Inget svar på denna fråga, Nisssens? Du fortsätter att ge Plejd käftsmällar i olika trådar där du totalt sågar deras nya affärsidé. Ska vi tolka det som att du starkt avråder alla från att köpa Plejd eftersom de valt att gå en väg som är helt åt skogen enligt dig?

Finns det några andra system man bör titta på om man bara är ute efter ett enkelt belysningssystem? För det är ju det som de flesta är ute efter har vi lärt oss.
 
P
För er som inte orkat läsa alla sidor kommer här en snabbrepris, skicka startnummer till 123-456 så vi kan kora vinnaren..

#001 - Nissens köper inte teknik ens en dator eftersom man inte kan använda den om 10 år, än mindre om 50 år. Aktier i Plejd är den stora grejjen eftersom dom går upp, framförallt nu när dom skall satsa på hemautomation (som Nissen dock menar ingen är intresserad av)

#002 - Jonte automatiserar gärna allt och dissar Plejd totalt

#003 - Kristian A försöker medla mellan lägren och har sin utomhusbelysning tänd när det är mörkt för ”elen är inte kostar många kronor”…

#004 - David W försöker även han medla mellan lägren och lyckas ibland men kan även bli oense till o med med Kristian A. Både David o Kristian A ogillar Hue o tycker det är för dyrt

#005 - RoAd kryper ned i sandlådan tillsammans med Nissens men ingen av dom anser sig sitta där.

#006 - Foppa anser att en produkt måste finnas hos elgrossisten för att installeras.

#007 - Leif från Skåne är totalt övertygad om att Plejd kan allt, även om produkterna skall komma framöver och inte finns på marknaden än. För det är kul att reta upp alla Plejd-hatare

Omröstningen pågår till år 2037
Disclaimer - inlägget kan innehålla spår av ironi
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Lilak och 6 till
  • Laddar…
Känns lite som Beethoven vs Sean Banan i en musiktävling. Jag ordnar en plats i bokhyllan för pokalen. Den ska belysas av en ljuskälla som jag programmerar varje kväll baserat på manuell research av kommande elpris.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P
Så, då skall jag försöka mig på ett försök till ett seriöst inlägg i denna tydligen mycket känsliga fråga…

Plejd är på många sätt ett bra system för ljusstyrning där de största fördelarna är enkelhet, stabilitet och support medan de största nackdelarna är priset och kompabiliteten med hemautomation. Jag köper helt Kristian Asks kommentar att elektrikern vill installera något och sen överlåta drift/support åt andra.

Philips Hue behöver man inte ens en elektriker för att installera (grunden iaf) och deras bridge är kompatibel med mycket. Philips har dessutom en mycket bra telefonsupport, till och med på Svenska vilket jag vet av egen erfarenhet. Jag ser faktiskt inte en enda punkt där Plejd slår Hue, dessutom är Hue billigare och har mer funktionalitet när det gäller ljusstyrning. Exvis en Hue brygga kostar 500 medan en Plejdbrygga kostar 800 kr, en Hue-kompatibel dosdimmer (exvis Sunricher) kostar 250 kr medan en Plejd 450 kr. Däremot blir en Hue-kompatibel väggbrytare med dubbla knappar (exvis Sunricher) dyrare än en vanlig väggströmbrytare men har du i te krav på estetiken flnns det mycket bilkigare fjärrkontroller. Du har ett enkelt, felfritt system utan fördröjning precis som Plejd.

Du kan enkelt komplettera med LED-stripes (med en Hue Bridge kompatibel drivare) av valfritt märke, inte bara vitt utan flerfärgs och färgtemperatur. Det är stor skillnad på att bara kunna ändra färgtemperatur jämfört med att enbart ha dimmat vitt ljus. Att ha färgade lampor tänker de flesta på ”disko med rött o grönt” men bara olika nyanser av gult/orange exvis ger en helt annan stämning i rummet. För att inte tala om hur effektivt förgat ljus blir i trädgården.

Så redan här är det för mig ett klart bättre alternativ med Hue än med Plejd. Ikeas Trådfri är billigare än Hue så vill man komma ned i pris har man enbart Hue bryggan och sen Trådfri resten.

Då jag dessutom är intresserad av hemautomation (vad nu räknas in i det begreppet) så har jag kompletterat med Homey Pro vilket är en fördel jämfört med Plejd. Hue är supportat av tillverkare, både genom Homey och Philips. Det finns en plugin för Plejd men det är en privatperson som skrivit och funkar inte till allt än, vilket man så klart inte kan kräva av en persons hobbykodande mot ett slutet/hemligt system. Jag behöver enbart en app (men med flera plugins) istället för mängder från varje tillverkare. Dessutom kan då automationen kopplas ihop mellan de olika produkterna. Självklart behöver en del automation trimmas in (exvis bygga in stöd för att man kan ha en gäst hemma och allt inte släcks för att jag o frun åker o handlar medan gästen stannade kvar hemma osv) men när det väl är på plats är det saker som underlättar vardagen. Men det är som sagt ett helt frivilligt val,

Belysningsautomationen fungerar enkelt på egen hand, antingen automatiserat, styrt via appen eller manuellt med väggknapparna…

Varför säljer då inte elektrikerna Hue istället? Här kommer pudelns kärna - dom tjänar mer på att sälja Plejd. Vanliga privatpersoner är inga intressanta kunder för elektriker då dom sällan är stamkunder, så det gäller att maximera varje affär. Det är så business funkar, det är bara att gilla och då jag själv är egen företagare så kan jag verkligen inte klaga
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
J Jonte Karlsson skrev:
Känns lite som Beethoven vs Sean Banan i en musiktävling. Jag ordnar en plats i bokhyllan för pokalen. Den ska belysas av en ljuskälla som jag programmerar varje kväll baserat på manuell research av kommande elpris.
Såja Jonte, du har väl lika stor chans att vinna/förlora som dina medtävlande? Inte ta ut något i förskott, det kan hända mycket på dessa åren. :)för övrigt, manuell research? Träna på AI så har du det på plats när pokalen väl delas ut.
 
P PelleWidell skrev:
Varför säljer då inte elektrikerna Hue istället? Här kommer pudelns kärna - dom tjänar mer på att sälja Plejd. Vanliga privatpersoner är inga intressanta kunder för elektriker då dom sällan är stamkunder, så det gäller att maximera varje affär. Det är så business funkar, det är bara att gilla och då jag själv är egen företagare så kan jag verkligen inte klaga
Som egenskap av elektriker på ett företag med 12 000 anställda som får sin lön oavsett vad man säljer för produkter, så skulle jag vilja påstå att din teori inte alls stämmer.
Elektriker installerar inte Plejd för att man tjänar mycket pengar på det, utan för att det är bra produkter som löser problem som elektriker har i sin vardag. Produkterna är även lättillgängliga och går att köpa genom elgrossisten där avtal och rutiner finns för reklamation och garantiärenden.

Skulle elektrikern välja produkter efter hur mycket man tjänar på det så skulle alla elektriker välja att sälja in Casambi/Vadsbo i stället för Plejd.

Men jag vill understryka att jag inte på något sätt är någon fanboy för Plejd. Jag har blå puckar i servicebilen och installerar då och då på lämpliga ställen, men är starkt kritisk till hur många elektriker endast känner till Plejd och säljer in ett "Smart hem-system" till nybyggnation av villor men inte förklarar för kunden vad dom egentligen får (eftersom dom ofta har dålig koll på nackdelarna).

Slutligen vill jag säga att det finns väldigt många elfirmor som har privatpersoner som huvudsakliga kunder och att det är många som tycker om dom. Det stämmer att många inte är stamkunder, men det betyder inte att alla försöker maximera vinst framför att se till kundens bäst och hjälpa kunden på bästa vis.
//Patrik
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Elektriker installerar inte Plejd för att man tjänar mycket pengar på det, utan för att det är bra produkter som löser problem som elektriker har i sin vardag.
Ja det är ju precis det vi sagt hela tiden när det gäller Plejd. Men tänk vad många kunder som går runt och tror att de anlitar elektriker för att lösa kundens problem och tillgodose kundens önskemål.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Elektriker installerar inte Plejd för att man tjänar mycket pengar på det, utan för att det är bra produkter som löser problem som elektriker har i sin vardag. Produkterna är även lättillgängliga och går att köpa genom elgrossisten där avtal och rutiner finns för reklamation och garantiärenden.
Först tack för bra och sakligt svar, det uppskattas. Att Plejd är mer lättillgängliga fast plejd går ju bara att köpa hos grossisten medan Hue i alla butiker, till och med Ica så det är betydligt mer lättillgängligt. Sen är det som du säger mer att man har det liggande i servicebilen, vilket alla produkter kan göra. Däremot är ju marginalen hos grossisten större för Plejd hos grossisten än köpa i vilken annan butik som helst, det kan du inte förneka eller hur?


Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
men är starkt kritisk till hur många elektriker endast känner till Plejd och säljer in ett "Smart hem-system" till nybyggnation av villor men inte förklarar för kunden vad dom egentligen får (eftersom dom ofta har dålig koll på nackdelarna).
Här håller jag helt med, det är ju just detaljen att grossist säljer som smart hem och enkelheten att hämta på hyllan gör att just det säljs. Om kunden i te har något intresse av smart hem är en sak. Att sälja in det som smart hem istället för smart belysning är ju det felaktiga.


Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Slutligen vill jag säga att det finns väldigt många elfirmor som har privatpersoner som huvudsakliga kunder och att det är många som tycker om dom. Det stämmer att många inte är stamkunder, men det betyder inte att alla försöker maximera vinst framför att se till kundens bäst och hjälpa kunden på bästa vis.
Självklart finns det sådana företag, alla har ju inte möjlighet att välja sina kunder. Sista meningen rimmar dock illa med det du skrev innan om hur kunden köper utifrån felaktiga argument vilket enligt mig inte är se till kundens bästa eller bäst vis.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Ja det är ju precis det vi sagt hela tiden när det gäller Plejd. Men tänk vad många kunder som går runt och tror att de anlitar elektriker för att lösa kundens problem och tillgodose kundens önskemål.
Absolut är det så! För elektrikern så är det en lösning som elektrikern själv också skulle valt till sig själv och därför anser man att det som är gott till en själv är också en bra lösning för kunden.
Men det är nog många gånger som man som elektriker skulle behöva göra en mer långtgående behovsanalys än vad man gör.
Skulle man t.ex. fråga en kund om dom vill kunna se inomhustemperaturen i sin fjällstuga som ska byggas och även kunna få en pushnotis vid fel så skulle nog flera säga ja till det. Och då är inte Plejd lösningen för dom.

//Patrik
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
P
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Skulle man t.ex. fråga en kund om dom…
Du vet hur man säger, som man frågar får man svar.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Först tack för bra och sakligt svar, det uppskattas. Att Plejd är mer lättillgängliga fast plejd går ju bara att köpa hos grossisten medan Hue i alla butiker, till och med Ica så det är betydligt mer lättillgängligt. Sen är det som du säger mer att man har det liggande i servicebilen, vilket alla produkter kan göra. Däremot är ju marginalen hos grossisten större för Plejd hos grossisten än köpa i vilken annan butik som helst, det kan du inte förneka eller hur
Visst är det så, men det handlar mer om att vi ska kunna sälja material med påslag till ett liknande pris som kund kan köpa för själv.
Det är samma sak med Sonos som är svårt för oss elektriker att sälja eftersom vi betalar lika mycket som slutkund för grejerna. Då känns det som att lura kunden och man rekommenderar hellre kunden att köpa grejerna själv då.

//Patrik
 
P PelleWidell skrev:
Du vet hur man säger, som man frågar får man svar.
Håller helt med!

//Patrik
 
P
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Visst är det så, men det handlar mer om att vi ska kunna sälja material med påslag till ett liknande pris som kund kan köpa för själv.
Det är samma sak med Sonos som är svårt för oss elektriker att sälja eftersom vi betalar lika mycket som slutkund för grejerna. Då känns det som att lura kunden och man rekommenderar hellre kunden att köpa grejerna själv då.

//Patrik
Fast då är vi ju trots allt tillbaka på att man säljer Plejd för att man tjänar mest på det. ;)
inte många elektriker som installerar kundinköpta produkter (jag vet att det är skillnad på en Exxact strömbrytare köpt på Jula eller Ahlsell)
 
Det finns ju mindre anledning att anlita en elektriker för att installera Hue, där räcker det ju oftast med tex ett barnbarn om man har svårt med teknik. Plejd kräver ju elektriker... Sen är det också så att Plejd funkar helt utan internet och sånt, så det är en större risk för installatören att det blir en massa support som inte ens har med det installerade systemet att göra om man väljer att installera Hue.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Fast då är vi ju trots allt tillbaka på att man säljer Plejd för att man tjänar mest på det. ;)
inte många elektriker som installerar kundinköpta produkter (jag vet att det är skillnad på en Exxact strömbrytare köpt på Jula eller Ahlsell)
Jo, så kan man ju absolut se på saken.
Dom allra flesta kunder jag stött på under mina 13 år av privatpersoner är att dom flesta vill ha en fullständig funktion installerad och då ingår tillhandahållning av produkt och installation. Då väljer vi produkter vi kan köpa hos grossisten i ställer för att svansa in på Ica och stå i kassan för att sedan åka till grossisten och köpa resten av materialet som behövs. :)

//Patrik
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.