Eftersom jag har eget plåtslageri så har jag bra koll på hur jag räknar. En bandtäckning kostar mellan 700 och 3000 kronor per kvadratmeter.
Är det 240m2 gissar jag att 1300:-/m2 vore rimligt.
Men det är bara plåtjobbet, det tillkommer kostnad för ställning och träarbete, lite beroende på vad det är för kund.
Jag har oftast kundanpassat pris.
 
  • Gilla
hyggabus och 7 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Eftersom jag har eget plåtslageri så har jag bra koll på hur jag räknar. En bandtäckning kostar mellan 700 och 3000 kronor per kvadratmeter.
Är det 240m2 gissar jag att 1300:-/m2 vore rimligt.
Men det är bara plåtjobbet, det tillkommer kostnad för ställning och träarbete, lite beroende på vad det är för kund.
Jag har oftast kundanpassat pris.
Precis så är det! Jag har haft eget plåtslageri i 35 år! Och ser ju att priserna man gämför med är allt mellan trp och bandtäckning!
Priset 1300:-/km2 ligger lite lågt enligt mig, men det beror nog lite på var i landet man befinner sig! (Det är alltså olika löneläge på olika ställen i landet)

också en plåtslagare!
 
  • Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
L Loobo skrev:
Precis så är det! Jag har haft eget plåtslageri i 35 år! Och ser ju att priserna man gämför med är allt mellan trp och bandtäckning!
Priset 1300:-/km2 ligger lite lågt enligt mig, men det beror nog lite på var i landet man befinner sig! (Det är alltså olika löneläge på olika ställen i landet)

också en plåtslagare!
Ja, det är lite lågt. Men så får jag alla jobb jag lämnat offert på :)
 
  • Gilla
helrob och 5 till
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Problemet är att det är mycket opålitliga personer/företag och det är svårt att urskilja.

Är den billiga slarvig och okunnig eller är den enormt dyra en ockrare.
Finns plåttak som ser ut som pannor.
Men det innebär synlig skruv och det kommer aldrig hålla tätt över flera decennier
2016 monterad jag Lindabs profilplåt ”tegelform” när jag jämförde med bandad plåttak var det gigantisk prisskillnad samt det faktum att detta kunde jag montera själv, inte det bandade.


Det väger betydligt mindre än tegel/betong
Lindab levererar färdiga längder för just ditt hus.
Vad gäller underhåll så är det så nära noll man kan komma.
Skruvarna syns bara i första raden närmast takfoten, de andra skruvarna blir dolda när man skruvar dom enligt anvisningarna precis där kanten på ”tegelmönstret” är.

Taket har nu suttit i ca 7år och det ser likandant ut som vid montage. Verkligen supernöjd.

Lycka till!
 
  • Nybyggt, vitmålat enplanshus med svart tak, fönster ej klara, byggställning, intill skog, grusmark, daterad 2016.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helrob och 5 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
2016 monterad jag Lindabs profilplåt ”tegelform” när jag jämförde med bandad plåttak var det gigantisk prisskillnad samt det faktum att detta kunde jag montera själv, inte det bandade.


Det väger betydligt mindre än tegel/betong
Lindab levererar färdiga längder för just ditt hus.
Vad gäller underhåll så är det så nära noll man kan komma.
Skruvarna syns bara i första raden närmast takfoten, de andra skruvarna blir dolda när man skruvar dom enligt anvisningarna precis där kanten på ”tegelmönstret” är.

Taket har nu suttit i ca 7år och det ser likandant ut som vid montage. Verkligen supernöjd.

Lycka till!
Kan du lägga en tegelprofil prydligt och ordentligt så skulle du kunna lägga ett falsat tak.
Att lägga plåten, klamra och falsa ihop "raksträckorna" är rätt så enkelt.
Sen kan man anlita plåtslagare för allt som ska handfalsat, t ex nock och skorstensbeslag.

Det som gör att ett bandtäckt tak framstår som så offentligt dyrt jämfört med en tegelprofil är arbetstimmarna. Bandtäckning har ett pris där det är monterat och klart medans tegelprofilen bara visar en materialkostnad.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Kan du lägga en tegelprofil prydligt och ordentligt så skulle du kunna lägga ett falsat tak.
Att lägga plåten, klamra och falsa ihop "raksträckorna" är rätt så enkelt.
Sen kan man anlita plåtslagare för allt som ska handfalsat, t ex nock och skorstensbeslag.

Det som gör att ett bandtäckt tak framstår som så offentligt dyrt jämfört med en tegelprofil är arbetstimmarna. Bandtäckning har ett pris där det är monterat och klart medans tegelprofilen bara visar en materialkostnad.
Ja eftersom jag kunde lägga detta tak själv så blev det såklart billigare. Bandat är svårare när det kommer till genomföringar tex. Dom jag kontaktade för montering av bandat plåttak ville göra allt eller inget. Annars fick jag inga garantier. Kände bara att det blev så rörigt och oavsett vad så hade jag behövt anlita folk = priset sticker iväg. Oavsett pris så har jag inte någon gång ångrat valet och tycker taket blev kanon. 👌
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Ja eftersom jag kunde lägga detta tak själv så blev det såklart billigare. Bandat är svårare när det kommer till genomföringar tex. Dom jag kontaktade för montering av bandat plåttak ville göra allt eller inget. Annars fick jag inga garantier. Kände bara att det blev så rörigt och oavsett vad så hade jag behövt anlita folk = priset sticker iväg. Oavsett pris så har jag inte någon gång ångrat valet och tycker taket blev kanon. 👌
Tråkigt att de hade den inställningen.
Hur löste du genomföringarna på tegelprofilen?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Tråkigt att de hade den inställningen.
Hur löste du genomföringarna på tegelprofilen?
Lindab sålde genomföringar för tex vent och avlopp. Köpte av dom, monterade efter anvisningar. Skorstenen till kaminen löste eldabutiken som monterade kamin+skorsten
 
Varför är du så orolig för skruvarna? Det är ju dessutom ganska enkelt att byta ut dom efter en tid om man vill. Tror du att vanliga pannor håller mer tätt? Det är ju huvudsakligen underlagstaket som ska skydda huset.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
B
Ett vitt enplanshus med svart tak, ställning vid sidan, grusig mark runt, datumstämpel i röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@jani8 bilden är i alla fall tagen kort efter montage 😉
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[bild]
@jani8 bilden är i alla fall tagen kort efter montage 😉
Bilden är tagen typ dagen efter montage. 👍
 
Cheesen
M Matslax skrev:
Gäller då att lägga nytt plåttak och frågor runt det. Min granne är gobbatjuv med ett stort fint 20talshus nära centrum.
Hans dotter skall ta över huset i höst och han vill byta tak innan dess. (Oklart om det behövs? Egentligen).
Några frågor jag hoppas få input på. Det är ett sadeltak/valmat tak men åt 4 håll som ett kors typ.
Svårt uppskatta yta. Men boytan är 130 på varje våning. Kanske 230 takyta.

1. Vad är rimligt pris. Har fått olika och röriga offerter där entreprenörerna inte kan ange ett fast pris givet exakt vilka moment som ingår osv.
Verkar röra sig bud mellan 270 000 720 000 kr ink allt eller nästan allt.

Enorm prisskillnad alltså.
Delvis beror det på att dom inte kunnat läsa förfrågan.
Det efterfrågas alltså ett fast pris ink allt.
Ändå är det massa konstiga inlagda osv.

2. Hur kan det skilja såhär mycket?
3. Vad har ni som bytt plåttak fått betala och hur stora tak?

4. Ju större tak, ju lägre pris a kvm? Eller?

Vilket plåttak är billigast
Klicktak?
Riktigt falsat bandtak
Skivor som falsas.
Fejktegel, alltså plåttak i stora skivor Om ser ut som tegel.
Andra varianter?

Hur lång tid tar det?
Fått bud om allt från 5 dagar till tre veckor.
Beror såklart på Ntalet personer.

Sen extra frågan.

Hur vet man om det är lite underhåll ev byta någon del/delar /rännor..och måla om.

Eller om man ska byta hel taket?

Tacksam för input
Priset är ju oerhört beroende på hur taket ser ut i dagsläget. Materialet till plåttaket och läkten på min 30talskåk kostade runt 25 000:- och jobbet gjorde jag och brorsan på en långhelg. Men om skicket vart uselt från början hade det lätt kunnat vara tre veckors arbete och 150 000:- i material.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens
Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Tror du att vanliga pannor håller mer tätt? Det är ju huvudsakligen underlagstaket som ska skydda huset.
Om det huvudsakligen är ”underlagstaket” som skyddar ditt hus så behöver du nog se över taktäckningen…
 
Nissens Nissens skrev:
Om det huvudsakligen är ”underlagstaket” som skyddar ditt hus så behöver du nog se över taktäckningen…
Okej
 
Åsa Lund
Ett hus från 1920, nära centrum, kan ha kulturhistoriskt värde för samhället. Inte omöjligt att det är K-märkt.
Oavsett vilket krävs bygglov att byta från falsad plåt till tegelplåt.
Jag hade personligen hållit mig till falsad plåt, mycket mer tidstypiskt. Kräver heller inte bygglov om man behåller dagens utseende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.