Jag har faktiskt inte spanat in något kök överhuvudtaget förutom kollat lite på hemsidor och så!
Jag bedömmer kvalite efter att det byggs ordentligt inte några luftiga spånskivor eller lådor som sviktar och slår emot varandra tex. Vill ha ett robust kök som håller för framtiden barn bla! Sen vill man ju gärna ha ett kök som ingen annan har heller :) Pinsamt men mer än så här har ja inte kommit fram till :)
 
abcde
 
Korvgubbe skrev:
Nej, i inlägg 1, som andersmc svarade på skriver TS "till bra pris". Hur man får det till "billigare än IKEA" är bortom mitt förstånd...

Att TS sen i inlägg fyra skriver att det ska vara billigare än ett Marbodal är en annan sak, men det kunde andersmc väl knappast veta om innan det skrevs? I så fall skulle jag vänligt vilja be andersmc att pm:a mig nästa veckas lottorad...
Jag ber så mycket om ursäkt, Jag har återigen begått mitt klassiska misstag - jag har överskattat mina medmänniskor. När ska jag lära mig?

Ok, jag ska förklara. Läs igen vad jag skriver i inlägg #2: "Du letar efter någon som kan platsbygga ett kök till ett lägre pris än vad ett IKEA-kök kostar?"

Du ser den där lilla krumeluren som avslutar meningen? Det är ett frågetecken. Det betyder att det är en fråga jag ställer. Eftersom jag inte förstår exakt vad TS menar med "slår på fingrarna" eller "de stor kökstillverkarna" så ställer jag en fråga, för att TS ska förtydliga sig.

Jag kunde också skrivit (och borde ha skrivit, inser jag nu):

Vad menar du med "slår på fingrarna"? Menar du bättre kvalitet, lägre pris, båda delar, eller kanske nåt annat?
Vad menar du med "de stora kökstillverkarna"? Menar du IKEA, Marbodal eller kanske Poggenpohl?

Men jag ska försöka komma ihåg att vara tydligare i fortsättningen, så att folk förstår precis vad jag menar och slipper bli oroliga (även om det är ganska tråkigt).
 
Jag är inte ute efter ett billigare kök än ikea, men 200 kanske inte är så mkt att lägga trotsallt svårt att säga för er som inte vet hur stort ( vet inte själv hur stort exakt ännu :p ) men med att slå på fingrarna menar jag ett kök man hade fått hos marbodal eller dom som e lite finare ( som ska vara lite finare iaf ) till bättre kvalite robustare och jag säger och om det går till ett bättre pris! Men ja kanske borde kolla över min budget helt enkelt! Blev bara intresserad av snickarbyggt kök när jag såg vad andra har fått :)
 
Miister skrev:
Jag bedömmer kvalite efter att det byggs ordentligt inte några luftiga spånskivor eller lådor som sviktar och slår emot varandra tex.
Stommar byggs normalt av fanerade eller melaminerade spånskivor. Skivornas densitet (täthet) har nog diskuterats på forumet. Själv märker jag ingen större skillnad. Det finns ett par producenter ute i Europa, som tillverkar dem. Inget hindrar dig från att bygga i MDF eller lamellträ.

Lådor som sviktar kan bero både på för klent material, eller undermåliga beslag. Eftersom du vill bygga från scratch, kan du välja de dyraste beslagen från Blum eller Häfele.

200 000 kr är fullt tillräckligt med det bästa av det bästa. Jag har själv gjort det.
 
  • Gilla
Miister
  • Laddar…
Du har inte lust att lägga upp bilder på ditt kök ? =) Och vart kom ditt kök ifrån ? =)
 
Miister skrev:
Du har inte lust att lägga upp bilder på ditt kök ? =) Och vart kom ditt kök ifrån ? =)
Jag ritade upp köket i CAD. Sedan beställde jag färdigkapade fanerade spånskivor, med kantband där det krävdes. Nästa steg var att skicka dem till lackering, och slutligen skruva ihop på plats. Diverse kronlister och pilastrar överlåter man till ett lokalt snickeri. Man kan också beställa frässtål efter ritning, om man har speciella krav.
Luckorna kommer från ett snickeri i Polen.

Mina köksbilder lyder under stränga upphovrättslagar. ;)
Jag väljer att hålla dem privata.

Tillägg:
Jag lät mig inspireras, som det så fint heter, av detta kök:
www.stromsdalkok.se
Strömsdal - Oslo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tog in offerer på himlekök och nåt annat ställe, de låg på drygt 10000 per skåp. Marbodal ligger på kanske 7000 per skåp. Då med trälådor och trästommar och anpassade mått mm men inte montering.

Kommer nog köra med Kvik stommar plus lackade luckor från snickeri. Kvik mest för att de har 70 djupa skåp med djupa lådor. Den kör med Blum. Det landar på runt 3000 per skåp kanske.
 
Korvgubbe
andersmc skrev:
Jag ber så mycket om ursäkt, Jag har återigen begått mitt klassiska misstag - jag har överskattat mina medmänniskor. När ska jag lära mig?

Ok, jag ska förklara. Läs igen vad jag skriver i inlägg #2: "Du letar efter någon som kan platsbygga ett kök till ett lägre pris än vad ett IKEA-kök kostar?"

Du ser den där lilla krumeluren som avslutar meningen? Det är ett frågetecken. Det betyder att det är en fråga jag ställer. Eftersom jag inte förstår exakt vad TS menar med "slår på fingrarna" eller "de stor kökstillverkarna" så ställer jag en fråga, för att TS ska förtydliga sig.

Jag kunde också skrivit (och borde ha skrivit, inser jag nu):

Vad menar du med "slår på fingrarna"? Menar du bättre kvalitet, lägre pris, båda delar, eller kanske nåt annat?
Vad menar du med "de stora kökstillverkarna"? Menar du IKEA, Marbodal eller kanske Poggenpohl?

Men jag ska försöka komma ihåg att vara tydligare i fortsättningen, så att folk förstår precis vad jag menar och slipper bli oroliga (även om det är ganska tråkigt).
Ursäkten godtages, nu glömmer vi ditt misstag och låter tråden handla om vad den ska!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.