka en större yta genom att hoppa över enheter på vägen, men mellan två enheter är max avstånd mindre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Jag har en enda Wifi-enhet som jag ville använda i pannrummet där det är lite taskig täckning.
(Behövde ett potentialfritt relä och hade bara detta i lådan)
Resten är Zigbee.
Den störde hela wifi-nätet och fungerade bara temporärt så jag var tvungen att använda den som ett passivt relä matat av en till zigbee-puck.
Då började allt att fungera. Så Wifi suger och jag ser inte anledningen till att ha såna enheter för hemautomation.
Du kan knappast dra slutsatsen att "Wifi suger" utifrån att en enhet uppenbarligen inte fungerade som den skulle. Jag lovar att en felaktig zigbee-enhet kan ställa till det precis lika illa.

Wifi är bevisat mycket stabilt och används dagligen i miljarder tillämpningar.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Stora nackdelen med Shelly är att det går på wifi.
  • Kräver nätverkskunskaper för att hålla ett IoT nätverk säkert. Vanliga Svensson vet inte hur man sätter upp begränsade v-lan eller ens varför man ska ha IoT på ett eget v-lan. Svensson vet säkert inte ens vad ett v-lan är.
  • Ett större antal wifi enheter får ganska stor påverkan på prestandan i wifi nätet. Speciellt om man använder en "hemma router" som inte är gjord för att klara många enheter och oftast har undermålig processor och minne för att hantera routing/switching och agera AP under "normal" förhållanden, dvs innan man lägger till IoT på det hela.
Vlan köper jag rakt av. Det är ju common sense vad gäller nätverk generellt.

Men att många iot-wifienheter skulle belasta nätverket så hårt att det blir ett problem. Kan någon av er i tråden som påstår det visa på faktiska siffror?

Vi snackar ju inte om 20-30 enheter som strömmar video, utan ett antal enheter som skickar ganska få paket vanligtvis. Eller menar ni att routingtabellen blir ”för stor”?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Roman86 skrev:
Ok så din lösning är ju om jag förstår dig rätt förlita sig på att andra bolag ska använda kod och integrerar varandras produkter med sina egna?

Koden som finns blir värdelös om Matter fungerar, för då pratar redan saker och ting "samma språk", så den "koden" behövs inte. Det som är av värde är hur enkelt det är för dig som kund att få saker som pratar med varandra att göra som du vill, den som lyckas bäst där vinner. Idag är det begränsade möjligheter hos Apple, Google mfl.

Några nisch märken sticker Homey, Vera, Domoticz, HomeAssistant Hubitat mfl. Av alla dessa så är Homeassitant först med Matter stöd. Jag tror tyvärr att flera av dessa kommer att gå under. Misstänker att Samsung kommer att växa med deras smartthings hub de verkar vilja göra mer än många andra.
Jo jag vill helt fritt kunna välja mig min controller för all hemautomation, min Telldus behöver bytas ut så jag vet alla krav jag ska ställa på en ny. Sen kan jag tom tänka mig att köpa Plejd-prylar om de gör sig Matterkompatibla. Ganska enkelt och det borde vara utmärkta förutsättningar nu för mindre bolag att få till bra controllers utan inlåsningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.