Blev allt färdigt? Kan du visa bild med lister etc?

• Gilla
CallePalle och 3 till
  • Laddar…
J jateg skrev:
Hej,

Jag avser att platsbygga en bokhylla hemma baserad på Ikea Bestå förvaringsskåp med Ikea billy bokhylla ovanpå. Förklarar nedan hur jag har tänkt och vilka funderingar jag har. Kom gärna med tips om jag har missat något eller om ni skulle gjort något annorlunda.

Bokhyllan kommer vara 240 cm bred och ca 270 cm hög. Grunden är en sockellåda i samma höjd som golvlisten, oanvpå ställer jag fyra Ikea Bestå förvaringsskåp som i sin tur har try stycken Ikea billy bokhyllor ovanpå. Något i stil med:

[bild]

Material:
- Ikea Bestå förvaring med hyllplan och dörr (60x40x64) x 4st
- Ikea Bestå väggskena (60) x 4st
- Ikea Billy bokhylla (80x28x202) x 3st
- Regel (4.5x7x240) x 2st
- Regel (4.5x7x28) x 6st
- Golvlister
- Träskruv
- Gipsplugg + skruv
- Trälim
- Fog
- Färg

Verktyg:
- Borrmaskin
- Skruvdragare
- Vattenpass
- Måttband

Metod:

1. Jag börjar med att bygga en sockellåda som allt kommer stå på. Två stycken reglar á 240cm i samma höjd som golvlisten sätts ihop med 6 mindre reglar á ca 28 cm långa. Som en stege. Jag förborrar hål och använder trälim + träskruv för att bygga den. Jag fäster sedan ena långsidan direkt i golvlisten / väggen med träskruv.

2. Jag bygger ihop 4st Ikea Bestå förvaringsskåp som jag placerar ovanpå sockellådan. Jag förankrar sedan förvaringsskåpen i sockellådan med hjälp av förborrade hål och träskruv ner i reglarna. Jag använder även Bestå väggskena som jag fäster i väggen med hjälp av gipsplugg och tillhörande skruvar. Jag fäster sedan väggskenan i förvaringsskåpen. De kommer inte bära någon vikt, utan används enbart för att hålla hyllan stadigt mot väggen. Hade kanske även gått att använda vinkeljärn direkt i skåp till väggen.

3. Jag bygger ihop tre stycken billy bokhyllor och placerar ocanpå förvaringsskåpen. Jag fäster dem i väggen endast med existernade hål högst upp på hyllorna direkt i väggen med hjälp av gipsplugg. Eftersom de precis får plats under taket finns ingen risk att de rasar fram - men vill ändå att de hålls på plats.

Vikten av bokhyllorna (som kommer att fyllas med böcker) är på förvaringsskåpen och sockellådan. Vad jag har hört så bör Ikea Bestå förvaringsskåp klara den vikten.

4. För att skapa ett platsbyggt utseende är tanken att lägga till en golvlist runt sockellådan som matchar befintliga golvlister. Kommer även behöva lägga en list som täcker framsidan av nedre delen av Billy bokhyllan. Kommer nog även behöva någon typ av fog för att täcka t.ex. hålutrymmen mellan vägg och bokhylla. Tänker även ta fog på de hål till hyllplan jag inte avser att använda.

5. Målar sedan allt i samma färg som väggen. Eventuellt grundmåla först.

Det är planen. Vad har jag missat? Kommer det att gå?

Planen är att utföra projektet inom två veckor - uppdaterar med hur det går när jag börjar.

Tack på förhand!

J
Hejsan, har du sågat av basen på billyhyllan? Hyllan ligger ju direkt på Bestå-delen och har inte den vanliga sockeln som billy-hyllor har längst ner.

F fannymaa skrev:
Hejsan, har du sågat av basen på billyhyllan? Hyllan ligger ju direkt på Bestå-delen och har inte den vanliga sockeln som billy-hyllor har längst ner.
Jodå. Titta på bilden i inlägg 13 i tråden, så ser du att sockeln är kvar. Bilden i inlägg 1 är bara en konceptbild. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.