Nu har jag köpt allt som kan tänkas behövas. Men, som jag påpekade innan, det är ojämn höjd mellan garderoben och taket, det börjar på 10cm från vänster och hamnar på 12cm längst till höger. Det kommer bli jobbigt att hålla skivan uppe och markera, för jag kan inte säkra skivan först med t.ex snabbtving, eftersom jag inte har ngt som kan hålla emot.P polarsson skrev:
Finns det ngt enkelt sätt att mäta på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag brukar mäta med 20 cm mellanrum längs med hela sträckan som skall täckas. Sen sågar jag och justerar där det behövs.N Noproblem88 skrev:Nu har jag köpt allt som kan tänkas behövas. Men, som jag påpekade innan, det är ojämn höjd mellan garderoben och taket, det börjar på 10cm från vänster och hamnar på 12cm längst till höger. Det kommer bli jobbigt att hålla skivan uppe och markera, för jag kan inte säkra skivan först med t.ex snabbtving, eftersom jag inte har ngt som kan hålla emot.
Finns det ngt enkelt sätt att mäta på?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 702 inlägg
Skär av skivan så du har ca 5cm överlapp. Håll upp stumpen mot taket och rita längs kanten av garderoben. Sen offsettar du bara linjen så mycket som du vill ha
Kom också på en annan sak, jag kommer inte ha några skarvar, så ngn remsa behövs ej. Kan jag spackla på och måla utan att tänka på annat?
Om du har en gipsskiva utan skarvar så är det bara att köra finspackel om det behövs.N Noproblem88 skrev:
Jag körde byggfog mot skåp, vägg och tak.
Mot taket var det lite onödigt eftersom jag satte list.
Vet ni om jag måste ha gipsskruv för att skruva? Jag har annars sockelskruv hemma, kan man använda de till gips?
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
När jag byggde in mina garderober, och kök för den delen, använde jag bara lim för infästningen. Både för att fästa reglar i vägg och rak och för att fästa skivan. Med bra lim är det enkelt att fästa reglarna och få dom på rätt ställe.
Det kommer aldrig att vara någon belastning på din remsa som du bygger in skåpet med.N Noproblem88 skrev:
Så du kan använda det som du har eller som nybyggarn3 skriver, limma. Det var smart. Så nästa gång jag bygger in något så kommer jag att testa att limma.
Knepet är att köp ett lim med hög inital vidhäftning. Jag köpte ett på wurth, mest för att det råkar ligga nära mitt jobb. Finns säkert billigare alternativ men det fungerade grymt bra. Gick att limma upp en planka i taket utan att den ramlar ner, vilket inte går med alla lim.L Ludde67 skrev:
Jag köpte sockellim och det borde räcka, socklerna brukar sitta som berg när man limmar med sockellim.N nybyggarn3 skrev: