13 418 läst · 45 svar
13k läst
45 svar
Plejd eller Z wave?
Hmm blir nog en RaspBee 2 till Raspberryn, gillar onboard grejen, tänkte fixa med en liten skärm i en enhet. Men måste nog beställa en conbee också till en liten mintpc som jag har liggande. Blir kul det här, amazon let's go.pacman42 skrev:
Nackdelen med RaspBee/ConBee är ju dock att man blir beroende av en mjukvara som inte är öppen (deConz). Den är iofs väldigt bra för att ansluta ZigBee-enheterna, men ändå....G guggen skrev:
Fast jag tyckte jag läste att det var öppen källkod för deconz (api:ett) så man kunde extenda den, skall kolla om den ligger på github.pacman42 skrev:
Edit: jodå, källkoden ligger med ngn öppennsås licens på github, api iaf.
Motorvärmare eller dieselvärmare styr jag redan idag via Volvos app på telefonpacman42 skrev:- Utebelysning styrd av solens upp/nedgång samt tid. Detta kan du göra med Philips Hue plus en ZigBee-brytare från Kjell. Pris Philips Hue gateway för ca 500kr, bytare 100-500kr (beroende på vart man köper den och vilken tillverkare man väljer).
- automatisk avstängning av belysning i garaget (även toalett och en del andra rum). Hue (500kr, men den köpte du ju redan till utebelysningen), rörelsesensor (100kr på IKEA), brytare (100-500kr).
- Nattbelysning (Hue, som ovan), rörelsesensor, glödlampa (100kr IKEA)
- släckning av rum efter 15-30 minuter där rörelsesensor troligen inte behövs (farstu, tvättstuga, förråd), HUE + brytare (100-500kr).
- temperaturstyrning av element, fläkt eller liknande. Samsung Smartthings gateway (ca 800kr). Temperatursensor (Philips, ca 300kr - innehåller också ljussensor och rörelsesensor). Vägguttag med relä (IKEA 100kr)
- fast installation av temperaturstyrning: Samsung Smartthings gateway (ca 800kr). Temperatursensor (Philips, ca 300kr - innehåller också ljussensor och rörelsesensor). Reläpuck (Xiaomi 300kr)
- automatisk låsning av ytterdörr på kvällen. ZigBee-lås ytterdörr (Danalock 1800kr), Samsung SmartThings gateway (800kr)
- övervakning av stängd ytterdörr- Dörr/fönstersensor (Xiaomi 200kr), Samsung SmartThings gateway (800kr)
- bevattning av trädgårdslandet. IKEA Knycklan ventil (500kr), Samsung SmartThings gateway (800kr)
Några exempel fick du i alla fall.
Jag hade iofs troligen byggt min egen gateway på en Raspberry Pi med en Conbee II USB-sticka för ZigBee för att få full flexibilitet, men Samsung SmartThings är jättebra om man tycker att den räcker till och den är nog det bästa valet för en nybörjare som vill kunna göra avancerade saker med ZigBee.
Edit: Glömde motorvärmaren...
I garaget ska jag köra ett enkelt system med z wave men i huset tänker jag köra både z vawe och zigbee med Malmbergs
Det behöver du inte, de flesta system har enkla logiksystem, oftast grafiska, för att hantera det. Domoticz har Blockly (men man kan även koda i shell/python eller vad man annars vill). Blockly är extremt bra för nybörjaren:E El-Löken66 skrev:
- https://developers.google.com/blockly
AppInventor som man kan göra appar för mobiltelefoner med har också Blockly. Detta gjorde att min 14-åring (då) hemma kunde skriva egna spel till mobilen. Det första var klart på runt en timme...