R
Nissens Nissens skrev:
Sicken låg nivå du hamnat på, den tänker jag inte sänka mig till, där kan du stanna ensam.
Kul att du säger så ...

Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju vilken generation det är som kommer att vilja ha den automatiseringsnivån som nördar idag lägger en massa tid på.
... för att sedan återigen kalla alla som inte nöjer sig med att styra en lampa för nördar.

Nej, nivån på dessa trådar är det du som drar ner genom att aldrig debattera sakligt.

Nissens Nissens skrev:
Det verkar inte vara någon generation som finns ännu i allafall. Tänker på 20 års ålder och uppåt..
Du får nog ta detta med alla otaliga tillverkare som tydligen anser att du har fel.
 
Nissens Nissens skrev:
Vad har du själv skapat under de åren?
Första 10 åren satt jag på en parkbänk och drack öl. Senaste 3 åren har jag suttit här och väntat på att det första konstruktiva argumentet tlll att använda Plejd ska komma.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det får stå för dig, det är verkligen inget sig efter hemsutomation som det är nu. Förutom hos entusiaster..
Som sagt, det du påstår här är ju tvärtemot den riktningen som Plejd nu går åt. Är de också idioter som inte förstår att de flesta inte vill ha hemautomation? Då förutsätter jag att du illa kvickt sålde dina aktier.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Inte riktigt... KNX är inget många fler än jag som nämnt. Det är egna hemmasnickrade lösningar mot plejd.
Nja, det behöver ju inte vara hemmasnickrat bara för att man pratar öppna standarder, öppna api:er eller öppen källkod. Det finns massor av kommersiella lösningar som använder sig av öppna saker och det är ju knappast något fel med det. Vill man inte bygga själv kan man betala en slant för att få ett snyggt och enkelt gui och en lättanvänd app till exempel.

Det är lite här som Nissens kunskap brister, han verkar tro att bara för det är öppna standarder så måste man bygga allt från grunden och göra en massa komplicerad programmering. De flesta normalbegåvade klarar nog av att koppla in en Trådfri-ljuskälla från Ikea och styra denna med en fjärrkontroll till exempel. Faktiskt oändligt mycket lättare än att sätta upp Plejd. I bakgrunden i Trådfri-systemet används zigbee men det behöver ju vanliga konsumenter inte bry sig om. Precis så som det ska vara alltså. Men om man vill kan man tack vare öppenheten integrera enheterna med i princip vilket system som helst och göra det hur enkelt eller komplicerat man vill. Man behöver inte ens använda Ikeas egen hubb överhuvudtaget. Men om man uppskattar enkelheten kan man köpa den. Det finns inget motsatsförhållande här.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Första 10 åren satt jag på en parkbänk och drack öl. Senaste 3 åren har jag suttit här och väntat på att det första konstruktiva argumentet tlll att använda Plejd ska komma.
Det har kommit flera som flera håller med om oavsett om Plejd är en begränsad lösning vilket för övrigt de flesta om inte alla också håller med om. Det är inte svart eller vitt om man vill utöka sin lösning hemma. Det finns alldeles säkert en marknad för de som inte bryr sig det minsta om styrning utöver belysning för automation är det inte så mycket av med Plejd. För egen del blir det inte entusiastlösningen och inte den inlåsta lösningen om jag skulle få för mig att styra belysningen.
 
J
J Jonte Karlsson skrev:
Nja, det behöver ju inte vara hemmasnickrat bara för att man pratar öppna standarder, öppna api:er eller öppen källkod. Det finns massor av kommersiella lösningar som använder sig av öppna saker och det är ju knappast något fel med det. Vill man inte bygga själv kan man betala en slant för att få ett snyggt och enkelt gui och en lättanvänd app till exempel.

Det är lite här som Nissens kunskap brister, han verkar tro att bara för det är öppna standarder så måste man bygga allt från grunden och göra en massa komplicerad programmering. De flesta normalbegåvade klarar nog av att koppla in en Trådfri-ljuskälla från Ikea och styra denna med en fjärrkontroll till exempel. Faktiskt oändligt mycket lättare än att sätta upp Plejd. I bakgrunden i Trådfri-systemet används zigbee men det behöver ju vanliga konsumenter inte bry sig om. Precis så som det ska vara alltså. Men om man vill kan man tack vare öppenheten integrera enheterna med i princip vilket system som helst och göra det hur enkelt eller komplicerat man vill. Man behöver inte ens använda Ikeas egen hubb överhuvudtaget. Men om man uppskattar enkelheten kan man köpa den. Det finns inget motsatsförhållande här.
Precis, låt oss tänka oss att jag är så dum och enkelspårig som Nissens säger. Ändå kan jag dagligen snickra ihop automationer med några knapptryckningar.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Nja, det behöver ju inte vara hemmasnickrat bara för att man pratar öppna standarder, öppna api:er eller öppen källkod. Det finns massor av kommersiella lösningar som använder sig av öppna saker och det är ju knappast något fel med det. Vill man inte bygga själv kan man betala en slant för att få ett snyggt och enkelt gui och en lättanvänd app till exempel.
Nej, håller med igen om det mesta. Det enda här är att appen i mitt hushåll skulle vara sekundär på gränsen till oanvänd. Problemet är att man lätt hamnar på KNX-sidan om man vill ha det snyggt och utbyggbart.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Inte jag heller... Ska köra KNX så får jag det bästa av världar. Både dyrt och utbyggbart i all framtid. Licens på 10k för att pilla själv men det kan det vara värt
Det är helt klart en annan helt annan prisnivå om man jämför med produkter som kostar 249 kr, men satsar man på KNX så finns det ändå en stor möjlighet att spara mycket pengar på smarta produktval (att man inte låser sig till ett fabrikat utan "plockar russinen ur kakan")och bra inköpsställen.

Det gemensamma programmeringsverktyget för alla drygt 500 tillverkare finns med lite olika licenser. Pro-varianten kostar mycket riktigt 10 000 kr, men om man är en husägare så finns även en Home Edition-licens som kostar 3500 kr. Om man dessutom registrerar ett konto på Myknx.org och gör deras fria lilla onlineskola så får man dessutom en Lite-licens värd 2000 kr som man kan uppgradera till Home Edition-licens för mellanskillnaden. :p

//Patrik
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
A
För att inte sabba denna tråd ännu me, så startade jag en utbrytartråd om vad som är grejen med hemautomation, som vi snuddat vid här några gånger, med tre identifierade grupper:

1. Dom som tänker hemautomation är framtiden, alla kommer vilja ha det!

2. Dom som (ännu) inte ser nyttan med det.

3. Icke-binära, t.ex. gillar hemautomation men kan inte komma på en tillämpning, eller de som påstår att Plejd är smart.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hemautomation-vad-aer-grejen.477342/
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
K Kihlmo skrev:
Kom hit för att säga det, med undantaget att allt inte blir skräp om det idag har stöd för någon av de protokollen som stöds inom ramen för Matter/Thread. Kanske behöver genomgå anpassningar och eventuellt certifieras och då beror det helt enkelt om det är värt det för tillverkare. Alternativt öppna upp källkoden för att det ska kodas hos de intresserade.

Vill Plejd sedan stå utanför med proprietära varianter, är det deras val och förlust.

Frågan jag ställer mig är bara vilken enhet som ska ta hubb-rollen?

Allra helst skulle jag vilja ha ett uttag i fiberkonverter/medieomvandlare för IoT-ändamål, så all trafik som enbart ska prata med internet (kontakt etableras inifrån) slussas den vägen och inte inkräktar på det primära nätverket.

Vilket inte är standard idag hos gemene medmänniska/familj/hushåll att segmentera sitt nätverk för det ändamål som nätverk ska nyttjas och ha åtkomst. Att standardisera via Matter/Thread är ett bra första steg, sedan är det fler aktörer som behöver standardisera i efterkommande led.

På samma vis hoppas jag att säkerhetsutrustning kan tilldelas en egen port (eller VLAN för den delen). För att kunna bidra med insikter till grannskap och blåljus-personal, vad sensorerna har uppfattat om så bara för att uppmärksamma och påkalla uppmärksamhet från grannar.

Men det är en helt annan dialog och har sina helt egna utmaningar.
Hej, som du själv säger så går det att göra med olika lösningar idag men är inte en enkel sak, men min fråga är, varför vill du att dina saker ska kunna kommunicera utåt? Jag har försökt att bygga så mycket som möjligt lokalt, har fått göra en del saker baserat på esphome, tex varmluftspumpen, men det har det varit värt. Då allt är lokalt och jag behöver bara kommunicera med min homeassistant sker över SSL/TLS resten av kommunikationen sker inom LAN'et.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
svårigheter att lista ut vilka prylar man behöver för en viss applikation.
Ja, det är väl möjligen enda fördelen med Plejd. Men det eror ju på att det inte finns några valmöjligheter...
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Ja, det är väl möjligen enda fördelen med Plejd. Men det eror ju på att det inte finns några valmöjligheter...
Som sagts tidigare, det finns många fördelar med Plejd, men vill man inte se det så ser man det inte. :)
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagts tidigare, det finns många fördelar med Plejd, men vill man inte se det så ser man det inte.
Tänk vad mycked tid vi hade sparat om du bara hade berättat vad dessa fördelar är. Men där får man nog säga att det är kört.

Du har förresten fortfarande inte svarat hur du ser på Plejd-aktien nu när de svängt om till att försöka bli ett hemautomationsbolag samtidigt som du fortfarande är tvärsäker på att nästan ingen vill ha hemautomation. Sålde du rubbet?
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Tänk vad mycked tid vi hade sparat om du bara hade berättat vad dessa fördelar är. Men där får man nog säga att det är kört.

Du har förresten fortfarande inte svarat hur du ser på Plejd-aktien nu när de svängt om till att försöka bli ett hemautomationsbolag samtidigt som du fortfarande är tvärsäker på att nästan ingen vill ha hemautomation. Sålde du rubbet?
Tänk vad tid du hade sparat om du läst vad jag skrivit om Plejds fördelar, eftersom jag inte har någon ambition att sälja in dem heeela tiden då hänvisar jag till Plejds hemsida och du kan även hitta info i forumen här.

Om du hade läst vad jag skrivit här tidigare så hade du vetat att jag sålde mina plejdaktier när de hade stigit kraftigt, men jag överväger att gå in i dem igen nu. De lär snart lyfta ordentligt igen. Det verkar som att du inte följer vad som skrivs här…
 
Nissens Nissens skrev:
Om du hade läst vad jag skrivit här tidigare så hade du vetat att jag sålde mina plejdaktier när de hade stigit kraftigt, men jag överväger att gå in i dem igen nu. De lär snart lyfta ordentligt igen. Det verkar som att du inte följer vad som skrivs här…
Du överväger alltså att gå in i ett bolag som verkar inom ett område som enligt dig nästan ingen är intresserad av? Förstår du inte att det väcker lite frågor?
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.