14 487 läst · 33 svar
14k läst
33 svar
Plejd till Garageport
Vilket relä som helst med en spole för 230 VDC. Enklast är en kontakter med skruvterminaler.Dannnnnnne skrev:
Men funkar det med Plejdens av/på? Styrs det inte med pulser från en återfjädrande brytare nu? Mycket enklare med t ex en Shelly i så fall som man kan programmera att ge en puls av valfri längd (plus att det finns modeller med inbyggd potentialfri reläkontakt).
Bästa svaret
Fungerar alldeles utmärkt.
Så har jag gjort
Så har jag gjort
Ok. Berätta för en amatör som mig vilken Plejd som kostar 1000:-? Och varför några hundralapparuseless skrev:
Du (och 4000) andra snubbar på detta forumet sok Shelly eller Schneider går alltid fel i dessa trådar.useless skrev:
*Trådstartaren HAR redan Plejd
*Han vill lägga till EN enhet
Så kommer en sån som du och påpekar stt det finns billigare prylar. 😀
Hjälp till istället.
Vad ska han köpa för Plejd puck?
Hur ska han koppla?
Det var säkert du som var grannen i den episka tråden som klippte gräset på midsommardagen kl 08:00! 😂
Ok. 968:- då (plus eventuell frakt). Det finns ju ingen plejd som är ensam löser problemet, så redan där är TS rökt.A Greedy1978 skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/plejd-controller-ctr-01
https://www.elbutik.se/product.html/hager-rela-16a-1no1nc-230verc2181
Då återstår problemet med pulser att lösa.
Den här för 149:- (plus frakt) löser problemen i en enda pryl:
https://www.styrahem.se/p/451/infalld-strombrytare-1-kanal-potentialfri-wifi-shelly-1
Förutom att den inte går att styra med plejd-appen. Men det är ju en svaghet med plejd, inte Shelly.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Man kan ju flasha Shelly för Homekit också, så tänkte jag köra först.
Men jag har löst det med att köra Url-kommandon för att öppna och stänga porten, kan göra det via shortcuts i iOS, så funkar bra på AppleWatch likväl som Siri om man inte orkar köra typ HA.
Men jag har löst det med att köra Url-kommandon för att öppna och stänga porten, kan göra det via shortcuts i iOS, så funkar bra på AppleWatch likväl som Siri om man inte orkar köra typ HA.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 173 inlägg
Ett problem som uppkommer när man styr en garageport med Plejd är att man inte får en oberoende status som kan visa om garageporten är öppen eller stängd.
Om man ser garageporten man styr så är det inga problem, men sitter man i soffan eller är på jobbet och vill släppa in någon i garaget för att lämna ett paket så behöver man en status.
Detta kan dock lösas på ett sedvanligt "osofistikerat Plejd-sätt". Man sätter magnetkontakt på garageporten som får styra ett mellanrelä som i sin tur kan styra en ingång till en Plejd-puck och då använda statusen för den Plejd-pucken i appen till att se läget på garageporten.
Man har dock ingen möjlighet att låsa statusen för att endast indikera, utan om man trycker av/på i appen så stämmer inte statusen längre. Lika så skulle man önska att det fanns möjlighet med pinkod på just styrning av garageport, så man inte råkar styra den av misstag för att man slinter med tummen.
I ditt fall eftersom du redan är Plejd så kan det ju vara smidigast att fortsätta på det spåret eftersom det går att få till.
//Patrik
Om man ser garageporten man styr så är det inga problem, men sitter man i soffan eller är på jobbet och vill släppa in någon i garaget för att lämna ett paket så behöver man en status.
Detta kan dock lösas på ett sedvanligt "osofistikerat Plejd-sätt". Man sätter magnetkontakt på garageporten som får styra ett mellanrelä som i sin tur kan styra en ingång till en Plejd-puck och då använda statusen för den Plejd-pucken i appen till att se läget på garageporten.
Man har dock ingen möjlighet att låsa statusen för att endast indikera, utan om man trycker av/på i appen så stämmer inte statusen längre. Lika så skulle man önska att det fanns möjlighet med pinkod på just styrning av garageport, så man inte råkar styra den av misstag för att man slinter med tummen.
I ditt fall eftersom du redan är Plejd så kan det ju vara smidigast att fortsätta på det spåret eftersom det går att få till.
//Patrik
Redigerat: