K karlmb skrev:
Varför skulle Amazon/Google/Apple ta bort stöd för deras kundbas, folk som vill ha allt enkelt och inte bryr sig om att det ligger på molnet?
Snarare kommer de att gå under den dag GW och enheter är såpass bra fungerande tillsammans att moln-tänket är förlegat och bara innebär nackdelar.
Tyvärr är ju framtiden moln, det handlar om att sälja tjänster inte produkter, eller så ser mycket av framtiden ekonomi ut. Så ska du ha något "lokalt" så får du gå till nisch produkter eller göra själv, alla andra kommer att vilja att du köper en tjänst av dem.
 
R Roman86 skrev:
Tyvärr är ju framtiden moln, det handlar om att sälja tjänster inte produkter, eller så ser mycket av framtiden ekonomi ut. Så ska du ha något "lokalt" så får du gå till nisch produkter eller göra själv, alla andra kommer att vilja att du köper en tjänst av dem.
Nåja, de flesta vill nog inte att tex deras bergvärmepump bara ska fungera om internet fungerar.. Och med ökad kunskap hos allmänheten, kanske några fler skandaler om avlyssning eller uppgifter om hem som kommit i fel händer, så kommer säkerligen trycket på lokal kontroll utan moln att öka.
 
K karlmb skrev:
Nåja, de flesta vill nog inte att tex deras bergvärmepump bara ska fungera om internet fungerar.. Och med ökad kunskap hos allmänheten, kanske några fler skandaler om avlyssning eller uppgifter om hem som kommit i fel händer, så kommer säkerligen trycket på lokal kontroll utan moln att öka.
En Nibe fungerar ju utan moln, du kan bara inte styra den med din app. Det finns idag inga "enkla" lokala lösningar som kopplar din värmepump till din telefon, om du inte gör dessa själva, därför moln och därför de tar betalt för det.

Deras server behövs för att kommunicera med din telefon/padda eller vad som helst. Men det går ju utmärkt att lösa detta själv om man vill och kan.
 
R Roman86 skrev:
En Nibe fungerar ju utan moln, du kan bara inte styra den med din app. Det finns idag inga "enkla" lokala lösningar som kopplar din värmepump till din telefon, om du inte gör dessa själva, därför moln och därför de tar betalt för det.
Enkelt o enkelt. Men inom något år är jag övertygad om att HA kommer att slå igenom i breda lagren med tanke på hur lättanvänt det är numera. Tjänster som folk kan köpa är installation och att sätta upp en enkel HA-burk som gör det man vill, om man saknar tid eller kompetens för det själv.
 
K karlmb skrev:
Enkelt o enkelt. Men inom något år är jag övertygad om att HA kommer att slå igenom i breda lagren med tanke på hur lättanvänt det är numera. Tjänster som folk kan köpa är installation och att sätta upp en enkel HA-burk som gör det man vill, om man saknar tid eller kompetens för det själv.
Fast även ha saljer tjänsten är kommunicera med sin server via deras moln, annars måste du göra det själv, och fixa cert via tex Duckdns är nog över vad en vanlig person kan göra. Men en installatör absolut
 
K karlmb skrev:
Enkelt o enkelt. Men inom något år är jag övertygad om att HA kommer att slå igenom i breda lagren med tanke på hur lättanvänt det är numera. Tjänster som folk kan köpa är installation och att sätta upp en enkel HA-burk som gör det man vill, om man saknar tid eller kompetens för det själv.
Nej HA är något som entusiasterna och nördarna kört (som jag själv)
Nu kommer smarta enkla gateways typ IKEA Dirigera som kan koppla upp sig mot allt som är Matter-kompatibelt. Sannolikt kommer det att välla in prylar under vintern-våren.
Huvudmedlemmarna:
Amazon, Apple, ASSA ABLOY, Comcast, Google, Huawei, IKEA, The Kroger Co, LEEDARSON, Legrand, Lutron Electronics, NXP Semiconductors, Resideo, Schneider Electric, Signify, Silicon Labs, SmartThings, Somfy, STMicroelectronics, Texas Instruments, Tuya, och Wulian.
 
P paralun skrev:
Nej HA är något som entusiasterna och nördarna kört (som jag själv)
Nu kommer smarta enkla gateways typ IKEA Dirigera som kan koppla upp sig mot allt som är Matter-kompatibelt. Sannolikt kommer det att välla in prylar under vintern-våren.
Huvudmedlemmarna:
Amazon, Apple, ASSA ABLOY, Comcast, Google, Huawei, IKEA, The Kroger Co, LEEDARSON, Legrand, Lutron Electronics, NXP Semiconductors, Resideo, Schneider Electric, Signify, Silicon Labs, SmartThings, Somfy, STMicroelectronics, Texas Instruments, Tuya, och Wulian.
OK, men om dessa aktörer alla kommer att kräva molnuppkoppling så kommer hela Matterkonceptet att bli en flopp. Det är just molnet som hämmar utveckligen nu.
 
K karlmb skrev:
OK, men om dessa aktörer alla kommer att kräva molnuppkoppling så kommer hela Matterkonceptet att bli en flopp. Det är just molnet som hämmar utveckligen nu.
Nej för alla inser att man måste ha en lokal styrning samt en molnstyrning för de som önskar det (inkl en kostnad) Jag är mycket nyfiken själv på vad som kommer eftersom det är dags att byta ut min Telldus gateway.
 
P paralun skrev:
Nej för alla inser att man måste ha en lokal styrning samt en molnstyrning för de som önskar det (inkl en kostnad) Jag är mycket nyfiken själv på vad som kommer eftersom det är dags att byta ut min Telldus gateway.
Tror absolut att dumma GW som kräver moln kommer att ha sin plats. Men inte de lite bättre. Dessa kommer att profiera sig med detta och peka på hur usla Goggle/Alexa/Siri är.
 
K karlmb skrev:
Tror absolut att dumma GW som kräver moln kommer att ha sin plats. Men inte de lite bättre. Dessa kommer att profiera sig med detta och peka på hur usla Goggle/Alexa/Siri är.
Jo de insåg ju själva hur korkade de varit med alla inlåsningar och kom överens om Matter.
Summan blir förmodligen att de kan sälja ännu mer när nu IoT-revolutionen på allvar kommer igång.
Men var är Plejd...??
 
K karlmb skrev:
OK, men om dessa aktörer alla kommer att kräva molnuppkoppling så kommer hela Matterkonceptet att bli en flopp. Det är just molnet som hämmar utveckligen nu.
Vad menar du när du säger "moln"?

VI har diskuterat allt från att du kan koppla upp dig till ditt hem från din enhet detta kan kräva ett moln.

Att din värmepump ställer in sig efter temperaturen, detta kan kräva ett moln

Att din data säljs till tredjepart och att du är kund, kräver inget moln, men att grejen kopplar upp mot annan server och för över informationen.
 
P paralun skrev:
Inte alls och det ger enbart en till inlåsning till Apples värld.
Apple är en av utvecklarna bakom Matter. Fungerar det med HomeKit kommer det fungera med Matter.
https://developer.apple.com/apple-home/matter/

Edit: Fel länk var inkopierad först:crysmile:
 
Redigerat:
R Roman86 skrev:
En annan anledning till att jag har valt en egen lösning är just för att undvika att leverantörer går under eller lägger ned och att deras saker då slutar fungera.
Att ett bolag kan gå i konkurs, eller sluta tillverka sin pryl, är en känslobaserad åsikt. Den faran finns i alla bolag.
Eller baserar du dina verktygsinköp på samma premisser? Dvs du kör bara verktyg som har en "öppen" batteristandard (finns det ens)? Det är ju inte så att puckarna slutar fungera den dagen Plejd går i konken (även om jag naturligtvis förstår att det finns massa andra saker som kommer att hända med produkter som inte stöds längre, men som sagt jag vill ha ner diskussionen till konkreta fakta).

Jag förstår ditt argument, men det gör inte Plejd till en bättre eller sämre lösning, rent kontret alltså.

Av svaren jag har sett hittills ser det ut så här för Plejd:
Konkret:
+ Enkelt
- Arbetar med Bluetooth-frekvens.

Känslobaserade åsikter:
+ Stabilt (den stora frågan här är väl om det är stabilare än något annat?)
- Dyrt
- Ingen öppen standard
 
jag trodde du ville ha svar?

Sonos är en tillverkare som har slutat stödja sin äldre produkter, Google är en stor leverantör som läger ned saker till höger och vänster, tex nu senast Stadia. Du kan kalla det känslo argument för mig handlar det om att jag vill veta att det jag köper idag fungerar imorgon oavsett om leverantören vill det eller inte.

Det som sker när (om) Plejd försvinner är att du förlorar åtkomst till din app utanför ditt hem, allt annat fungerar. De buggar som kan finnas kommer att fortsätta finnas. Finns några tillverkare i USA som har gett upp men vars produkter har fått ett andra liv via tex homeassistant.

Enda sättet att kommunicera med plejd via tredje part är via deras "gateway" försvinner den så är plejd standalone, därför min kommentar, sedan om det är något du bejakar eller inte helt upp till dig.

Vad gäller din lista så blandar du lite saker, vad spelar det dig för roll vilket protokoll plejd kör på? Det du vill veta är om kommunikationen är stabil eller inte, om det sedan sker via wlan, bluetooth, zigbee eller z-wave spelar ingen. Enda gången det kan spela roll är om du vill köra fler enheter på samma controller, med plejd går det ändå inte så då spelar inte deras teknik någon roll.

Att de är dyra är inte känsloargument, ska du installera 30 puckar och det skiljer 100 SEK per puck i pris...

Vad gäller stabilt så är det stabilt nog för att en elektriker ska våga lita på att hens installation kommer att fungera att kunden inte ringer och klagar, det är nog så stabilt det går att få.

Du svarade dock inte på min fråga, vad ska du göra? Det är det som avgör om Plejd fungerar för dig eller inte.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
R Roman86 skrev:
Du svarade dock inte på min fråga, vad ska du göra? Det är det som avgör om Plejd fungerar för dig eller inte.
Precis just nu vill jag ersätta två stycken dimmers.
Men jag är bara i början på min "smarta hem"-resa... I slutändan vill man ju ändå ha möjligheten att göra massa smarta saker, vilket man förvisso skulle kunna göra med Plejds gateway, men jag nog ändå bestämt mig för att inte satsa på Plejd.
Wiser ser däremot intressant ut. Shelly ser inte intressant ut pga att de kör med WiFi.
Dock är det viktigt att det är enkelt, det är en viktig faktor när man har begränsat med fritid... :worried:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.