Hejsan =)
Har precis köpt mig mitt första hus som behöver nytt kök och badrum. Nu behöver jag era råd på bra och duktiga finsnickare till bra pris ( Vet det klingar aldrig bra ;) ) Men vad ja förstått efter läst lite så går det att hitta finsnickare som är duktiga och slår dom stora kökstillverkarna på fingrarna.

Jag bor utanför Göteborg mot borås hållet så tar gärna emot tips på snickare i detta område eller snickare som kan ta sig dit =)


Mvh

Marcus
 
Miister skrev:
Men vad ja förstått efter läst lite så går det att hitta finsnickare som är duktiga och slår dom stora kökstillverkarna på fingrarna.
"Slår på fingrarna"? Du letar efter någon som kan platsbygga ett kök till ett lägre pris än vad ett IKEA-kök kostar?
 
Korvgubbe
Var står det att det ska vara till lägre pris än ett IKEA-kök?
 
Absolut inte, ja pratar om kök i samma klass som marbodal fast billigare. Har tänkt att lägga mellan 150-200 på mitt kök så det är inte billigt av den graden =)
 
Du hittar nog ingen finsnickare som kan göra ett platsbyggt kök som är billigare än standardkök typ Marbodal, IKEA, HTH etc. Naturligtvis blir det dyrare att specialtillverka än att köpa standard, det säger sig självt på något sätt.
150-200 tusen med vitvaror, rör, el, golv, målning plus arbete är nog ungefär vad ett standardkök typ IKEA kostar så ha inga stora förhoppningar att få något specialbyggt för dom pengarna, tyvärr.
 
Redigerat:
Kollat lite i trådarna här faktiskt och hittat några, jag borde väll kanske speciserat lite bättre. Jag kommer göra mkt själv tak golv osv sen har jag kontakter på el och rördragning! Ja tycker inte det säger sig självt faktiskt inte om man ska tro vad folk kommit över på denna sidan! http://www.himlekok.se/kok/kok-i-andra-traslag/ här var en som köpte sig ett kök tex! Men ja kanske är ute och cyklar..
 
Korvgubbe skrev:
Var står det att det ska vara till lägre pris än ett IKEA-kök?
Det står "dom stora kökstillverkarna". Och IKEA är en stor, om inte den största, kökstillverkaren.
 
Miister skrev:
Kollat lite i trådarna här faktiskt och hittat några, jag borde väll kanske speciserat lite bättre. Jag kommer göra mkt själv tak golv osv sen har jag kontakter på el och rördragning! Ja tycker inte det säger sig självt faktiskt inte om man ska tro vad folk kommit över på denna sidan! [länk] här var en som köpte sig ett kök tex! Men ja kanske är ute och cyklar..
Om din målsättning är att komma så billigt undan som möjligt är du ute och cyklar. Men om du vill ha ett alldeles unikt kök, eller har speciella krav på måtten på köket, då är ett platsbyggt kök en möjlighet. Men det kommer att bli mycket dyrare än ett standardkök.
 
Korvgubbe
andersmc skrev:
Det står "dom stora kökstillverkarna". Och IKEA är en stor, om inte den största, kökstillverkaren.
"Men vad ja förstått efter läst lite så går det att hitta finsnickare som är duktiga och slår dom stora kökstillverkarna på fingrarna. " tolkar åtminstone jag som att det är kvaliteten som avses, inte priset.
 
Miister skrev:
Absolut inte, ja pratar om kök i samma klass som marbodal fast billigare. Har tänkt att lägga mellan 150-200 på mitt kök så det är inte billigt av den graden =)
Marbodals och ikeas kök är väldigt lika varandra och själva skåps stommen är nästan identiska. Köp billigare skåps stommar och sen lägg mer pengar på bänkskiva, luckor, handtag och annat synligt.
 
Korvgubbe skrev:
"Men vad ja förstått efter läst lite så går det att hitta finsnickare som är duktiga och slår dom stora kökstillverkarna på fingrarna. " tolkar åtminstone jag som att det är kvaliteten som avses, inte priset.
Men han/hon skriver att det ska vara billigare än Marbodal så då kan man väl inte fatta det som om att inte priset skulle vara bättre också....
Och att ett specialbyggt skulle bli billigare verkar inte troligt.
Se kommentar nr 5
 
Korvgubbe
Nej, i inlägg 1, som andersmc svarade på skriver TS "till bra pris". Hur man får det till "billigare än IKEA" är bortom mitt förstånd...

Att TS sen i inlägg fyra skriver att det ska vara billigare än ett Marbodal är en annan sak, men det kunde andersmc väl knappast veta om innan det skrevs? I så fall skulle jag vänligt vilja be andersmc att pm:a mig nästa veckas lottorad...
 
Redigerat:
Jag har ju inte riktigt måtten ännu på köket så det är väll svårt o säga standard kök. Men efter att ha läst lite granna och så på sidan så verkar det ändå inte helt omöjligt att komma över en fin snickare som kan lägga en bra standard till bättre pris än vad marbodal tar, dom lever ju trotsallt mkt på deras märke! Men jag får fortsätta höra mig helt enkelt ! Ni får gärna skicka in bilder på era kök om ni har lust och så är alltid kul :)

Mvh

Marcus
 
Miister skrev:
Men efter att ha läst lite granna och så på sidan så verkar det ändå inte helt omöjligt att komma över en fin snickare som kan lägga en bra standard till bättre pris än vad marbodal tar, dom lever ju trotsallt mkt på deras märke!
Om du inte har spanat in något specifikt kök från Marbodal, tycker jag inte att Marbodal är bättre på något sätt än de andra i samma prisklass. Hur bedömer du kvalitet?

- Luckor i solitt trä?
- Blum Blue Motion?
- Fanerade stommar på A- och B-sidan?
- Rostfria draglådor (Blum Intivo), eller betsade trälådor?
- Stora kronlister och andra detaljer?
- Gavelsidor i luckutförande?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.