Sök på level system,nivå skruvar på google
Det använder jag till så stora plattor och det blir kanon.
10 kam på väggen och ett tunnt lager bak på plattan.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Plattsättaren84 Plattsättaren84 skrev:
Sök på level system,nivå skruvar på google
Det använder jag till så stora plattor och det blir kanon.
10 kam på väggen och ett tunnt lager bak på plattan.
tack för dina svar. Uppskattar det verkligen Men dessa skruvar så mer ut, som att de var ämnade till om man lägg er plattor horisontellt?! Vi kommer lägga endast vertikalt.
 
L linnnordstrom skrev:
tack för dina svar. Uppskattar det verkligen Men dessa skruvar så mer ut, som att de var ämnade till om man lägg er plattor horisontellt?! Vi kommer lägga endast vertikalt.
Fungerar på alla håll och dom kommer i 2 stl 1,2 mm glipa och 1,8
 
Plattsättaren84 Plattsättaren84 skrev:
Fungerar på alla håll och dom kommer i 2 stl 1,2 mm glipa och 1,8
Plattsättaren84 Plattsättaren84 skrev:
Sök på på google
Det använder jag till så stora plattor och det blir kanon.
10 kam på väggen och ett tunnt lager bak på plattan.
du är en ängel. Tack för all stöttning. Jag kommer säkerligen att komma med mer osmarta frågor. Ha en härlig fredag nu.
 
Kök med stora kakelplattor på väggarna, grå skåp och en stor pendellampa, verktyg syns på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med omonterade vita marmormönstrade kakelplattor och spacers, samt grå skåp och inbyggd ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tur att vi inte gjorde det själva, det var de hårdaste plattor plattsättaren jobbat med. Behövdes en enorm kakelsåg också just för att de passerade 63 cm.

såhär blev det Kök med grå inbyggda skåp och stora marmormönstrade kakelplattor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
När jag skulle renovera mitt kök för några år sedan var problemet att hitta en plattsättare som ville göra jobbet.
De ville inte göra så små jobb men åtog sig gärna att kakla 200 badrum i ett stambytesprojekt etc
Anledningen till detta är att plattsättningen kanske bara tar 6tim i anspråk och ingen vill då betala för hantverkarens hela dag och vem kan leva på att bara få betalt för 6tim om dagen... ;)
Kanske går det bara att sätta plattor ena dagen (t.ex 5tim) och sen måste man tillbaka dagen efter för att foga och lägga silikon (t.ex 3tim)...
Kan man då bara debitera för dessa 5+3tim så har man tappat en hel arbetsdags inkomst och det är ju ingen intresserad av.
Det är samtidigt väldigt svårt som småföretagare att pussla ihop flera sådana här småjobb för att få fulla dagar.

tensiden tensiden skrev:
Sen om det är ett litet jobb eller inte. Jo, det är det väl, så man kan inte kräva att de skall komma en viss tid kanske utan man hamnar förmodligen på "vi tar er i en lucka"-listan.
Precis så här är det om man ska ta sig an så små jobb... då gäller det att kunden är flexibel så man kan klämma in det när man får en lucka i ett större projekt.

L linnnordstrom skrev:
Dock var detta endast kakel och inte klinker och jag gissar att de är ännu hårdare.
Den storleken du nämner tyder på granitkeramik som är väldigt mycket hårdare att kapa och göra hål i så man får även vara beredd på en liten kostnad för slitage på dessa verktyg/maskiner.

H hempularen skrev:
Dessutom tar själva sättningen längre tid. Plattorna skall (troligen) "dubbelimmas". Med stora plattor sätter man fix både på väggen och på varje platta.
Korrekt.... alla storformatsplattor måste dubbellimmas.

T tompa_62 skrev:
Så länge det inte är några bulor i underlaget kan det inte ta mycket mer än två timmar att montera och en timme (eller två) dag två för fogning.
Jaha.... för inställelsetiden med körningar, förberedelser och undanplockning ska väl vara gratis... :dizzy:

L linnnordstrom skrev:
även då vi ska foga själva.
Har ni utrustningen för att foga och kunskapen att foga och dra silikon själva så det blir bra ?
I så fall känns det som ni kan sätta plattorna också.

L linnnordstrom skrev:
Han sa även att man måste ha primer bakom Kakel i kök?!?!
Primer är aldrig fel precis som Plattsättaren84 skriver...

****

Ja där ser man tydligare hur pass mycket det handlade om och där gick nog en dag bara för sättningen väl... ;)

Snyggt men själv hade jag hoppat över kortänden till vänster då inget stänk förekommer så långt från spisen men det är en smaksak.
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Det tog fem timmar för honom att sätta upp. Kom dagen efter att vi ringde medan andra antingen inte ville ta på sig det eller att de skulle komma efter tre veckor. han åkte hit, drog upp plattor innan lunch och åkte väl iväg på annat jobb efteråt.

Ja de var hårda så tur att vi inte testade själva. Även kapen var tvungen att vara en specialare då storleken tyvärr överskred de vanliga kapen.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Anledningen till detta är att plattsättningen kanske bara tar 6tim i anspråk och ingen vill då betala för hantverkarens hela dag och vem kan leva på att bara få betalt för 6tim om dagen... ;)
Kanske går det bara att sätta plattor ena dagen (t.ex 5tim) och sen måste man tillbaka dagen efter för att foga och lägga silikon (t.ex 3tim)...
Kan man då bara debitera för dessa 5+3tim så har man tappat en hel arbetsdags inkomst och det är ju ingen intresserad av.
Det är samtidigt väldigt svårt som småföretagare att pussla ihop flera sådana här småjobb för att få fulla dagar.



Precis så här är det om man ska ta sig an så små jobb... då gäller det att kunden är flexibel så man kan klämma in det när man får en lucka i ett större projekt.



Den storleken du nämner tyder på granitkeramik som är väldigt mycket hårdare att kapa och göra hål i så man får även vara beredd på en liten kostnad för slitage på dessa verktyg/maskiner.



Korrekt.... alla storformatsplattor måste dubbellimmas.



Jaha.... för inställelsetiden med körningar, förberedelser och undanplockning ska väl vara gratis... :dizzy:
Nä men själva plattsättningen räknas väl in i det priset. Då jag jobbar så har jag journalskrivning efteråt, det har jag räknat in i priset för behandling efter som det måste ingå. vi bor centralt. Hade man bott ute på landet så förstår jag såklart att det tillkommer resekostnader.


Har ni utrustningen för att foga och kunskapen att foga och dra silikon själva så det blir bra ?
I så fall känns det som ni kan sätta plattorna också.

skulle aldrig ha klarat dessa plattor.



Primer är aldrig fel precis som Plattsättaren84 skriver...

****

Ja där ser man tydligare hur pass mycket det handlade om och där gick nog en dag bara för sättningen väl... ;)
Fem timmar inkl allt.

Snyggt men själv hade jag hoppat över kortänden till vänster då inget stänk förekommer så långt från spisen men det är en smaksak.
Mer för en symmetrisk inramning av kök då det även är plattor på höger sida.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
L linnnordstrom skrev:
Det tog fem timmar för honom att sätta upp. Kom dagen efter att vi ringde medan andra antingen inte ville ta på sig det eller att de skulle komma efter tre veckor. han åkte hit, drog upp plattor innan lunch och åkte väl iväg på annat jobb efteråt.

Ja de var hårda så tur att vi inte testade själva. Även kapen var tvungen att vara en specialare då storleken tyvärr överskred de vanliga kapen.
Då hade ni antagligen turen att han hade en lucka så snabbt så det var ju toppen...

Ja, över 600mmm så behöver man upp en storlek i kap...
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Anledningen till detta är att plattsättningen kanske bara tar 6tim i anspråk och ingen vill då betala för hantverkarens hela dag och vem kan leva på att bara få betalt för 6tim om dagen... ;)
Kanske går det bara att sätta plattor ena dagen (t.ex 5tim) och sen måste man tillbaka dagen efter för att foga och lägga silikon (t.ex 3tim)...
Kan man då bara debitera för dessa 5+3tim så har man tappat en hel arbetsdags inkomst och det är ju ingen intresserad av.
Det är samtidigt väldigt svårt som småföretagare att pussla ihop flera sådana här småjobb för att få fulla dagar.
Du skriver att ingen är villig att betala för hantverkarens hela dag.
JAG är villig!!!

Jag har själv jobbat som konsult - dvs, leva på att ta betalt för mitt arbete av kunder per timme.
Och jag är helt med på utmaningen.
När jag fick en förfrågan om något form av deltidsuppdrag, så blev svaret att timpriset blev högre. Jag behövde helt enkelt ta betalt av den tiden jag visste att jag med största sannolikhet inte kunde fylla. Men jag gav iag kunden det alternativet. Jag förklarade varför. Min erfarenhet av hantverkare är att de istället bara svarar "inte intresserad", om deäns bemödar sig med att svara överhuvudtaget.... Istället för att ge ett pris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Du skriver att ingen är villig att betala för hantverkarens hela dag.
JAG är villig!!!

Jag har själv jobbat som konsult - dvs, leva på att ta betalt för mitt arbete av kunder per timme.
Och jag är helt med på utmaningen.
När jag fick en förfrågan om något form av deltidsuppdrag, så blev svaret att timpriset blev högre. Jag behövde helt enkelt ta betalt av den tiden jag visste att jag med största sannolikhet inte kunde fylla. Men jag gav iag kunden det alternativet. Jag förklarade varför. Min erfarenhet av hantverkare är att de istället bara svarar "inte intresserad", om deäns bemödar sig med att svara överhuvudtaget.... Istället för att ge ett pris.
Då är du en av få som förstår det...(y)
Härinne läser man oftare om hur folk klockar hantverkarna och knappt ens vill betala för den tiden de varit på plats för de "minsann pratade i telefon 13min27sek"... ;):crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.