Nissens
C cmala skrev:
Plejd bedömer jag tekniskt som en återvändsgränd så länge som de inte öppnar upp för teknikstacken Matter (som Zigbee 3.0 är en del av) som både Schneider, Philips, IKEA, Apple, Google m.fl. ansluter till. Osäker på om firmware i Plejdenheter går att uppdatera så att de kan göra det i framtiden. Däremot tycks Plejd varit framgångsrika i just Sverige att marknadsföra sina produkter som en lösning hos svenska elektriker.
Men personligen tror jag att deras proprietära teknik kommer att vara en parantes.

Mina kunskaper inom området är begränsad förutom el-/teleutbildning, IT-utbildning och SW-praktik. Däremot hade jag nyligen anledning till att sätta mig in i saken då flera 10-åriga Schneider (skit-) dimrar ungefär samtidigt slutat mekaniskt att fungera. Då uppdaterade jag till Zigbee 3.0 kompatibla dimrar, "wired" då dosorna och ledningsdragning redan fanns. Den som är orolig för batteri i Zigbee 3.0 enheter behöver kanske inte ha någon större oro då ett vanligt CR2032 batteri varar flera år...
Läs mer om Matter här;
[länk]
Så du tror att Plejd endast går bra på den svenska marknaden?

Du tror också att det endast är elektriker som uppskattar Plejd prylar?

Och så tror du att alla vill ha total hemautomation…

Inte många rätt…

Nissens Nissens skrev:
Jag kan inte hitta Plejd på de stora marknadsplatserna som. amazon.de (.se) eller ebay.com.
Måste vara en marginell Sverigeprodukt.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Det är ju helt fel,
Det finns en stor del ironi i det inlägg du kommenterar ;)

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns en stor del ironi i det inlägg du kommenterar ;)
När jag läser det igen så har du helt rätt, men, det e ju precis så det används!

• Gilla
  • Älska
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jag kan inte hitta Plejd på de stora marknadsplatserna som. amazon.de (.se) eller ebay.com.
Måste vara en marginell Sverigeprodukt.
Prisspårningssida visar Plejd Dimmer, Bluetooth, 4.5 stjärnor, ingen butik säljer produkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Du tror också att det endast är elektriker som uppskattar Plejd prylar?

Och så tror du att alla vill ha total hemautomation…

Inte många rätt…
Ja, Plejd går endast bra på den svenska marknaden, möjligen har de fått viss framgång även i Norge.
Nej, jag tror inte att det bara är elektriker som gillar Plejd.
Nej, jag tror inte att alla vill ha "total hemautomation".

Men Plejd är en mygga i sammanhanget jämfört med "Matter"-intressenterna! Dessa valde inte Plejds Bluetooth och WiFi baserade teknik i sin standard utan en mycket effektivare befintlig, beprövad och uppdaterad teknik (Zigbee 3.0). Därför är Plejd en återvändsgränd och jag skulle aldrig satsa på det vid en nyinstallation.
"If you can't beat them - join them"

• Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Batteridrift är bra kortsiktigt, men senare blir det batterier att byta lite här och där efterhand som de lägger av…
Och?

Jag har plejd och är nöjd. Förutom all takbelysning och utebelysning styr jag även poolpumpens frekvensomformare och bergvärmepumpens poolvärmning med Plejd.

Frekvensomformaren har en 0-10V ingång som jag har en Plejd Controller på. Poolpumpmotorn går med minimi-varvtal (25Hz) dagtid (när elpriset är högt) och går på normalvarvatal nattetid (50Hz). Samtidigt styr Plejd en extern blockering av bergvärmepumpen så att den endast ska värma poolen nattetid. Är elpriset väldigt lågt någon dag kan jag enkelt starta värmning och öka varvtalet på poolpumpen med telefonen.

Tycker det är smidigt med Plejds astrour i appen så all utebelysning går på och av i samband med solens nedgång. Även vissa lampor inomhus tänds vintertid när solen går ner.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Och?
Det är en stor nackdel förstås. Att sträva efter så lite underhåll som möjligt och minimera potentiella felkällor är bra ledstjärnor.

keep it simple.

J
Nissens Nissens skrev:
Det är en stor nackdel förstås. Att sträva efter så lite underhåll som möjligt och minimera potentiella felkällor är bra ledstjärnor.

keep it simple.
Nu vet vi att du gärna hade levt på Henry Fords tid då valmöjligheterna var små. Dock är det så att vi tydligen är eniga om att det är dumt att anväda batterier till platser där det finns kabel och möjlighet att installera fast. Därför har zigbee för den negative VALMÖJLIGHETERNA att använda VALFRI anslutning. För de flesta ser man nog detta som något positivt. Ursäkta om jag gjorde mig till talesperson för positiva Sune-gänget. Negative Rune har en plats över tror jag.
Skärmdump av forumdiskussion om smarta hem-system: Plejd, IKEA, Philips Hue, Zigbee, installationsjämförelser, fast och pluggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C cmala skrev:
Plejd bedömer jag tekniskt som en återvändsgränd så länge som de inte öppnar upp för teknikstacken Matter (som Zigbee 3.0 är en del av) som både Schneider, Philips, IKEA, Apple, Google m.fl. ansluter till.
Fast dom flesta stora har väl redan sagt att ja vi kommer stödja Matter men om du vill göra nåt med våra prylar så måste du ha vår egen hubb annars komer det inte att fungera och sen får du koppla den hubben till homekit google eller vad dom nu stödjer

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
C cmala skrev:
Ja, Plejd går endast bra på den svenska marknaden, möjligen har de fått viss framgång även i Norge.
Nej, jag tror inte att det bara är elektriker som gillar Plejd.
Nej, jag tror inte att alla vill ha "total hemautomation".

Men Plejd är en mygga i sammanhanget jämfört med "Matter"-intressenterna! Dessa valde inte Plejds Bluetooth och WiFi baserade teknik i sin standard utan en mycket effektivare befintlig, beprövad och uppdaterad teknik (Zigbee 3.0). Därför är Plejd en återvändsgränd och jag skulle aldrig satsa på det vid en nyinstallation.
"If you can't beat them - join them"
Det är väl just det som speglar Plejds strategi - man vet att man är en liten aktör och att det därför antagligen är omöjligt att med standardiserade produkter konkurrera med alla de stora tillverkarna.

Istället har man valt att fokusera på marknadsföring och försäljning via installatörerna. Något som har visat sig vara en smart strategi eftersom kunden då blir rekommenderad, eller tom. "anvisad", deras produkter.

Jag tror inte man har någon som helst ambition att bli en konstruktör av prylar som en i mängden och därför bibehåller man egna protokoll och gränssnitt. Fokus ligger på marknadsföring och enkelhet - inte på funktionalitet och kompabilitet.

Det indikeras kanske även av lanseringen av de nya produkter som via installatörerna når en ny marknad där det antagligen för en lång tid framöver finns möjlighet att sälja stora volymer.
Det torde dock inte innebära något annat än en fristående produkt som går att styra via en befintlig app och frågan är hur länge man finner nya segment och/eller marknader för grejer med en alldeles egen standard.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Jag tror inte man har någon som helst ambition att bli en konstruktör av prylar som en i mängden och därför bibehåller man egna protokoll och gränssnitt. Fokus ligger på marknadsföring och enkelhet - inte på funktionalitet och kompabilitet.
Den strategin fungerar inte längre, det bygger då på att slutkunden har okunskap om vad produkterna är samt att elektrikern prackar på dem. Det går strålande att även i det öppna landskapet konkurrera med andra, tex så kan man tänka sig att dimmerlösningen skulle vara prima konkurrent till andra och stå sig bra, ifall den hade matter eller zigbee eller zwave. Möjligheten att sälja skulle bara öka.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
J
jbr jbr skrev:
Det är väl just det som speglar Plejds strategi - man vet att man är en liten aktör och att det därför antagligen är omöjligt att med standardiserade produkter konkurrera med alla de stora tillverkarna.

Istället har man valt att fokusera på marknadsföring och försäljning via installatörerna. Något som har visat sig vara en smart strategi eftersom kunden då blir rekommenderad, eller tom. "anvisad", deras produkter.

Det indikeras kanske även av lanseringen av de nya produkter som via installatörerna når en ny marknad där det antagligen för en lång tid framöver finns möjlighet att sälja stora volymer.
Det torde dock inte innebära något annat än en fristående produkt som går att styra via en befintlig app och frågan är hur länge man finner nya segment och/eller marknader för grejer med en alldeles egen standard.
Lite som Facit Åtvidaberg resonerade när Japan pumpade ut billiga miniräknare...till slut släppte man i panik en elektronisk räknare. Det gick sådär.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Den strategin fungerar inte längre, det bygger då på att slutkunden har okunskap om vad produkterna är samt att elektrikern prackar på dem. Det går strålande att även i det öppna landskapet konkurrera med andra, tex så kan man tänka sig att dimmerlösningen skulle vara prima konkurrent till andra och stå sig bra, ifall den hade matter eller zigbee eller zwave. Möjligheten att sälja skulle bara öka.
Jo och nu blir ju slutkunden alltmer upplyst om nya möjligheter för smarta hem och det här kommer aldrig att gå bra för Plejd. Redan i år blir det sannolikt ett stort ras eftersom nybyggnationen kraftigt gått ner.
Jag kan tänka mig att eftersom man har en så stark ställning bland elektriker och elgrossister så borde det vara ett stort mervärde med att de öppnade gränssnittet mot Matter. (kunder kommer att fråga)

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.