R Roman86 skrev:
Plejd ger dig möjlighet att styra belysning och andra saker av och på med deras app och kanske göra några automationer i deras app, vet inte vilka möjligheter man har, men du kan inte göra så mycket mer.
Tack för info. Men en fråga här: Sedan ett tag tillbaka så har Plejd släppt en HomeKit-gateway. Detta innebär att jag kan få in Plejd-prylarna i resten av systemet. Är inte det en faktor som gör Plejd mer kompatibel?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
En annan anledning till att jag har valt en egen lösning är just för att undvika att leverantörer går under eller lägger ned och att deras saker då slutar fungera. I mina system så fungerar allting "offline", oavsett om leverantör finns imorgon eller inte så fungerar mitt då allt kommunicerar internt. Jag har ju inte plejd och kan inte kolla det, men misstänker att deras app kräver deras server för att kommunicera med din mobil.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack för info. Men en fråga här: Sedan ett tag tillbaka så har Plejd släppt en HomeKit-gateway. Detta innebär att jag kan få in Plejd-prylarna i resten av systemet. Är inte det en faktor som gör Plejd mer kompatibel?
Inte alls och det ger enbart en till inlåsning till Apples värld.
Matter är framtiden och alla bolag som inte går med kommer att försvinna på några år.
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack för info. Men en fråga här: Sedan ett tag tillbaka så har Plejd släppt en HomeKit-gateway. Detta innebär att jag kan få in Plejd-prylarna i resten av systemet. Är inte det en faktor som gör Plejd mer kompatibel?
Om du nöjer dig med att styra allt via google home/homekit så fungerar det, beror återigen på vad du vill göra.

Som jag har skrivit tidigare, fördelen med plejd är att din elektriker kan installera det och det är stabilt och fungerar, men där slutar det i min värld. Så fort du vill göra något mer än bara använda deras app så finns det andra produkter som ger mer för mindre pengar.
 
R Roman86 skrev:
Nu kör jag både z-wave, zigbee och diverse esp32 saker hemma, så låt mig ge exempel på något som du som installatör kan råka ut för:

Den nya zigbee dimmern parar sig inte med kundens controller, vem ringer du? Leverantör av controller, mjukvaran som körs på den eller leverantör av pucken?

Z-wave låset verkar inte ha parat sig med rätt config, s2 säkerhetsnivå saknas, är det så att kundens controller/mjukvara inte har stöd för det eller är det fel på låset?

Med båda dessa ovan nämnda saker som ett litet exempel, jag har inte plejd, vill inte ha det heller, men det finns och fyller en funktion, men jag löser hellre mina saker själva och har då 100% kontroll över dessa.
Om inte en zigbeeenhet vill para sig med GW så är endera av dem kass. Som installatör lär man ju ha en del i sortimentet som man vet funkar. Svårparade enheter går bort.
Det är ju liksom inte ett blankt papper. Skulle man tex vilja ha svensk support som installatör så finns det ju företag i Sverige som importerar och säljer samma saker som vi hittar på Aliexpress, men till lite högre pris.
Så jag ser inte någon fördel med överprisade Plejd i detta avseende.
 
P paralun skrev:
Inte alls och det ger enbart en till inlåsning till Apples värld.
Matter är framtiden och alla bolag som inte går med kommer att försvinna på några år.
Matter eller inte. Man ska välja de standarder som mer än en tillverkare gör grejor för. I ren självbevarelsedrift så brukar man då jobba med kompabilitet.
Zigbee 3.0 har mängder med tillverkare som gör enheter, och det bara ökar.
 
K karlmb skrev:
Matter eller inte. Man ska välja de standarder som mer än en tillverkare gör grejor för. I ren självbevarelsedrift så brukar man då jobba med kompabilitet.
Zigbee 3.0 har mängder med tillverkare som gör enheter, och det bara ökar.
Matter är en standard hur en pryl kommunicerar med varandra och kan upptackas och användas helt oberoende av annat Mattersystem. Zigbee är ett protokoll av flera.
Egentligen är det en stor gåta att inte Plejd antar utmaningen!?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Inte alls och det ger enbart en till inlåsning till Apples värld.
Matter är framtiden och alla bolag som inte går med kommer att försvinna på några år.
P paralun skrev:
Matter är en standard hur en pryl kommunicerar med varandra och kan upptackas och användas helt oberoende av annat Mattersystem. Zigbee är ett protokoll av flera.
Egentligen är det en stor gåta att inte Plejd antar utmaningen!?
Jag förstår inte detta, homeassistant har precis fått stöd för matter, det finns typ inga Matter produkter just nu, vad säger att inte plejd kommer med en ny gateway som har stöd för Matter, eller än bättre uppdatering till dagens gateway?

Ikeas nya gateway, har inte ens fått Matter stöd...
 
P paralun skrev:
Matter är en standard hur en pryl kommunicerar med varandra och kan upptackas och användas helt oberoende av annat Mattersystem. Zigbee är ett protokoll av flera.
Egentligen är det en stor gåta att inte Plejd antar utmaningen!?
Jag vet. Men med tanke på hur bra det funkar med Zigbee 3.0 så är jag ännu inte övertygad om att Matter kommer att erbjuda något som kunderna verkligen vill ha.
Vad jag förstått så ger Matter möjlgihet att bygga enklare GW-program som kommer att funka till varenda Matter-kompatibel pryl, istf att den som gör enheten idag, måste skapa både HW och dess inbyggda SW där de olika menyvalen etc måste finnas. (Eller måste vet jag inte egentligen, det verkar som det är fullt möjlgit att lägga en del val som tex fördröjning mm i SW i GW också, parallellt.)
Att Plejd inte antar detta är ju förstås pga de måste göra sina grejor kompatibla med andra.
Det ligger ju inte i deras affärside. Anpassa eller dö, Plejd.
 
J
R Roman86 skrev:
Jag förstår inte detta, homeassistant har precis fått stöd för matter, det finns typ inga Matter produkter just nu, vad säger att inte plejd kommer med en ny gateway som har stöd för Matter, eller än bättre uppdatering till dagens gateway?

Ikeas nya gateway, har inte ens fått Matter stöd...
Men den (Dirigera) är förberedd för det, och kommer stödja Matter.
https://www.ikea.com/se/sv/customer...les/d8f3b532-2513-4d88-97b0-e425d9f5d9g6.html
 
J Jocke Best skrev:
Men den (Dirigera) är förberedd för det, och kommer stödja Matter.
Ja, men gör det inte just nu, det krävs en uppdatering... Jag vill belysa att större bolag och projekt än plejd har inte kommit i mål än då Matter är just nu mer ord och inga produkter. Dock så instämmer jag att det är framtiden och utan stöd för det så försvinner ju också en attraktionskraft, förmodligen så kommer google/apple/amazon att kasta ut system som ska fungera med deras assistenter om de inte stödjer Matter, så dagens integrering med homekit mm kommer att behöva uppdateras.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag vet. Men med tanke på hur bra det funkar med Zigbee 3.0 så är jag ännu inte övertygad om att Matter kommer att erbjuda något som kunderna verkligen vill ha.
Vad jag förstått så ger Matter möjlgihet att bygga enklare GW-program som kommer att funka till varenda Matter-kompatibel pryl, istf att den som gör enheten idag, måste skapa både HW och dess inbyggda SW där de olika menyvalen etc måste finnas. (Eller måste vet jag inte egentligen, det verkar som det är fullt möjlgit att lägga en del val som tex fördröjning mm i SW i GW också, parallellt.)
Att Plejd inte antar detta är ju förstås pga de måste göra sina grejor kompatibla med andra.
Det ligger ju inte i deras affärside. Anpassa eller dö, Plejd.
Plejd går då emot hela världen inkl samtliga tech-bjässar och försöker försvara en inlåst produkt.
Det kommer aldrig att gå, ingen har lyckats med något sådant.
Bara att anta utmaningen!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Plejd går då emot hela världen inkl samtliga tech-bjässar och försöker försvara en inlåst produkt.
Det kommer aldrig att gå, ingen har lyckats med något sådant.
Bara att anta utmaningen!
Har du något statement på att de inte vill göra sina produkter matter kompatibla, eller är det mer en känsla du förmedlar?
 
R Roman86 skrev:
Ja, men gör det inte just nu, det krävs en uppdatering... Jag vill belysa att större bolag och projekt än plejd har inte kommit i mål än då Matter är just nu mer ord och inga produkter. Dock så instämmer jag att det är framtiden och utan stöd för det så försvinner ju också en attraktionskraft, förmodligen så kommer google/apple/amazon att kasta ut system som ska fungera med deras assistenter om de inte stödjer Matter, så dagens integrering med homekit mm kommer att behöva uppdateras.
Varför skulle Amazon/Google/Apple ta bort stöd för deras kundbas, folk som vill ha allt enkelt och inte bryr sig om att det ligger på molnet?
Snarare kommer de att gå under den dag GW och enheter är såpass bra fungerande tillsammans att moln-tänket är förlegat och bara innebär nackdelar.
 
K karlmb skrev:
Varför skulle Amazon/Google/Apple ta bort stöd för deras kundbas, folk som vill ha allt enkelt och inte bryr sig om att det ligger på molnet?
Snarare kommer de att gå under den dag GW och enheter är såpass bra fungerande tillsammans att moln-tänket är förlegat och bara innebär nackdelar.
För att underhålla en gammal integrering när det finns en ny kräver resurser, så bättre att lägga krutet på den nya standarden man själv har varit med att ta fram och inte på gamla one off lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.