Hej, Jag är i tagen med att välja typ av lösning för isolering och dränering av min källare.
Jag har varit inne ett tag på isodrän eftersom jag tycker detta verkar vara en vetenskapligt genomtänkt lösning.
Men nu har ju även isola en kampanj med ett totalpaket innehållande bl.a. platon xtra samt utanpåliggande dräneringsskikt och isolering!! se www.isola.se
Min fundering är, hur fungerar detta tror ni? Vad gör dräneringsskiktet för nytta utanför platonmattan?? är det bara en enkel lösning från platon för att kunna konkurrera med isolering och Isodrän, eller hur tror ni som kan detta bättre att det är tänkt att fungera?

/Fredrik
 
Om du vill ha fuktproblem inne i huset så använd platon... Eftersom fuktvandringen från ditt hus inte får ngnstans att ta ivägen..
 
Tror inte man kan vara så hård på Platon som Porthos är då många har platon och är nöjda. Tror att vilket system man ska välja är även beroende på markförhållande mm.
 
Snuttjulle skrev:
Tror inte man kan vara så hård på Platon som Porthos är då många har platon och är nöjda. Tror att vilket system man ska välja är även beroende på markförhållande mm.
Ja, det kan vara möjligt... men har själv haft platon och det blev inte alls bra, därav min tvära inställning kanske ::)
 
Börja i andra änden:

Hur är det gjort idag?
Hur använder du källaren?
Hur tänker du använda källaren?


De flesta källare är fuktskyddade utvändigt med asfaltsbestrykning, den är diff.tät precis som platonen.
Trots det fungerar de flesta källare som används som oinredda källare alldeles utmärkt!

Så först måste man välja konstruktionslösning för väggen, sedan kan man välja system.
 
Instämmer:

Om man står mitt i forsen är det bra med sjöstövlarna, om man kliver upp på stranden kan det vara skönt att byta till sandalerna...  Så var står ditt hus?

Man måste alltså kolla vilka markförhållande som gäller
Varifrån kommer fukten. Utsidan, Insidan, underifrån?
Vilken temperatur och funktion har källaren.

En ytterligare synpunkt jag sällan ser är hållbarheten. Isodrän bygger på drännerande lager. När isodränplattorna blir igensatta med skit, så funkar de inte. Väggen blir helt öppen för fuktbelastning. Dvs efter 20år så måste man byta? En platonmatta kommer hålla i 100 år.


 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Till det ugglan skrev kan man tillägga:

Från den stund isodränskivorna kontaminerats med fin material börjar de kapilärsuga vatten.
Det är altså noga med hur de hanteras före och under monteringen, samt att duken är tät och oskadd.
 
Hoppsan.....
Tur att man valde Platon dårå.........
 
  • Gilla
Forsmark91
  • Laddar…
Ugglan skrev:
En ytterligare synpunkt jag sällan ser är hållbarheten. Isodrän bygger på drännerande lager. När isodränplattorna blir igensatta med skit, så funkar de inte. Väggen blir helt öppen för fuktbelastning. Dvs efter 20år så måste man byta? En platonmatta kommer hålla i 100 år.
Menar du att den geoduk man skall använda utanför isodränskivorna förmultnar och går upp i rök eller transporteras jordmaterial genom duken?

I övrigt håller jag med om att de båda lösningarna säkerligen har sina fördelar, vilken man väljer beror på markförhållandena.

Porthos menar att fukten inte har nånstans att ta vägen men det är ju faktiskt helt fel. Vattnet kondenserar på platonmattan och rinner ner i dräneringen man gjort rätt.... ::)
 
Jag menar att Isodrän funkar om den är hel och ren. Ingen jord får komma in uppifrån, eller genom geoduken... Inga djur, myror eller annat....

Eftersom man helt tar bort fuktskyddet från väggen, så står man "naken" om Isodränen inte funkar.

Jag tror helt enkelt att en plastmatta håller längre. En aspekt som jag inte har sett i debatten platon vs. isodrän...

 
å hur skulle det bli om man körde med typ isodrän & bytte duken mot platon ?
förutom kostnaden
 
jo det har jag också funderat på. man måste då bara se till att dränerande massor utanför platon...

 
Jag är supernöjd med mitt platonsystem.
 
Om ni kollar isolas hemsida så har de numera kombinationen platon/dränerande EPS.
Men de marknadsför det som ee ersättare till "tung" dränering typ macadam.
 
den dagen jag ska dränera om så åker jag på att byta fyllning runt huset det är bara lera som mitt hus står i :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.