Dannnnnnne
Okej, min fråga är väl om du har en länk till ett potentialfritt relä som fungerar ihop med Plejden och hur detta isåfall ska kopplas
 
  • Gilla
Ola Smålander
  • Laddar…
richardtenggren
Jag kör med en Shelly 1, driver den via motorn och den har potentialfrittrelä :)
Jag kör den med hjälp av url-kommandon, men går ju styra via brytare genom att använda en till Shelly.
 
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Okej, min fråga är väl om du har en länk till ett potentialfritt relä som fungerar ihop med Plejden och hur detta isåfall ska kopplas
Vilket relä som helst med en spole för 230 VDC. Enklast är en kontakter med skruvterminaler.
Men funkar det med Plejdens av/på? Styrs det inte med pulser från en återfjädrande brytare nu? Mycket enklare med t ex en Shelly i så fall som man kan programmera att ge en puls av valfri längd (plus att det finns modeller med inbyggd potentialfri reläkontakt).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Fungerar alldeles utmärkt.
Så har jag gjort
 
  • Elektrisk installation med Hager relä och anslutningar, kopplingsdosor, kablar, väggmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation med strömbrytare, uttag, kopplingsdosor och ledningar, delvis monterat, mot träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss, eltavla, anslutningar, Plejd enhet, kommentarer, möjlig elinstallation, papper, tangentbord bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henrik Persson75 och 7 till
  • Laddar…
Dock så har jag ej någon tryckknapp inkopplad
 
Hur vet du om garageporten öppnar eller stänger när du sitter med en plejd-app i andra änden av huset?
 
Öppen, På
Stängd, Grå
 
  • Skärmdump av en app för hemautomation visar kontroller för olika rum och enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ok, alltså ingen annan ordinarie fjärrkontroll inblandad. Det är en annan styrsignal till porten än den TS har som kräver ett återfjädrande potentialfritt relä som bara skickar ut en impuls.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför just plejd? Det finns ju massor av trådlösa potentialfria brytare för en bråkdel av priset.
Låt oss utgå från att trådstarn har 300 kr över i slutet av månaden och inte behöver en hundralapp över till havregryn....
 
  • Gilla
  • Haha
palle24 och 4 till
  • Laddar…
Ok. Så om man har pengar över är det bättre att lägga 1000:- på en plejd och en kontaktor än att lägga 100-150:- på en annan produkt som löser uppgiften?
Konstigt resonemang.
 
useless useless skrev:
Ok. Så om man har pengar över är det bättre att lägga 1000:- på en plejd och en kontaktor än att lägga 100-150:- på en annan produkt som löser uppgiften?
Konstigt resonemang.
Ok. Berätta för en amatör som mig vilken Plejd som kostar 1000:-? Och varför några hundralappar
useless useless skrev:
Ok. Så om man har pengar över är det bättre att lägga 1000:- på en plejd och en kontaktor än att lägga 100-150:- på en annan produkt som löser uppgiften?
Konstigt resonemang.
Du (och 4000) andra snubbar på detta forumet sok Shelly eller Schneider går alltid fel i dessa trådar.

*Trådstartaren HAR redan Plejd
*Han vill lägga till EN enhet

Så kommer en sån som du och påpekar stt det finns billigare prylar. 😀

Hjälp till istället.

Vad ska han köpa för Plejd puck?
Hur ska han koppla?

Det var säkert du som var grannen i den episka tråden som klippte gräset på midsommardagen kl 08:00! 😂
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Henrik Persson75 och 6 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Ok. Berätta för en amatör som mig vilken Plejd som kostar 1000:-? Och varför några hundralappar
Ok. 968:- då (plus eventuell frakt). Det finns ju ingen plejd som är ensam löser problemet, så redan där är TS rökt.
https://www.elbutik.se/product.html/plejd-controller-ctr-01
https://www.elbutik.se/product.html/hager-rela-16a-1no1nc-230verc2181

Då återstår problemet med pulser att lösa.


Den här för 149:- (plus frakt) löser problemen i en enda pryl:

https://www.styrahem.se/p/451/infalld-strombrytare-1-kanal-potentialfri-wifi-shelly-1

Förutom att den inte går att styra med plejd-appen. Men det är ju en svaghet med plejd, inte Shelly.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Man kan ju flasha Shelly för Homekit också, så tänkte jag köra först.
Men jag har löst det med att köra Url-kommandon för att öppna och stänga porten, kan göra det via shortcuts i iOS, så funkar bra på AppleWatch likväl som Siri om man inte orkar köra typ HA.
 
Dannnnnnne
Manne.c Manne.c skrev:
Fungerar alldeles utmärkt.
Så har jag gjort
Snyggt,,tydligt å klart! Tack så mycket!
 
  • Gilla
Manne.c
  • Laddar…
Ett problem som uppkommer när man styr en garageport med Plejd är att man inte får en oberoende status som kan visa om garageporten är öppen eller stängd.
Om man ser garageporten man styr så är det inga problem, men sitter man i soffan eller är på jobbet och vill släppa in någon i garaget för att lämna ett paket så behöver man en status.
Detta kan dock lösas på ett sedvanligt "osofistikerat Plejd-sätt". Man sätter magnetkontakt på garageporten som får styra ett mellanrelä som i sin tur kan styra en ingång till en Plejd-puck och då använda statusen för den Plejd-pucken i appen till att se läget på garageporten.

Man har dock ingen möjlighet att låsa statusen för att endast indikera, utan om man trycker av/på i appen så stämmer inte statusen längre. Lika så skulle man önska att det fanns möjlighet med pinkod på just styrning av garageport, så man inte råkar styra den av misstag för att man slinter med tummen.

I ditt fall eftersom du redan är Plejd så kan det ju vara smidigast att fortsätta på det spåret eftersom det går att få till.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.